• xMaria­x
    Äldre 10 Mar 15:06
    2326 visningar
    6 svar
    6
    2326

    Vart hålla vigseln?

    Jag och min blivande make har lite problem att välja vart vi ska vigas..
    Ingen av oss är religiös, men jag vill trots det vigas i en jättefin kyrka utanför Eskilstuna. Min blivande har sagt att han kan gå med på det om det är vad jag verkligen vill (han har dock berättat att detta är något han egentligen inte vill..).. Jag blev dessutom mer tveksam när jag läste att; 1. Man måste ha minst 2 psalmer och 2. Kvinnan ska dölja axlarna.. Jag vill kunna gifta mig i den klänning jag vill ha och inte behöva tänka på att det ska passa sig i kyrkan.. :/ Men vart kan vi annars vigas? Vi ska gifta oss i Maj nästa år och vill gifta oss på ett fint ställe med plan mark så att vi kan ställa stolar där, vi vill inte ha för mycket obehörigt folk där och det ska vara relativt lätt att ta sig dit..


  • Svar på tråden Vart hålla vigseln?
  • Äldre 10 Mar 15:24
    #1

    Du MÅSTE inte dölja axlarna i kyrkan, men känns kyrkan och vad den står för, inte rätt så finns det väl andra alternativ. Utomhus? Herrgårdar? Slott? Hemma hos någon? Hyra tält?

  • xMaria­x
    Äldre 10 Mar 15:34
    #2
    knackamackadam skrev 2013-03-10 15:24:53 följande:
    Du MÅSTE inte dölja axlarna i kyrkan, men känns kyrkan och vad den står för, inte rätt så finns det väl andra alternativ. Utomhus? Herrgårdar? Slott? Hemma hos någon? Hyra tält?
    Jag tycker att det känns okej med kyrka med tanke på att många oreligiösa ändå gifter sig i kyrkan.. Men sambon håller nog inte riktigt med.

    Hyra tält har vi verkligen inte råd med (har kollat) samma med herrgård och slott.. Vi känner ingen som bor bra till för en vigsel.. :/ Så ja, det är antingen kyrka eller utomhus; men då återstår problemet med väder och att vi behöver ha det helt plant så att vi kan ställa stolar där..
  • Alvsti­na
    Äldre 10 Mar 15:38
    #3

    Jag tror inte att det är sådär stenhårt att man måste dölja axlarna i kyrkan. Jag vet att det varit så förr, men det är jättemånga som gifter sig i kyrkan i klänningar som visar axlarna. Jag ska göra det.

    Minst två psalmer ska det dock vara, men det finns ju så många fina. Man kan alltid fråga kyrkomusikern om hon eller han har förslag på några vackra, melodiska psalmer som passar på vigsel och som era gäster kan sjunga med i.

    Men är det så att man inte känner sig bekväm i kyrkan, med psalmer och att låta sitt äktenskap välsignas, så kan det bli bättre att välja en annan form och lokal/plats. Det är jätteviktigt att ni känner er bekväma i den form ni valt!

    Det finns fantastiska lokaler som erbjuder vigselmöjligheter! Se er omkring efter slott och herrgårdar. Det finns otroligt mycket slott runt mälardalen, om ni nu har närhet dit, där ni skulle kunna ha en vigsel. Både inomhus och utomhus.

  • Äldre 10 Mar 17:00
    #4

    Har ni kollat med kommunen om de har några ställen som de rekomenderar till vigslar. De vigselförättare som finnsi er kommun har säkert haft en hel del vigslar och borde därför kunna sitta på några bra tips?

    Vi var lite fram och tilbaka hur vi ska göra eftersom vi tyckte det verkade så svrårt att hitta lämpliga lokaler för själva vigseln. Min fästman är icke-troende och inte medlem i kyrkan men kunde tänka sig att gifta sig där av anledningen att det var enkelt. Jag som är medlem i svenska kyrkan ville verkligen inte gifta mig i kyrkan eftersom jag verkligen inte tycker om psalmer.  Dessutom ville jag inte att min fästman skulle stå och lova inför något han själv inte tror på. Så det kändes ärligare mot oss båda att gifta oss utan religösa inslag. 

    Min var den som pappa kom på lösningen. Då han är med i ett brödraskap och föreslog han att vi kunde ha festen i deras festlokal. Han tycket även på att deras ordersal är väldigt fin och kollade upp åt oss om vi inte kunde få vigas i där. Vilket är nu helt klart med att vi får göra! Så både festlokal och vigsellokal är nu bokade och allt kommer vara i samma byggnad, så då behöver vi bara ta hissen/trappan ner en våning till festen efter att vi har vigs. 

    Ordersalen är, enligt mig, lika högtidig som en kyrka, den har till och med en orgel (som vi i sig inte kommer använda). Den är mer intim än en kyrka så alla kommer sitta närmare och därmed se bättre än vad man gör i kyrkore då golvet dessutom är i olika nivåer. Det  finns även hörslinga (kanske finns i vissa kyrkor också?) så de som hör sämre kommer få det lättare att höra vad som sägs. Desutom är det en mycket häftig belysning i taket. Priset var runt 5000kr och så får vi rabatt eftersom pappa hyr det och han är ju medlem. 

    Jag är som du förstår väldigt nöjd över lokalen och jag ser verkligen bara fördelar med denna lokal jämfört med kyrkan vi först funderade på. Hoppas att ni hittar nåt som känns bra oavsett om det blir i kyrkan eller någon annanstans  Solig

  • MTB
    Äldre 10 Mar 17:12
    #5

    Det kanske finns nåt lusthus i ngn park ni kan vara i? Rådhuset? Måste alla kunna sitta eller räcker det med ett par stolar? En borgerlig vigsel är ju inte särskilld lång.

    Själv kommer jag att gifta mig i stadshuset i sthlm, men vi funderade även på de olika lusthusen på skansen. Och innan dess hade vi tänkt att vigas antingen i trädgården intill lokalen vi skulle ha festen i eller inne i den lokalen vid dåligt väder.

    Men som sagt här innan, kolla med kommunen och om dom kan rekomendera några platser. 

  • Äldre 10 Mar 17:33
    #6

    Förmodligen håller man inte idag så hårt på frågan om att dölja axlarna från kyrkans sida (men enskilda präster och äldre släktingar kan ha åsikter om att det inte passar sig). Men en vigsel i kyrkan är en gudstjänst och känns det inte rätt så bör ni ju välja något annat.

    Har ni tänkt ha fest så är ju ett enkelt alternativ i anslutning till festlokalen, är det nåt ni funderat på? 

Svar på tråden Vart hålla vigseln?