• Äldre 3 Mar 14:33
    3820 visningar
    25 svar
    25
    3820

    Välgörenhetsfavours!?

    Jag sitter och funderar på om vi ska ha favours eller ej...tycker dock det är lite roligt och hade först tänkt att ge lite godis i en fin påse....men sedan ska vi ju ha godisbuffé så känner att en godisfavour inte blir lika rolig då.

    Har, efter tips på nätet, kommit fram till att det kanske skulle vara trevligt att göra något för välgörenhet, typ:

    plantera ett träd i Hiamalaya (IM), eller köpa poliovaccin mm från Unicef.

    Har någon tänkt i samma banor?
    Har ni fått en välgörenhetsfavour på bröllop?
    Skulle ni uppskatta en sådan här favour?

    Behöver tips, idéer och hjälp!!

    Just nu lutar det åt ett träd i Himalaya för då får man ett kort för varje träd man planterar....och för att inte budgeten ska spricka för mycket så tänkte jag att man kan plantera ett träd för varje sällskap.

  • Svar på tråden Välgörenhetsfavours!?
  • Äldre 3 Mar 14:46
    #1

    Det brukar vara lite både och med det där. Välgörenhet är bra tycker jag, alltid. Det kan dock vara så att många vill välja själv vilken välgörenhet dom är med och bidrar till. Det har kommit upp mkt när man pratat om välgörenhetsgåvor på födelsedag eller i julklapp till någon. Då handlar det väl oftast om större summor och ju mer riktat specifikt till personen i fråga.

    Jag skulle kunna förstå om ett brudpar tex säger att "Vi vill inte ha presenter, men vill ni göra något fint för oss i samband med bröllopet, så får ni gärna sätta in en slant till XXX (den välgörenhet som brudparet stödjer)."

    Men jag tycker det blir lite knepigt när det handlar om en favor. Jag säger inte att det är en dålig idé, utan bara bollar lite tankar kring det hela.

    Jag kan också säga att vi funderade i samma banor, då tänker vi främst på Hjärtebarnsfonden som ligger oss varmast om hjärtat. Det blev dock inget av det, men jag tror att vår släkt och våra vänner hade uppskattat det, då det som sagt är en välgörenhet som ligger oss väldigt nära.


  • Äldre 3 Mar 15:56
    #2

    Att ge favours "bara för att ge favours" tycker jag är slöseri på pengar. Även om det går till välgörande ändamål.
    Om ni är sådana som ofta ger till välgörenhet, kanske är engagerade i Amnesty eller liknande så är det ju en annan sak.
    Eller som i daniiels fall där det är något som är personligt viktigt för dom...

    Jag förväntar mig aldrig att få något när jag går på bröllop. Jag är ju där för att fira brudparet. Om dom bjuder på middag eller fika eller något så är det trevligt. Men gåvor är absolut inte viktigt.
    Om jag får något så tycker jag att det är trevligast om det speglar brudparet på något sätt. Eller i alla fall speglar bröllopets tema.
    Exempel på smarta och roliga favours jag läst om här på BT eller varit med om själv:

    Hans och hennes favoritgodis
    Hans och hennes favorit te 
    Små burkar med egengjord marmelad (från bruden som är jätteduktig på att sylta och safta)
    En frukostpåse (med hans och hennes favorit te, en liten burk marmelad och hembakt bröd)
    En brudgum som brukade göra figurer i lera hade gjort små figurer som alla fick ta med hem.
    Kommer inte på fler på rak arm just nu.

    Själva hade vi medeltidstema så alla fick ett halsband med trollkors (som härstammar från medeltiden). 

    Men alltså, om ni är sådana som inte är engagerade i välgörenhetsfrågor och jag var gäst på ert bröllop så skulle jag nog mest tycka att det var skumt om ni hade planterat träd åt mig...
    Extra konstigt tycker jag det är när brudparet köper flera såna där "100 doser med vaccin" osv och sen lämnar ett brev till varje gäst med "vi har donerat X-saker i ditt namn"...
    Jaha, vart står mitt namn på donationen?  Det är ju brudparets namn, och sen har dom bara räknat ut hur många doser vaccin / gäst det skulle bli...

  • Äldre 10 Mar 10:55
    #3

    Tack för era inputs....sitter fortfarande och funderar och jag kommer nog fundera ett tag till.

    Håller med er båda på många plan! Man får så många idéer när man sitter och spånar och snöar in sig på vissa, som jag har gjort med välgörenhet just nu:)

    Nu har jag även en massa andra alternativ så ska fundera vidare!

  • Äldre 10 Mar 11:17
    #4

    Det är lite farligt... För alla har faktiskt positivt åsikter om välgörenhet eller om den organisation ni väljer. Jag tillhör skaran som skulle bli irriterad. Om jag vill ge till välgörenhet så är det upp till mig, ingen annan ska tala om för mig att jag har t.ex skänkt ett träd. I daniiels fall förstår jag tanken och vore jag släkt där skulle jag absolut applådera :)

  • Äldre 10 Mar 11:34
    #5
    TheD skrev 2013-03-10 11:17:52 följande:
    Det är lite farligt... För alla har faktiskt positivt åsikter om välgörenhet eller om den organisation ni väljer. Jag tillhör skaran som skulle bli irriterad. Om jag vill ge till välgörenhet så är det upp till mig, ingen annan ska tala om för mig att jag har t.ex skänkt ett träd. I daniiels fall förstår jag tanken och vore jag släkt där skulle jag absolut applådera :)
    Jo det är väl så att inte alla gillar och uppskattar..Jag tror det beror lite på kultur och ålder (och personlig åsikt) mm. Jag gissar att alla mina kompisar skulle tycka det var jättekul/uppskattat att få en liten lapp/kort om att vi skänkt en gåva i deras namn, men jag kan däremot inte se min sambos pappa (en riktig working class londoner) skulle förstå grejen med en sådan gåva, hans kommentar skulle nog vara "what it this facking shit" :) (med en stor dos humor). Tror dock som ni säger att det är viktigt att välja något som man själv står för eller är involverad i om man ska ha en välgörenhetsgåva!

    Funderingar åt olika håll fortsätter...
  • Future Mrs Martin
    Äldre 13 Mar 12:29
    #6

    Jag och min fastman har ochsa tankt ha valgorenhets favours pa varat brollop.

    Jag kan inte tanka mig att nagon kan bli sur for att tex cancerfonden far pengar hellre an att de far nagra chocladbitar nar de far 3 ratters middag samt tarta.
    Go for it :)

  • Festoc­hfoto
    Äldre 13 Mar 12:36
    #7

    Ni kan ju kombinera era "goodie Bags". Hittar ett billigt välgörenhets favour som ni känner att ni kan stå för kan ni använda det och sedan kan ni kombinera med något annat i bagsen. Ni kan t ex gör asmå kylskåps mageneter med bild från er tillsammans, går lätt att fixa på Vista Print. Eller små personliga saker som påminner om er. Jag jobbar som tandläkare så alla gäster fick en tandborste och min man forskader så de fick en pipettrör med godis i.


    Ju personligare man blir desto mer minnesvärt blir det

  • Äldre 13 Mar 12:46
    #8

    oj, jag hade nog tyckt att det var konstigt. Dels så väljer jag med omsorg när jag vill stödja någon organisation, så  att någon annan gör det åt mig utan att fråga skulle ju vara lite konstigt. Däremot om man önskar sig istället för presenter att folk hjälper till och stödjer tex lungcancerforskningen eller vad det nu kan vara för att det ligger brudparet varmt om hjärtat, det är en annan sak. 
    och jag skulle rent generellt inte vilja bli medskriven på vare sig välgörenhet som protestlistor eller stödj xxx kampanj eller vad det nu kan vara, utan min vetskap. 
    Det känns ju himla skumt .. nu är det ju inte alls samma sak som det du pratat om med tex protestlistor men känner att det galler lite under samma katergori "låt mig välja själv"

     

  • Äldre 13 Mar 12:47
    #9
    Festochfoto skrev 2013-03-13 12:36:27 följande:

    Ni kan ju kombinera era "goodie Bags". Hittar ett billigt välgörenhets favour som ni känner att ni kan stå för kan ni använda det och sedan kan ni kombinera med något annat i bagsen. Ni kan t ex gör asmå kylskåps mageneter med bild från er tillsammans, går lätt att fixa på Vista Print. Eller små personliga saker som påminner om er. Jag jobbar som tandläkare så alla gäster fick en tandborste och min man forskader så de fick en pipettrör med godis i.


    Ju personligare man blir desto mer minnesvärt blir det


    vad kul! 
  • Festoc­hfoto
    Äldre 13 Mar 12:57
    #10

    Ni kan göra en donation i tex läkare utan gränser, cancerfonden eller sos barnbyar till varje sällskap och sedan kombinera det med något av de personliga sakerna som jag nämnde ovan

Svar på tråden Välgörenhetsfavours!?