• Äldre 6 Feb 22:54
    83895 visningar
    487 svar
    487
    83895

    Bröllop 27 juli 2013

    Jag tänkte att vi som gifter oss den 27 juli 2013 kunde samlas i denna tråd. Berätta gärna var i planeringen ni är. Vilken typ av vigsel, vilken typ av fest ni planerar m.m? Problem, framgångar och funderingar ryms här.

  • Svar på tråden Bröllop 27 juli 2013
  • CoG
    Äldre 8 Apr 10:18

    Vi kommer inte att ha något annat brudfölje än vår dotter som går in tillsammans med oss.
    Och jag räknar inte heller med ngn möhippa.
    Vi har bjudit lite vänner, men mest vänne på hans sida och deras familjer.
    Jag bjuder in en kompis och hennes familj.

    Tror nog att jag överlever att inte ha en hippa, om jag vill kan jag ju ha en trevlig kväll på tu man hand med middag ute o sånt med den vän jag bjuder.


    jonsar02 skrev 2013-04-08 09:59:25 följande:
    Ska någon av er ha tärnor eller marsalkar? Vet ni om ni kommer att få en möhippa? Jag är nyfiken eftersom vi inte ska ha tärnor eller marsalkar. Jag kommer mest troligt inte att få en möhippa heller eftersom alla mina tjejkompisar bor långt från oss och har barn vilket gör att det blir svårt.
  • pamjof­re
    Äldre 8 Apr 11:26

    Jag har tre tärnor: min syster och bästa kompisar och han har 2 marskalker: bror och bästa kompis.

    Jag vet att min syrra kommer att fixa en möhippa åt mig, va absolut inga krav, men tror att hon ville göra det, bara för att fira lite extra. Vad gäller svensexan vet jag faktiskt inte om det blir någon, funderar på att fråga broren, men vet inte om jag kanske lägger mig i för mkt då...? Vill gärna att sambon ska få en svensexa men har inte bestämt om ja vågar fråga om den, vad tycker ni? 

  • Äldre 8 Apr 13:17

    Jag ska ha två tärnor, min bästa barndomsvän och min syster, min blivande ska ha en marskalk/ best man. Jag vet att min syrra planerar möhippa sedan ett par månader tillbaka, hon har bett om mailadresser till alla som är bjudna osv, och jag vet att marskalken planerar svensexa, han har gett mig datum som jag ska se till att hålla oss hemma :) Det är väl tradition att det ingår lite i rollen att ordna möhippa/svensexa men att man inte har någon behöver inte betyda att man inte får nån, jag har varit på flera möhippor där det inte funnits någon tärna men någon har ändå känt lite "ansvar" och har dragit ihop en möhippa :)

  • Äldre 8 Apr 15:16

    Hur har ni tänkt göra med buketten?
    Enligt gammal svensk tradition ska ju brudgummen fixa den men det tror jag inte att det är så många som tänker på idag. Kommer eran blivande att fixa det eller frågan kanske ska vara: Kommer ni våga låta er blivande fixa buketten

    Vi har pratat om det och det lutar åt att min älskling ska beställa och fixa buketten. 

  • CoG
    Äldre 8 Apr 20:26

    Då får de vara en gammal tradition.
    Jag har redan beställt min och har ingen aning om vad min blivande skulle ha beställt om han fått välja...det finns ju så mkt att välja på.
    Men han hade säkert hållit sig till våra färger iaf.


    jonsar02 skrev 2013-04-08 15:16:58 följande:
    Hur har ni tänkt göra med buketten?
    Enligt gammal svensk tradition ska ju brudgummen fixa den men det tror jag inte att det är så många som tänker på idag. Kommer eran blivande att fixa det eller frågan kanske ska vara: Kommer ni våga låta er blivande fixa buketten ?

    Vi har pratat om det och det lutar åt att min älskling ska beställa och fixa buketten.
  • Äldre 9 Apr 20:20

    Idag fick jag hämta min vigselring. Det är den övre ringen och jag är så nöjd. Vi beställde den för 1 vecka sedan och den kom till butiken igår så det gick snabbt. 


  • 67d
    Äldre 9 Apr 20:49

    Hej på er! Kommer kanske in lite "sent". Jag och min m2b gifter oss utanför Mariestad i en liten mysig kyrka. Middagen och festen kommer ske på svärföräldrarnas gård i en lada. Bröllopets tema går i sommar och lantligt. Våran meny ser ut såhär: Förrätt: kantarellpaj Huvudrätt: viltbuffe med älg och rådjurskött i olika former, potatisgratäng och lite säsongs baserade tilltugg. Efterrätt: hallonmousse med färska bär Annars har vi bokat fotograf, sång till kyrkan, tärnklänningarna är fixade, ringarna ska vi beställa i veckan. Klänningen beställs den 20/4. Mm..... Är det någon mer som bara kommer ha en ring på vänster hand? Jag kommer flytta över min förlovningarna till höger hand och bära vigselringen på vänster, känner mig inte bekväm med två ringar på samma finger!

  • Äldre 10 Apr 10:36
    67d skrev 2013-04-09 20:49:56 följande:
    Hej på er! Kommer kanske in lite "sent". Jag och min m2b gifter oss utanför Mariestad i en liten mysig kyrka. Middagen och festen kommer ske på svärföräldrarnas gård i en lada. Bröllopets tema går i sommar och lantligt. Våran meny ser ut såhär: Förrätt: kantarellpaj Huvudrätt: viltbuffe med älg och rådjurskött i olika former, potatisgratäng och lite säsongs baserade tilltugg. Efterrätt: hallonmousse med färska bär Annars har vi bokat fotograf, sång till kyrkan, tärnklänningarna är fixade, ringarna ska vi beställa i veckan. Klänningen beställs den 20/4. Mm..... Är det någon mer som bara kommer ha en ring på vänster hand? Jag kommer flytta över min förlovningarna till höger hand och bära vigselringen på vänster, känner mig inte bekväm med två ringar på samma finger!
    Inte är du sen in i tråden. Alla är välkommna här. 

    Det låter som att ni har fixat väldigt mycket. Hur många ska ni/ har ni bjudit till ert bröllop?

    Jag kommer att ha två ringar på mitt vänstra ringfinger men jag har riktiga monsterhänder som är stora och gillar att ha två ringar på samma finger.
  • LadyTe­ague
    Äldre 10 Apr 11:06

    Jag började planera i december/januari och är nu i stort sett klar!
    Det enda som är kvar för mig att fixa är skor till mig och en fluga till min blivande.
    Förutom det så är maten och drickat kvar, men jag har en kock som fixar maten och mina föräldrar fixar drickat, jag behöver bara ge dem pengar och luta mig tillbaka. (Min mamma fixar tårtorna också så vi ska provbaka en till hennes födelsedag i juni, mest för att bestämma exakt hur de ska se ut, men sen fixar hon resten)

    Nu kan jag alltså bara roa mig med småfix som inte behöver göras, men som jag tycker är roligt. Jag har till och med vikt alla servetter och gör nu små servettblommor till varje att knyta om och kanske sätta placeringskorten i, och om jag inte orkar göra 100+ st så har jag små söta blommor att lägga på borden.

    Jag är helnöjd med planeringen och känner inte att jag behöver ändra på något.

    För övrigt så har jag hittills lyckats sänka budgeten från 20.000 till 15.000, jag som var säker på att vi skulle dra över! (Detta är alltså för 100+ personer! Ringar är dock inte inräknade) 

  • mimmi
    Äldre 10 Apr 11:55

    Hej igen!


    Nu har vi varit upp under påsken på plats och fixat med lite olika saker.


    Lokalen har löst sig! De har fixat det jättebra för oss, fast de dubbelbokat lite!


    I verkligheten blir det inte så farligt. Eventuellt finns nån gäst kvar vid 18 då vi tar brudskålen, vilket vi kan ta ute vid väder. Sen kan vi stänga in oss ett särskillt rum som är jättefint och när vi ätit klart är alla övriga gäster borta och det stora rummet blir dansgolv.


    Eventuellt har vi en bygdegård på gång oxå. Men nu känns det som att det löser sig iaf!


    Vi kan slappna av! Det blir bra!

    Sen har jag bokat våra blommor, ska prata mer om priser och och typer sen, har bara diskuterat lite löst.


    Tårtan är utsmakad och beställd! Blir choklad och apelsinmousse dekorerad med rosa rosor och blå förgätmigej i sugarpaste.


    Menyn är oxå bestämd. Väntar på exakt pris.Blir lite norrlandstema med kantarellsoppa, Renfilé och hjortronglass. Mums!


    Har fått hem underkjol till min klänning, nu är den fiiiiiiin!! Ska bara sys in lite!

Svar på tråden Bröllop 27 juli 2013