• annaochlars

Beställa eller köpa i butik?? Tacksam för tips!

Jag har lite funderingar på att beställa klänning på nätet versus köpa i butik: vad är egentligen skillnaden och hur kan de ta så låga priser på många hemsidor?? Är tyget väldigt tunt? Dålig kvalité? Jag hittar många fina på nätet för under 2000 (och i butik bara över 4000!) och undrar om man ska våga köpa? Någon som har erfarenhet? Vill inte att klänningen ska se billig ut..

• Svar på tråden Beställa eller köpa i butik?? Tacksam för tips!
  • afturelding

Det låga priset beror antagligen på att sömmerskorna får sämre betalt, men även på grund av att materialen inte måste fraktas över halva världen innan klänningarna kan sys. Du kan nog beställa tygprover från de flesta hemsidor, och kan du inte det så skulle inte jag beställa. Jag vill veta vad jag får, och eftersom att jag själv är sömmerska så är jag ganska petig.

• Mustikka
    annaochlars skrev 2013-03-03 06:10:32 följande:

Jag har lite funderingar på att beställa klänning på nätet versus köpa i butik: vad är egentligen skillnaden och hur kan de ta så låga priser på många hemsidor?? Är tyget väldigt tunt? Dålig kvalité? Jag hittar många fina på nätet för under 2000 (och i butik bara över 4000!) och undrar om man ska våga köpa? Någon som har erfarenhet? Vill inte att klänningen ska se billig ut..

Det beror sen också på vilken butik det är. Är det på kinesisko sidorna så kan du aldrig veta hur klänningen ser ut i slutändan, den kan vara jätte bra och den kan vara totalt kaos. Beror på vilken sida du har hittat den och hur bra sömmerskor dem har. Vissa sidor säljer naturligtvis orginalklänningar också. Vart hitta du klänningen?
  • FruForsmark

Tänk på om du ska köpa i butik att de flesta klänningar inte finns i lager utan måste beställas. I Sthlm och Gbg ligger leveranstiden på dessa klänningar runt 4-6 månader.

• Hotlena

Jag fick min klänning från lilywedding (beställd från kina) igår och den är mycket finare än jag förväntat mig! =O

Jag förväntade mig tunnare tyg och mindre detaljer men den är verkligen superfin! Jag är hur nöjd som helst med material och allt! Den har kostat mig ca 1600:- med frakt och allt. =) Och den ser allt annat än billig ut kan jag lova! Sku tro att jag hade kunnat HYRA den i sverige för ca 2000:-

• Green

Är du beredd att chansa så kan du ju absolut beställa över nätet.
    För dom flesta så går det jättebra men jag blev blåst så det visslade om det.
    Det kom en klänning men måtten var så fel så att jag fick plats i den X2. Felsydd på andra sätt också, gick inte att få till så som den skulle se ut.
    Säljaren spelade dum och jag fick varken pengar tillbaka eller klänningen fixad.
    Åkte till butik och köpte en perfekt klänning för strax under 4000:-
    Det skulle jag gjort från början! 

• daniiel

Väljer man en sida med bra omdömen, tex Dino, Milly, Landy, så brukar det för det mesta gå bra att beställa en klänning. Nu pratar jag alltså om sk. kinaklännigar. Klänningar som sys upp i Kina, kopior. Dom billiga klänningarna. Det går att köpa även original över nätet, men dom är ju sällan lika billiga.

Ja, det är chansning att beställa en klänning. Man kan aldrig riktigt veta vad som kommer hem, så är det. Det man kan göra är därför att beställa från en välanvänd sida som sagt, plus att man har i bakhuvudet att klänningen inte kommer vara 100% lik originalet. Jag brukar säga att man ska förvänta sig att klänningen är ca 90% lik. Kan man leva med det, så brukar man bli nöjd. Dom som inte blir nöjda, är ofta såna som förväntat sig en exakt, exakt kopia rakt av gällande allt. Ja, självklart finns det dom som blir missnöjda av andra anledningar också, så som att klänningen inte passar eller är helt fel. Det sker dock extremt sällan (mig veterligen) från ovan nämnda sidor. Tyget brukar vara i samma kvalitet som klänningar i butiker, där skiljer det inget alls vanligtvis. Kvalitén på sömnaden brukar det inte heller vara några större fel på. Huvudsaken egentligen, är ju att man tycker klänningen är fin, att den passar och att den håller ihop på bröllopsdagen ;)

Vill man köpa en klänning i butik, kan man spendera dom summorna på en klänning man ska använda en dag, vill man spendera den summan på en klänning... ja, då är det bara att shoppa loss i butiker :)

Den etiska aspekten av att köpa en sk. kinaklänning tänker jag inte gå in på. Det är en diskussion som gått varm här flera gånger och det blir mest "jag tycker och tror" mot "jag tycker och tror" och slutar med pajkastning.

• Roosen2013

Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag tänker beställa från en butik. Eftersom jag käner att det är ok att betala för en god service och de kan hjälpa mig med passform osv. Dessutom får jag se kläningen på plats, vill gärna kläma och känna lite Tungan ute
    Men känner du att det är rätt för dig att beställa över nätet så gör det.

• Grodprinsens brud

Jag köpte min på Tradera via Kina (tror jag) för 1700 kr inkl frakt. Tyget var tungt och kändes myxet lyxigare än jag trodde det skulle göra. Allt verkar vara "på riktigt" och ganska ordentligt gjort. Det skulle aldrig falla mig in att köpa en klänning fö 5-10 000 för en kväll. Nu kan jag ju spilla vad jag vill på den utan att gråta floder sedan. Och begagnatmarknaden har väl rasat på sådana här kläder just för att du kan få vilken klänning du vill för ca 2000 kr.. Inte få en begagnad butiksköpt för 3000...

• Vanessa 83

Kan också bara tala för mig själv. Jag ska köpa i butiken. Finns flera anledningar.
    Det är den viktigaste klänning i mitt liv och jag måste prova och känna på den. På nätet köper du grisen i säcken ju. Sen i butiken köper du original klänning. På nätet ser du fina bilder som är stulna från äkta märken. Hem får du en kopia av den klänning vilken oftast stämmer inte med bilden! Sen även om du får en ok klänning så passar den oftast inte och har fel i konstruktion. Passformen är ganska viktigt för mig och varenda detalj är viktigt för mig. Jag skulle aldrig tänka mig att beställa min brudklänning på nätet. Kanske om jag inte hade råd med  en från butiken. 

Svar på tråden Beställa eller köpa i butik?? Tacksam för tips!