• Augusti13

    Hur vanligt är det med bröllopstårta och tårtbuffé?

    Där jag kommer från (stad i Norge) är det alltid tårtbuffé någon timme efter middagen som består av en bröllopstårta och massor av andra tårtor som tillfrågade gäster bakar själva och tar med som ett bidrag till festen. Är detta vanligt i Sverige? Ingen av oss har varit i bröllop här, och mina svärföräldrar hade aldrig hört om detta.


    Alltså: Brukar det finnas tårtbuffé?
    Och i sådana fall: är det vanligt att fråga vissa gäster om de kan baka?


    Eller brukar det bara finnas en bröllopstårta?

  • Svar på tråden Hur vanligt är det med bröllopstårta och tårtbuffé?
  • TheD
    Augusti13 skrev 2013-02-18 14:51:00 följande:
    Haha ja, vi er tårt-tokiga i Norge! Jag är rädd för att det blir för lite med bara bröllopstårta, eftersom jag är van med minst 10 tårtor :p Funderar på att ha godisbuffe i stället, så det i alla fall finns lite att tugga på under festen. Blir inte folk snabbt lite småhungriga annars?
    Småhungriga? Inte vad jag vet. Först var det middag och sen var det en tid mellan middag och tårta. Vi hade som salta pinnar framme och om det fanns något mer men hungrig har jag svårt att tänka mig. Vi ville ha det som vi ville ha inte curla gästerna om de skulle bli hungriga osv ;)
  • jkbr

    Jag har varit två gånger på brøllop då tårtorna nästan gick åt , den ena g¨ången var det på ett brøllop där vi åt buffe och ingen desert och det var massor av tal så tårtorna kom sen och själva brøllopstårtan var ganska æcklig men dom andra jättegoda, Den andra gången var det när det var ganska många extra som kom till festen som inte var med på middagen. Vi hade snacks, godis lite ost och kex  under festen. korv och brød senare på natten till vickning.
    Det har jag däremot bara sett på svenska brøllop ? ( vickning altså) 

  • Augusti13
    jkbr skrev 2013-02-18 15:00:09 följande:
    Jag har varit två gånger på brøllop då tårtorna nästan gick åt , den ena g¨ången var det på ett brøllop där vi åt buffe och ingen desert och det var massor av tal så tårtorna kom sen och själva brøllopstårtan var ganska æcklig men dom andra jättegoda, Den andra gången var det när det var ganska många extra som kom till festen som inte var med på middagen. Vi hade snacks, godis lite ost och kex  under festen. korv och brød senare på natten till vickning.
    Det har jag däremot bara sett på svenska brøllop ? ( vickning altså) 
    Vickning har jag fått i norska bröllop, vi kallar det bara "nattmat" ;)

    Vi kommer inte bjuda in extra gäster utan det räcker med alla 100 som redan är där under middagen, hihi. Men rätt skönt att det inte måste vara tårtbuffe känner jag nu!
  • jkbr

    min svärmor sa efterråt att det var ju bra att det inte var så mycket tårta :) trots att hon trodde folk skulle tycka vi var jätte snåla innan. godis och snacks  räcker :) lycka till :)

  • Kaffe o Glass

    De flesta utav mina vänner (5 st) i Sverige som gift sig  har haft tårtbuffe som vänner hjälp till med att baka och de är inte norska förutom en. Tycker det kan vara skoj att ha, ska ha det själv. Så kan man välja en tårta att ta utav som man verkligen gillar och då borde tårtorna gå åt mer :) . Många som inte gillar vanlig traditionell tårta känns det som. Kan ha kladdkakor och annat och en bröllopstårta som brudparet skär utav. Så jag tycker att det är vanligt i Sverige :)

  • tinaalpfält

    Vi hade två olika tårtor som vår bröllopstårta så vi hade en minibuffé kan man kanske säga Skrattande Annars har jag aldrig varit med om en buffé av tårtor på bröllop. Dock var jag på ett par disputationsfester förra året då det fanns en efterrättsbuffé...dock inte med tårta. 

  • Fial8

    Vi ska ha tårtbuffé! Tycker att det verkar roligare med lite olika tårtor att välja på då alla inte gillar samma och så är jag själv inte så förtjust i klassiska bröllopstårtor (känns som att utseendet är viktigare än smaken ofta) utan föredrar vanlig jordgubbstårta, princesstårta etc. Jag hoppas att det ska se maffigt ut med ett gäng olika sorters tårtor på bordet :) Ett extra plus blir då även att tårtan som är gluten/laktosfri inte kommer att skilja sig markant från andra tårtor, då alla blir olika inte bara en som står ut.
    Men gästerna ska inte ta med sig, även om det var en bra idé, utan det är min syster m familj som är tårtansvariga :) 
    Ska även komplettera med några sorter hembakta småkakor. 

  • SandraElisabet

    Nej, tårtbuffé är inte vanligt, men vi ska ha det!! :)

  • Vichy

    De senaste börllopen jag vart på (vara det ena norskt) hade båda efterrättsbufféer... Både kakor och bröllopstårta... Det ena (norska) hade småkakor, två/tre extra tårtor och bröllopstårta. Det andra hade bröllopstårta och småkakor och godis (jag bidrog med kladdkaksmuffins)...

    Jag kommer nog själv att vilja ha efterättsbuffé, då jag inte är nån tårtfantast själv... 

  • jkbr

    men i norge så är det tradition att det "ska" vara många tårtor + bröllopstårta i tillägg till desert.
    Såklart man kan ha det, men jag tror ts undrar om det är som i norge och det är det inte.

  • Cathelica

    Va kul, jag är också norsk och ska gifta mig i augusti.. med en svensk ;)
    Det är tydligen vanligt enligt honnom och hans familj med tårtor, men det kanske beror på ort och familj?
    Inte vet jag.. Vi kommer nog ha tårtor iaf.. Men ikke 1000 stycken ;)

     

  • Allis

    När vi var mellan 20 - 30 var vi på många bröllop men jag minns ingen tårtbuffé. Vi ska ha det dels för att det kommer så många barn och dels för att tårta är en trevlig sak att ha med sig. Det var min mammas idé och hon har inga norska anförvanter men är en stor vän av konditoriupplevelser *s*.

  • Augusti13
    Cathelica skrev 2013-02-18 19:19:33 följande:
    Va kul, jag är också norsk och ska gifta mig i augusti.. med en svensk ;)
    Det är tydligen vanligt enligt honnom och hans familj med tårtor, men det kanske beror på ort och familj?
    Inte vet jag.. Vi kommer nog ha tårtor iaf.. Men ikke 1000 stycken ;)

     
    Hihi roligt! Då är vi i samma båt :)

    Vi kanske kör någon mellangrej då. Bröllopstårta och två-tre andra tårtor. Känns mer lagom, har en kompis som jättegärna vill baka ett par grejer!

  • PimPim83
    Augusti13 skrev 2013-02-20 13:02:30 följande:

    Vi kanske kör någon mellangrej då. Bröllopstårta och två-tre andra tårtor. Känns mer lagom, har en kompis som jättegärna vill baka ett par grejer!


    Det låter som ett bra förslag! :)
Svar på tråden Hur vanligt är det med bröllopstårta och tårtbuffé?