Väljer man en sida med bra omdömen, tex Dino, Milly, Landy, så brukar det för det mesta gå bra att beställa en klänning. Nu pratar jag alltså om sk. kinaklännigar. Klänningar som sys upp i Kina, kopior. Dom billiga klänningarna. Det går att köpa även original över nätet, men dom är ju sällan lika billiga.
Ja, det är chansning att beställa en klänning. Man kan aldrig riktigt veta vad som kommer hem, så är det. Det man kan göra är därför att beställa från en välanvänd sida som sagt, plus att man har i bakhuvudet att klänningen inte kommer vara 100% lik originalet. Jag brukar säga att man ska förvänta sig att klänningen är ca 90% lik. Kan man leva med det, så brukar man bli nöjd. Dom som inte blir nöjda, är ofta såna som förväntat sig en exakt, exakt kopia rakt av gällande allt. Ja, självklart finns det dom som blir missnöjda av andra anledningar också, så som att klänningen inte passar eller är helt fel. Det sker dock extremt sällan (mig veterligen) från ovan nämnda sidor. Tyget brukar vara i samma kvalitet som klänningar i butiker, där skiljer det inget alls vanligtvis. Kvalitén på sömnaden brukar det inte heller vara några större fel på. Huvudsaken egentligen, är ju att man tycker klänningen är fin, att den passar och att den håller ihop på bröllopsdagen ;)
Vill man köpa en klänning i butik, kan man spendera dom summorna på en klänning man ska använda en dag, vill man spendera den summan på en klänning... ja, då är det bara att shoppa loss i butiker :)
Den etiska aspekten av att köpa en sk. kinaklänning tänker jag inte gå in på. Det är en diskussion som gått varm här flera gånger och det blir mest "jag tycker och tror" mot "jag tycker och tror" och slutar med pajkastning.