• Lakinna

    Tips på bröllopsresa! Ös på med förslag :-)

    Jag och min sambo ska gifta oss i sommar och tänkte åka på bröllopsresa till jul, men vi vet inte vart och tar tacksamt emot tips från er som varit iväg, haft vänner och bekanta som varit iväg eller ni som kanske bokat för att åka längre fram.

    Lite av våra förutsättningar:
    - Vi tänkte vara borta i 3-4 veckor (över jul och nyår)
    - Vi planerar att spara ihop så att vi kan lägga kring 50-60tusen
    - Planerar att skaffa barn sedan och ser detta lite som en chans att ha en riktig "get-away" innan
    - Vi gillar båda sol och bad men vill gärna blanda det med annat roligt/spännande/kanske lite ovanligt (inte ligga på stranden i 3 veckor i sträck, hur fin den än må vara)
     
    Dröm på och kom med förslag, ingenting är fel. Kanske kan vi inspirera varandra! 

  • Svar på tråden Tips på bröllopsresa! Ös på med förslag :-)
  • Lemon
    purpleflower skrev 2013-03-08 09:44:01 följande:
    Kan rekommendera en karibienkryssning och tillbringa t ex halva tiden i Florida om ni väljer att åka från Miami. Jag gillar kryssning eftersom det är en bra kombination av bekvämt boende, bra mat, fint väder och underbara stränder, nya spännande destinationer varje dag och ett bra utbud av äventyr :) Det kan ju dock bli svårt att få pengarna att räcka till för 4 veckor, men tror säkert att det kan gå med lite planering.

    Eller en rundresa i Asien? Är själv sugen på Filippinerna, det verkar vara ett underbart ställe och dessutom väldigt billigt! Vi har åkt runt lite i Thailand, vilket var fantastiskt, men nu skulle jag nog välja ett ställe som inte är lika exploaterat ännu. Finns ju massor av alternativ i Asien och dessutom är det ju mycket billigare jämfört med Karibien.

    Men Hawaii låter också helt fantastiskt så nu har ni verkligen nåt att fundera på, spännande! :) 
    Jag har varit i Filippinerna för några månader sedan och kan intyga att det är fint,väldigt fint. Och billigt. MEN. Om man inte vill åka till typiska turistställen som Boracay och sådär så ska man vara beredd på att Filippinerna ligger långt efter Thailand med många saker. Det besöks av ca 3-4 miljoner turister varje år till skillnad  från Thailands 19-20 och det består ju utav öar så det är ganska mycket resande över dåliga vägar, små plan och inte alltid så roliga båtar. Men är man nyfiken av sig och vill turista runt så go for it! :D Vill du veta mer om Filippinerna kan du pma mig.
  • purpleflower
    Lemon skrev 2013-03-09 04:19:16 följande:
    Jag har varit i Filippinerna för några månader sedan och kan intyga att det är fint,väldigt fint. Och billigt. MEN. Om man inte vill åka till typiska turistställen som Boracay och sådär så ska man vara beredd på att Filippinerna ligger långt efter Thailand med många saker. Det besöks av ca 3-4 miljoner turister varje år till skillnad  från Thailands 19-20 och det består ju utav öar så det är ganska mycket resande över dåliga vägar, små plan och inte alltid så roliga båtar. Men är man nyfiken av sig och vill turista runt så go for it! :D Vill du veta mer om Filippinerna kan du pma mig.
    Ja precis, har läst en del om det och är väl medveten om själva resandet. Men jag gillar att det blir en liten utmaning att ta sig runt dit man ska, lite spänning måste man ju ha :) Tack, det ska jag göra isåfall!
  • Utomlands 2013

    Jag hade valt att åka till ett resmål som inte passar så bra att åka till med barn - under förutsättning att ni inte redan har barn som ska med på resan samt önskar barn i er familj längre fram?


    Mitt val hade stått mellan underbara Rio de Janeiro, där storstad möter strandliv på Copacabana och Ipanema, samba, underbart goda kötträtter, fotboll, gatufester i Lapa och partystämning lite överallt. Nyår i Rio ska vara suveränt (om än dyrt boende) och lite av karnevalsstämning.


    Andra alternativet vore Kapstaden med vackra vyer, Robben Island, vingårdar, goda middagar osv. Och kombinera med safari, så klart.


     


     


    Hawaii låter härligt, liksom Karibien, Sydostasien och Oceanien, men samtliga av dessa tvekar jag inte att resa till med mina barn.


    Rio har jag varit i och det var underbart på alla sätt. Hade dock inte åkt dit med barn under 10 års ålder pgade starka underströmmarna i havet m.m.

  • Pagnie

    Japan!

    Jag och min sambo åker till japan efter vårt bröllop av samma anledning som ni. en get away innan barn. vi börjar med lite sol och bad nere på ön okinawa. Massa små öar som ligger nedanför japan ganska nära taiwan. sen när vi har solat färdigt så kommer vi åka upp till japan och resa runt lite för att få en riktig upplevelse och se deras rika kultur. vi avslutar sedan i tokyo innan vi åker hem igen.

  • sansun

    Namibia! Har ingen erfarenhet själv. Men min föredetta chef var där för ett anatal år sedan. De var borta i 8-10 veckor. Han är van resenär och blir sällan JÄTTE impad över saker. Men Namibia var målet med DET! Helt lyrisk och HUR mycket som helst att göra, utforska & njuta av enligt honom å hans bättre hälft

  • HoneyFriedChicken

    erik2710 skrev 2013-02-26 09:18:30 följande: Lakinna skrev 2013-02-25 11:54:01 följande: Verkar vara många som gillar Hawaii och det är faktiskt en (bortglömd) barndomsdröm för mig. Kan vara värt att kolla upp! Har dessutom en kompis vars bror bor där så de kanske kan hjälpa oss skaffa liiiite billigare boende, har hört att priserna på i stort sett allt där sjunker drastiskt om det är en inhemsk som bokar jämförelse med en turist. Ett turistiskt tips jag kan ge är att åka helikopter. När vi var där besökte vi fyra öar Oahu, Maui, Hawaii och Kauai men tack vare att vi åkte på en fantastisk helikoptertur kändes det som att vi även hade besökt Molokai som inte besöks av så många turister. Vi åkte med Blue Hawaiian Helicopters men det finns säkert många andra man kan åka med.låter som du hann med och fick se massor. hur länge var du där? helikoptertur låter som en bra idé =)jag planerar bröllopsresa till hawaii, 3 v i februari. oahu är ett måste, både waikiki och så waimea (har en surftokig blivande man). skulle vilja besöka åtminstone en ö till, men kanske inte mer. vi vill inte behöva stressa runt. 

  • Emsie

    Jag kan tipsa om Brasilien. Finns hur mycket som helst att göra och se! Fantastiskt ställe! Om du vill ha tips på ställen att åka till osv kan du skicka ett meddelande. Även Peru är häftigt! Om jag var ni skulle jag nog som nån annan sa ta nått ställe som man kanske inte kommer välja i första hand när man fått barn. Själv är jag väldigt sugen på att åka till Tanzania åka på safari, bestiga kilimanjaro och sola och bada på Zanzibar. Vi ska snart iväg på en roadtrip i USA, det kan ju också vara ett alternativ då kan ni ju styra väldigt mycket vad ni vill ha med på resan med vart ni åker.

  • Junibrud2013

    Har nyss kommit hem från vår bröllopsresa i Tanzania med safari i Selous och sol/bad på Zanzibar 15dagar totalt. Kan verkligen rekommendera denna kombination som har gett oss helt otroliga upplevelser. Bokade via afrikaresor.se som skräddarsydde efter våra önskemål. Det blev 4dagar safari med båtsafari, jeepsafari samt bysafari bl.a med studiebesök i skola. Såg lejon, elefanter, flodhästar, buffel m.m på mycket nära håll. Bodde på samma camping alla dagar, häftigt och genuint. Lyxhotell på Zanzibars sydkust 9dagar vid stranden. Gjorde därifrån utflykter och simmade med delfiner, hade en sandbank för oss själva m.m. Sista 2 dagarna i Stone town på Emerson&Spice, underbart lyxigt hotell med en blandning av Afrika och Bollywood mitt i korallstaden. Gjorde utflykt till Prison Island där det finns jättesköldpaddor! Guidning i denna vackra gamla stad är ett måste! Bäst tid för safari är jun-aug eller dec-jan. Vår resa kostade ca 60000 inkl. allt jag beskrev ovan! Kanske något för er? Mvh Madeleine

  • englatuss

    Min rekommendation är också Asien, själv har jag varit i både Thailand, Singapore och Malaysia och kan rekommendera alla tre, de går ju att mixa lite beroende på vad man vill göra och just för att få variation. Kanske alla tre är tight på tre veckor om man inte varit där tidigare. Tänk bara på att kolla vilken del av landet som passar den tid på året ni åker så ni inte blir besvikna av massa regn. Det gäller både Malaysia och Thailand. Vi var i Malaysia nu i januari och kan varmt rekommendera, jättefint.


    Eftersom du skrev att ni vill försöka skaffa barn efter, tänk på att det är lite speciellt om man tar malariaprofylax, för djungel i asien eller safari i afrika att man ska vänta en viss tid tror det är 2-3 mån efteråt så det går helt ur kroppen. Hör med vaccinationsklinik. Kan även gälla om ni inte har Hepatit vaccin sen tidigare.

    Vi kommer åka till Seychellerna på bröllopsresa nu i september och mixa de tre öarna Mahe, Praslin och La digue, tar även en liten kryssning med 2 nätter 3 dagar mellan några öar. Bokade via Kenzan tours som var väldigt bra att ha att göra med. Kan ju inte utvärdera resan än, men det ser verkligen fint ut. vi valde att mixa fler öar för lite variation och hoppas på en skön mix med sol, bad, god mat, och snorkling och ev lite turer runt öarna. Då vi inte heller vill ligga på stranden i 3 veckor och bryter av med kryssningen i mitten.


     

  • englatuss

    Missade skriva att det var på Langkawi som vi var i Malaysia i vintras. där kunde man ha både sol och bad och göra ite mer äventyrliga turer ut för att se olika djur, grottor och på hotellet vi bodde såg vi både apor och lemurer på hotellområdet. Det fanns också en linbana upp i bergen och ett vattenfall man kunde bada i i närheten.


    Vi tog inte Malariaprofylax där för de sa att det inte behövdes då det inte fanns i det området, men kan ju vara bra att dubbelkolla på vaccinationsklinik.


    englatuss skrev 2013-07-20 14:17:49 följande:

    Min rekommendation är också Asien, själv har jag varit i både Thailand, Singapore och Malaysia och kan rekommendera alla tre, de går ju att mixa lite beroende på vad man vill göra och just för att få variation. Kanske alla tre är tight på tre veckor om man inte varit där tidigare. Tänk bara på att kolla vilken del av landet som passar den tid på året ni åker så ni inte blir besvikna av massa regn. Det gäller både Malaysia och Thailand. Vi var i Malaysia nu i januari och kan varmt rekommendera, jättefint.


    Eftersom du skrev att ni vill försöka skaffa barn efter, tänk på att det är lite speciellt om man tar malariaprofylax, för djungel i asien eller safari i afrika att man ska vänta en viss tid tror det är 2-3 mån efteråt så det går helt ur kroppen. Hör med vaccinationsklinik. Kan även gälla om ni inte har Hepatit vaccin sen tidigare.

    Vi kommer åka till Seychellerna på bröllopsresa nu i september och mixa de tre öarna Mahe, Praslin och La digue, tar även en liten kryssning med 2 nätter 3 dagar mellan några öar. Bokade via Kenzan tours som var väldigt bra att ha att göra med. Kan ju inte utvärdera resan än, men det ser verkligen fint ut. vi valde att mixa fler öar för lite variation och hoppas på en skön mix med sol, bad, god mat, och snorkling och ev lite turer runt öarna. Då vi inte heller vill ligga på stranden i 3 veckor och bryter av med kryssningen i mitten.


     


  • TheD

    Tre veckor Thailand, Malaysia och Singapore funkar utmärkt ;) Så länge man vet vad mn vill se/göra och har resan planerad.

  • CicciR

    Vi beställde en katalog från Fiji-resor...

    Alltså vilka ställen där finns.... Bora Bora Domenikanskan.... mm mm the list goes on.

    Vi vill åka till något alldeles underbart där de inte kryllar av folk o dessa resor ser helt sagolika ut... de gör förvisso priserna oxå =/ men men spara spara....

  • Utomlands 2013

    Det blir ofta avsevärt billigare att boka på egen hand än att köpa ett färdigsytt koncept på det sättet. Använd katalogerna som inspiration och kolla sedan om ni hittar prisvärda flyg och boendealternativ. CicciR skrev 2013-08-16 08:42:11 följande:Vi beställde en katalog från Fiji-resor...Alltså vilka ställen där finns.... Bora Bora Domenikanskan.... mm mm the list goes on.Vi vill åka till något alldeles underbart där de inte kryllar av folk o dessa resor ser helt sagolika ut... de gör förvisso priserna oxå =/ men men spara spara....

Svar på tråden Tips på bröllopsresa! Ös på med förslag :-)