• mirre01

Starta bröllops butik?

Jag har funderat till och från i några år på att starta en bröllops butik med låga priser men topp kvalitee klänningar, har kontakter i usa som jobbar med detta och kan få bra priser, tror ni på den iden? Den skulle ligga i jönköping så fall, en klänning skall max kosta 5000kr men då är de exlusiva ink slöja,

• Svar på tråden Starta bröllops butik?
  • Vanessa 83

Det är alldeles för många bröllopsbutiker här i Sverige. I vår stad flera har lagt ner så jag tror inte på det, tyvärr! Sen en exklusiv brudklänning kan absolut inte kosta 5000kr. Om du ska importera Kinakopior för 1000kr och sälja för 5000kr så kommer det aldrig att funka! Men prova kan man väl alltid.

• daniiel

Jag tror också att det är en svår marknad just nu, speciellt med tanke på att det är så enkelt att få en "kinaklänning" väldigt billigt genom att beställa själv. Jag skulle själv älska att få jobba med brudklänningar med tillbehör på ett eller annat sätt dagligen, rena rama drömmen, men dessvärre är det nog väldigt svårt att slå sig in i den branschen nu.

Nu har jag dock ingen aning om vad det är för klänningar du tänkt sälja osv, men visst, det kan gå vägen :) Svårt att veta med säkerhet innan man prövat, på gott och ont. Om du väljer att pröva, så önskar jag dig verkligen all lycka!

• FrökenMäkelä

Hur ser utbudet av bröllopsbutiker i Jönköping ut idag?

Tror absolut på idén men det gäller att göra reklam för att synas på marknaden. Kan du tänka dig ta in andra märken (svenska) om kunden/erna efterfrågar?

Tror inte du ska lägga tillbehör som inkl. för är långt ifrån alla brudar som vill ha slöja (jag ska inte ha) och då vill man ju inte ha den "kostnaden" på sin klänning.

Ska du ha andra tillbehör till klädslen? Brudgums sortiment?

Du får skissa på en affärsplan och sen göra undersökningar på stan och se vad de tycker.

• TheD

Bröllopsbutiker finns det i mitt tycke för många av... Sen är alla långt ifrån bra. Flera borde lägga ner och en efter en försvinner. Det är inte en stark marknad så det ären stor risk. Första tiden skulle det kanske gå bra. Varför ska slöja ingå? Den som inte vill ha kommer då betala mer osv.... Nja. Jag skulle vilja veta vad du menar med exklusiv klänning? För vem ska den vara exklusiv? På vilket sätt?

• Vanessa 83
    TheD skrev 2013-03-10 23:24:39 följande:
    Bröllopsbutiker finns det i mitt tycke för många av... Sen är alla långt ifrån bra. Flera borde lägga ner och en efter en försvinner. Det är inte en stark marknad så det ären stor risk. Första tiden skulle det kanske gå bra. Varför ska slöja ingå? Den som inte vill ha kommer då betala mer osv.... Nja. Jag skulle vilja veta vad du menar med exklusiv klänning? För vem ska den vara exklusiv? På vilket sätt?
    Undrar jag med! Det är inte alla som vill ha en exklusiv klänning. Många vil ha enkel. Sen kan jag väl inte kalla en klänning för exklusiv om den kommer från ingenstans och dessutom kostar under 5000kr! Exklusiva klänningar kostar  mycket mer än 5000kr....
  • Allis

Jag tror att det är sjukt svårt att starta någon smal butik öht när det landets - och därmed de flesta människors - ekonomi inte ligger på topp.

Däremot tror jag att det hade funkat lite bättre om affären var av finkläder överlag. Ni har ju högskola i Jönköping och därmed en del studenter, inte sant? Om det funkar som på andra studentställen så går de på åtminstone två baler/år. Sen har du gymnasiets baler, de kan vara rätt påkostade också.

En sak som jag tror hade funkat hade varit att ta in kläder och sälja i andra hand. Folk är lite lata och att sälja åt någon som slipper jobbet med att lägga ut den själv, slipper boka tider osv. kan kanske gå hem.

Under alla omständigheter skulle du behöva rikta dig till ett lite större område än vad lilla (ja, iallafall i detta sammanhang) Jönköping kan erbjuda. Du behöver också vara väldigt påläst om material och sömnadstekniker för att kunna avgöra vad som är bra/mindre bra kvalité - alternativt ta hjälp av någon som är kunnig på området. Jag tror inte att det är något du kommer att kunna leva stort på men det kan gå runt om du jobbar mycket hårt och har en alternativ inkomstkälla de första åren.

Lycka till!

• mirre01

Det är mellan stort utbud med de har väldigt höga priser i sina butiker

• FruForsmark
    FrökenMäkelä skrev 2013-03-10 21:51:56 följande:

Hur ser utbudet av bröllopsbutiker i Jönköping ut idag?

Jönköping är Sveriges jerusalem; där gifter sig folk! :)

Men det finns inte så många bröllopsbutiker i stan... en "vulgobutik" på Torpa och ett vid östra centrum som ser trevlig ut.. vet inte om det finns någon ute vid A6.. så kanske Jönköping kan vara en bra geografisk marknad ändå? Jag tycker du Mirre01 skall göra någon form av undersökning av själva utbudet innan du kör igång med planerna. Kontakta högskolan det finns kanske hjälp att få av marknadsföringsekonomstudenterna?

Sedan tycker jag att krav på kvalitet låter klockrent, men som tidigare personer nämnt, hur skall du kunna få toppkvalitet till ett så begränsat pris? Om det handlar om kinaklänningar så satsa på det stuket, dvs att du är någon form av mellanhand för jag tror det är många som känner sig osäkra att beställa on-line och framför allt från ett annat land.

• mirre01

Det är inga kina klänningar, utan en vän i usa fixar dessa åt mig dem är tillverkade i usa,

Svar på tråden Starta bröllops butik?