• Zandra­aa
    Äldre 4 Feb 14:54
    15354 visningar
    15 svar
    15
    15354

    Hur göra kvällen något speciellt? Något alla kommer ihåg?

    Bara 4 månader kvar nu tills det är våran dag. Men jag vill verkligen få till det lilla extra. Tanken va att dansa i kyrkan först. Men de verkar inte bli av då prästen inte va så glad för de. Men sen då? Hur ska man göra dagen något som ALLA kommer se tillbaka till och säga- deras bröllop va så fin/ bra osv. KAn ni rekomendera något? Öppen för massa förlag. Men vill INTE spexa till valsen ;)

  • Svar på tråden Hur göra kvällen något speciellt? Något alla kommer ihåg?
  • Äldre 4 Feb 15:31
    #1

    Ni kan göra vigseln personlig ändå med hjälp av de psalmer ni väljer och kanske någon solist som kan sjunga er favoritkärlekssång?

    På middagen/festen kan det vara kul med något spex kanske? Då kan ni vara mer fria och jag personligen tycker det passar bättre att spexa/skoja till det/dansa etc på middagen/festen än i kyrkan då vigseln ju är ett mer stämningsfullt och allvarligt ögonblick. Såg det här för ett tag sen på Youtube... En flippad film som visar hur ett brudpar tar er till festlokalen (denna är galet ambitiös men man kan ju göra något enklare):

  • Äldre 4 Feb 15:37
    #2

    Men! Att alla ska minnas ert bröllop som något extra speciellt - räcker det inte med att det är speciellt för er (och att gästerna trivs)? Måste det vara super-extra-fantastic-speciellt? Om du förstår hur jag menar. Flört

    Alla bröllop jag varit på har varit fina och speciella för att det är två människor som älskar varandra som gifter sig! DET är speciellt i sig!

  • Äldre 4 Feb 19:39
    #3
    sommar2014 skrev 2013-02-04 15:37:22 följande:
    Men! Att alla ska minnas ert bröllop som något extra speciellt - räcker det inte med att det är speciellt för er (och att gästerna trivs)? Måste det vara super-extra-fantastic-speciellt? Om du förstår hur jag menar. Flört

    Alla bröllop jag varit på har varit fina och speciella för att det är två människor som älskar varandra som gifter sig! DET är speciellt i sig!
  • Äldre 4 Feb 19:52
    #4

    Även jag håller med om det sommar2014 skriver om att alla bröllop är speciella, för det är bröllop, och det är unikt för att just ni två gifter er! Er kärlek är vad som är speciellt under hela dagen :)

    Ska man spexa till det på något sätt, så tycker jag att det ska vara något som speglar brudparet och passar bra in med bröllopet i övrigt. Tex Chicitas medeltidsbröllop, där hade dom en eldshow på kvällen om jag minnns rätt, och det passade ju väldigt bra in i temat tycker jag.

    Men som sagt, jag tycker inte man behöver försöka slå knut på sig själv för att göra bröllopet speciellt på något sätt. Alla bröllop är speciella och unika :)


  • PiaB
    Äldre 4 Feb 19:54
    #5

    Jag håller med föregående talare. Jag tänker inte försöka göra något som är speciellt så alla ska minnas det som det bästa. Dock säger jag inte att det är fel om ni vill göra det Vi kommer att planera det som vi vill ha det och om det "bara" blir en stillsam middag med härliga samtal och vi kan sitta och fånstirra på varandra så får det bli så. Huvudsaken det är vad vi vill. 

    Jag vet, du fick inget tips av mig...  


  • Äldre 4 Feb 20:02
    #6

    Jag har varit på en del bröllop (eller "fylla-jämt-fester" och annat) där det har spexats och donats, men det kommer jag knappt ihåg.
    Det jag kommer ihåg är hur glada brudparet såg ut. Hur dom betedde sig mot varandra. Hur kärleken liksom lyste om dom.

    Vi hade medeltidsbröllop och alltså något som blev en större upplevelse för många. Både maten, kläderna och underhållningen var ju annorlunda.
    Visst pratar folk fortfarande om själva temat och maten osv.
    Men det vi hör mest är hur glada vi såg ut och vad roligt vi såg ut att ha under dagen.

    Så jag skulle helt enkelt säga att ni inte ska satsa på massa gimmickar. Det är ett bröllop.
    Folk kommer att minnas ert bröllop för att det var ni som gifte er och inte för att ni läste löftena hängades upp och ner i en trapets eller något annat tokigt Flört 

  • MyHear­tIsYou­rs
    Äldre 28 Feb 22:38
    #7

    Jag var med ett bröllop där alla gästerna skickade upp svävande lyktor tillsammans. Det var vackert och jag kommer alltid ihog det. Jag mins de köpde lyktorna fron www.qmagasinet.com

  • Äldre 1 Mar 02:12
    #8
    sommar2014 skrev 2013-02-04 15:37:22 följande:
    Men! Att alla ska minnas ert bröllop som något extra speciellt - räcker det inte med att det är speciellt för er (och att gästerna trivs)? Måste det vara super-extra-fantastic-speciellt? Om du förstår hur jag menar. Flört

    Alla bröllop jag varit på har varit fina och speciella för att det är två människor som älskar varandra som gifter sig! DET är speciellt i sig!
    *skriver under*
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 1 Mar 08:21
    #9

    Kanske bjuda på en Eld show, finns tex den här gruppen Gycklargruppen Trix  

  • Äldre 1 Mar 09:44
    #10
    weddinghelena skrev 2013-03-01 08:21:23 följande:
    Kanske bjuda på en Eld show, finns tex den här gruppen Gycklargruppen Trix  
    Ja TRiX är jättebra, dom hade vi på vårt bröllop. Glad
    Men som sagts tidigare...
    Man behöver inga "händelser" för att bröllopet ska vara minnesvärt.  
    Man behöver däremot ett brudpar som är avslappnade och har roligt och njuter av sin dag. Det är ju det man kommer ihåg som gäst Glad 
  • Äldre 1 Mar 10:22
    #11

    Håller med tidigare inlägg. Det viktigaste är hur dagen blir för er. Tyckte man läste överallt hur man skulle överträffa sina bröllop och göra det till årets happening men då känns det som man tappar lite poäng med det. Vi hade ett traditionellt bröllop med allt vad det innebar och vad som gjorde vårt lite extra var att vi hade det i norrland med norrländskt tema på maten (flesta vänner är stockholmare så det ansågs exotiskt). Vårt fokus var på kvaliteten på mat, dryck, lokal och liveband. Dvs inget revolutionerande utan försökte göra det bästa möjliga av de traditionella inslagen. Det uppskattades väldigt mycket. Så tips är att ha ett bröllop som verkligen symboliserar er.

  • Äldre 1 Mar 10:29
    #12
    FruForsmark skrev 2013-03-01 10:22:28 följande:
    Så tips är att ha ett bröllop som verkligen symboliserar er.
    Precis...
    Det är här man kan plocka guldstjärnor.

    Inte genom att ha de bäst matchade servetterna eller dom fluffigaste stolsrosetterna, roligaste festhäftet eller genom att ha en "unik" klänning och gå på händer in i kyrkan...
    Eller något annat så kallat "minnesvärt"..

    För vad är egentligen värt att minnas?
    Solig
  • Äldre 1 Mar 17:22
    #13
    FruForsmark skrev 2013-03-01 10:22:28 följande:
    Håller med tidigare inlägg. Det viktigaste är hur dagen blir för er. Tyckte man läste överallt hur man skulle överträffa sina bröllop och göra det till årets happening men då känns det som man tappar lite poäng med det. Vi hade ett traditionellt bröllop med allt vad det innebar och vad som gjorde vårt lite extra var att vi hade det i norrland med norrländskt tema på maten (flesta vänner är stockholmare så det ansågs exotiskt). Vårt fokus var på kvaliteten på mat, dryck, lokal och liveband. Dvs inget revolutionerande utan försökte göra det bästa möjliga av de traditionella inslagen. Det uppskattades väldigt mycket. Så tips är att ha ett bröllop som verkligen symboliserar er.
    Jag håller verkligen med om detta!

    Det känns som om många försöker tävla med varandra om vem som har det mest speciella och minnesvärda bröllopet. Vi kommer att ha ett litet bröllop med endast middag och ingen fest för att det är så vi vill ha det. Om våra gäster inte tycker att det är speciellt eller inte kommer ihåg det om några år spelar verkligen ingen roll för mig. Så länge vår dag är speciell och minnesvärd för mig och min blivande.
  • LindaC­alle
    Äldre 1 Mar 22:46
    #14

    Ts: jag förstår din tanke, men också alla andras här!

    Jag tycker det är kul/minnesvärt att göra något udda så länge det är "ni". Är det inte det så blir det bara tokigt!

    Jag har vänner som också gifter sig i sommar precis som jag själv, och de är typerna som hade kunnat ha svart brudklänning och gå barfota in och ändå  vara "de". De planerar också att dansa tango som "vals", och antagligen ska även brudföljet (jag är tärna) joina dem på det en bit in i dansen.

    Själva så är jag och sambon väldigt "svensson" tycker jag och har svårt att köra den typen av saker. Är dessutom rätt less på alla spex-danser, men smaken är ju som baken ;) Gillar dock iden med tangon! :)
    Jag är engelsklärare, har tidigare bott ett år i New York, dit även bröllopsresan kommer att gå. De som gjort vår meny kör den lite amerikanskinspirerad till språket på ett fräckt sätt (bröllopet kommer i övrigt inte vara am-inspirerat). Men sätter de formulerat den på passar OSS.

    Jag kommer sy om min klänning så att den blir kortare fram så skorna (orange) syns, även mannen sk ha orange skor och han och brudföljet orange detaljer (fluga/hängsel etc). Jag älskar orange, och vi har ett färgglatt hem (gult/rött i mycket), därför blir det OSS. 

    Jag är ett stooooort, fjantigt, töntigt Twilight fan... (jag veeeeet, men jag kan inte hjälpa det...haha...). Musik från twilight kommer att florera på olika vis, under vigsel/piano/"vals". Inte helt bestämt HUR än bara ;)

    ________________

    Ja, det kanske inte hjälpte, men jag ville mest visa på hur man kan tänka! Försöka hitta nåt som är "ni". Behöver ju inte vara nåt stort?! 

  • Äldre 18 Jun 14:42
    #15
    Nå er det kanskje lenge siden trådstarter giftet seg, men regner med at det er flere som har samme spørsmålet, @sommer2014 video ideen er veldig bra, gjorde det samme selv. Lagt den ut på youtube jeg også. Lagt med link under.
    Morsom bryllup selskapsentré:


    En annen ting jeg gjorde var kirke entréen med gressklipper.
    En siste bra ting som jeg tipper folk husker fra bryllupet mitt var bryllupsvalsen, der vi overasket etter litt vanlig dans, med litt mer morsom dans.

    Ihvertfall noen idéer, hvis noen trenger de.
Svar på tråden Hur göra kvällen något speciellt? Något alla kommer ihåg?