• jenniferochaugust

    Transport av gästerna? Hjälp! Dyr historia

    Alltså jag kommer snart att lägga mig och grina i fosterställning.
    Jag har inte råd med det här bröllopet, det är för dyrt! Och det dyra är ofta de mest oväntade poster, jag hade till exempel budgeterat 3000 kronor för fotograf. Förstår ni hur uppe i det blå jag var? Nu verkar notan sluta på runt 15000. Och då inte ens för en heldag. Men vi tar den kostnaden, jag tycker att det är superviktigt med fina proffsiga foton faktiskt. Eftersom vi lägger ner så mycket jobb och pengar och känslor på den här dagen så vill jag ju ha fina bilder på att det faktiskt har hänt!


    Mitt stora jättebekymmer just nu är transport. Det handlar om transport av gästerna och transport av oss – brudparet. Jag har tittat på alla möjliga alternativ och blit lika chockad varje gång! Det är nämligen så här att kyrkan ligger långt ifrån gården och det känns inte bra att alla ska behöva ta sig dit själva med t-bana och taxi.


    Den stora drömmen är att hyra en båt som tar oss och gästerna från Södermalm till gården. En båtresa som tar 1,5 timme. Det är en liten båt och på så sätt har vi lyckats ”pressa ner priset”. Vet ni vad det kostar? Med moms kostar det runt 25.000 kronor. Hörde ni rätt? JA – TJUGOFEMTUSEN KRONOR!


    Nähe, tänkte jag när jag såg båtpriset. Då hyr jag buss! Men jag vill inte ha nån turistbuss, utan gärna en lite mer speciell buss. Så jag hör av mig till en som förmedlar London-bussar, ni vet dubbeldäckarna. Jag tänkte att nu jäklar kommer jag undan ”billigt”. Vad kostar det för 1,5 timme då? Jo, 10.000 kronor. TIO TUSEN KRONOR. Och då behöver jag och August en separat transport vilket gå på runt 4000 kronor (vi funderar på LAPD polisbil med chaufför utklädd till polis haha).
    Slutsumma ca 14.000 kronor alltså.


    Kan ni hjälpa mig snälla? Hur gör jag? Är det här värt pengarna? Är det oförskämt att låta gästern ta sig till gården själva? Finns det någon annan lite ”kul”, men billigare transport för runt 55 personer?


    Budgeten går överstyr. Det har redan blivit alldeles, alldeles för dyrt det här.


  • Svar på tråden Transport av gästerna? Hjälp! Dyr historia
  • LinneaR

    Håller också på och planerar transport mellan kyrka och festlokal. Vi har lite kortare, ca 6 km,  men vill ändå ha något roligt att forsla gästerna i (i Göteborgsområdet). Min dröm är att ha en röd London-dubbeldäckare men det kommer kosta ca 5500 och det är för mycket för min budget...men kan tänka mig att sträcka på den lite. Vill så gärna....har bott i London i många år samt att sambon är engelskman så det hade varit perfekt!

    Här är länken till sidan:
    www.bfm.nu/specialfordon.htm

    Vi behöver bara hyra i 1 timme och det är ju det som drar ner priset....om ni skulle kunna hinna forsla gästerna på en timma så verkar det som priset är 5500 även i Stockholm (jag har bara kollat på hemsidan, inte pratat med dem). Men du har väl säkert redan kollat denna sida...

    Jag har verkligen kollat runt överallt för att hitta en billig Londonbuss och detta är det billigaste alternativet än så länge. Mejlade ett mindre företag och de ville ha 11000 kr!

    Min plan B är en vanlig buss, men det kostar ju det med + att det är så mycket tråkigare!

    Lycka till!

  • yavanna81

    Jag tror inte alls det är så ovanligt att gästerna själv för ta sig från vigsel till fest plats. Jag har aldrig varit med om arrangerad transport. Om det känns onödigt dyrt så strunta i det.


     


    Om ni löser transporten till festen, hur tänker ni att folk tar sig till kyrkan och hem från festen? Finns det bra lokaltrafik? Annars är ju risken att många tar bil ändå, trots arrangerad transport, för att slippa en dyr taxiresa hem sedan.

  • daniiel

    Skippa transport för gästerna! Det är en onödig extra kostnad som ni inte alls behöver. Det är defintivt inte ovanligt att gästerna ordnar med transport själva, utan det är vad som är vanligast, så ni behöver inte på något sätt ha dåligt samvete för det tycker jag.

    Ordna med transport till er, brudparet, och lämna transporten av gästerna till dom själva.


  • FruForsmark

    Håller med, skippa transporten för gästerna. Speciellt i Stockholm det det kan proppa igen på vissa leder i tid och otid. Vi hade buss (ej sthlm bröllop) men fick det till kompispris.

  • PimPim83

    Jag håller med daniiel. Strunta i transport för gästerna och satsa på transport för er istället. Jag har aldrig förväntat mig som gäst att någon annan/brudparet ska ordna transport för mig. Det har jag alltid fixat själv oavsett avståndet.


  • sommar2014

    Har bara läst trådstarten, men låt gästerna fixa transport själva! På alla bröllop jag varit på har gästerna förväntats ordna egen transport både till kyrkan, mellan kyrkan och festlokalen och mellan festlokalen och hem. Ofta har toastmastern eller någon annan uppmuntrat till samåkning men det har aldrig ordnats någon transport till gästerna. Och det har ändå varit festlokaler som legat långt utanför kollektivtrafiknätet, så det har varit egen bil alternativt taxi som gällt.

    Blir man bjuder på en vanlig fest förväntas ju gästerna ta sig dit och hem själva också. Glad

    Ibland kan jag tycka att det inom "bröllopssvängen" blir ett himla curlande av gästerna. Det är toalettkorgar, det är hyrda bussar, det är festprogram med pyssel för att gästerna inte ska ha tråkigt en enda minut osv. Det är klart att det är bra att tänka på gästerna men om det går så långt att man håller på att stressa sönder sig för att vara alla till lags, eller om budgeten spricker för att man tror att man måste ordna med transport till gästerna så tycker jag att det är dags att ta det lite lugnt. Solig

    Enda gången jag tycker att man som bröllopspar måste ordna transport till gästerna är om man är på en ö dit man bara kan ta sig med egen båt (dvs det går ej några passande turbåtar). Väldigt få människor äger ju en egen båt liksom men de flesta kan ta sig med taxi, buss, egen bil etc.

  • Alyllyra

    Jag tycker absolut att ni kan strunta i transport för gästerna. Folk kan definitivt lösa det själva, framför allt i Sthlms-området.
    Annars kanske du kan dra ner ambitionen lite? En kompis till mig hade hyrt vanliga SL-bussar mellan kyrka och fest, och det var inget som drog ner stämningen direkt!
    Annars är typ den coolaste busschaffisen Bengt på Bengts busstjänst! Superschysst kille som ordnar allt, och är väldigt trevlig dessutom :)
    Var ett tag sen jag hyrde av honom nu, så jag vet inte vad det kostar, men 2009 åkte vi en full buss fram och tillbaka till Linköping för 10.000 kr och året efter var det skjuts till Norrtälje och tillbaks för 5.500 kr, så du borde definitivt kunna komma ner i pris där om det är i närheten av stan och under timmen.

    Jag tror att kostnaden som uppstår bara för en timme är för att de måste köra fram transporten specifikt för er. Men om ni kan hitta några som kör er "emellan" så att säga så borde det bli billigare. T.ex en buss som har kört upp mässdeltagare till stockholm och ska köra dem hem igen på kvällen. Under den tiden "står" bussen egentligen bara, så att få in en körning under tiden är ett extra klirr i kassan för chauffören och kan därmed bli billigare.

  • TheD

    Det är väl klart att gästerna ansvarar själva för hur man kommer till och från bröllopet!

  • Chinchilli

    Jag tycker det är helt rätt tänkt att ni vill ordna transport till gästerna då ni har valt att ha kyrka och festlokal på så vitt skilda platser. Sen kanske vissa inte utnyttjar möjligheten utan väljer att fixa det själva.

    Förstår också att ni tycker det skulle vara roligt med ett transportmedel som är lite "extra". Men som gäst är man nog bara glad att få hjälp med att ta sig från ett ställe till ett annat med så lite bekymmer som möjligt. 

    Ni kan inte ordna en bilkonvoj? Ungdomar med körkort och som har/kan låna bil och som kan tänka sig att köra?

    Säg att ni är 50 st som vill ha skjuts, då behöver ni 13 bilar, de som kör får 400:-, alltså 4200:-, inte så farligt :)

    Att ta sig hem kan man dock kräva att gästerna gör själva. 

  • säker

    Om de får skjuts dit.. Hur tar de sig hem? Jag skulle känna mig strandad och ta bilen ändå....
    Men om ni har råd: Jättekul idé med båt! 

Svar på tråden Transport av gästerna? Hjälp! Dyr historia