• johannaochdennis

    Skicka "save the date" - kort via Facebook?!?!

    Halloj! Nu står jag och stampar vid ett litet dilemma.. Vi hade inte tänkt skicka ut save the date - kort. Men nu blir jag ändå lite småstressad. Vi gifter oss 20 juli och det är först nu jag inser att det är mitt i semestern, som folk planerar NU!!! Så nu fick jag genast en uns panik, även fast djungeltelegrafen gått om att vi ska gifta oss, så vet ju inte alla klart vilka som får komma... Så nu till min fråga, vad ni tycker! Ska jag fixa ihop något fint kort på nätet och skicka via Facebook? Eller ska jag försöka få beställt det via vistaprint, eller liknande och skocka via post?! Det kan ju dröja några veckor... Alla åsikter är välkomna! :))

  • Svar på tråden Skicka "save the date" - kort via Facebook?!?!
  • FrökenMäkelä

    Jag hade inte uppskattat att få en inbjudan via facebook. Hellre via e-mail om du nu vill få ut dem snabbt.

  • PimPim83

    Nu ska vi visserligen ha ett litet bröllop med bara 14 inbjudna, men vi skickade ut sms med datumet och skrev att detaljer kommer senare. Inte så "romantiskt" kanske, men det funkade bra för oss.


  • johannaochdennis

    Ja sms funkar ju också :) är väll det att inte så många använder sina mejl längre utan kollar facebook mer regelbundet och skicka till Facebook-Mejlen. Det är ju som sagt mer för att hinta om att "ni e bjudna". Vi kommer skicka inbjudningar senare. Vi får ta oss en funderare :) tack för åsikterna!

  • airamo

    Vi skickade ut save the date med posten.
    Satte ihop det på datorn och tog kontakt med ett tryckeri i vår stad och dagen efter hämtade vi det, tryckt i vykortsformat.
    Blir ju lite dyrare än via facebook och epost, men alla våra gäster finns inte på facebook eller har e-post så vi tänkte att alla ska få samma.   

  • Nutsoba

    Vi använde posten för våra save-the-date. De har en tjänst där man kan skapa egna vykort som skickas ut direkt, och det gick fort då gästerna fick vykortet i brevlådan på en dag eller två. Kan ju vara något för er då man kan fixa något på 10 min Glad Kostar 15 kr om jag minns rätt, och då ingår porto för hela Sverige + om du vill skicka utomlands.

  • 20 juli 2013

    Jag tycker inte att det ar nagot fel alls med att skicka ut det via facebook men kanske lite mer personligt att skicka via email? 
    Vi kopte en videomall billigt pa natet, la in egna bilder och mailade ut var save-the-date och det var superuppskattat och vi blev jattenojda med resultatet!
    Om ni vill titta finns lanken och losenorden har under.




    Losenord: housleypalmgrenwedding

  • johannaochdennis

    Åhh tusen tack för fantastiska idéer!! :D videon va ju underbar!! Tack tack!!

  • Fjärilen

    Nu vet jag inte vad för åldersgrupp ni har på era gäster. Men tänk på att alla har inte facebook konton eller använder facebook kanske endast någon gång i månaden.

    Jag hade personligen tyckt att ett mail var mer personligt än facebook.

  • Tokig

    Vi skickade sms och/eller mail med bara orden www.nukörvi.se

    Väl därinne så möttes de av vår save the date film. (heter "filmen" nu, finns i menyn till vänster).

  • Annamolly
    johannaochdennis skrev 2013-02-02 19:01:05 följande:
    Halloj! Nu står jag och stampar vid ett litet dilemma.. Vi hade inte tänkt skicka ut save the date - kort. Men nu blir jag ändå lite småstressad. Vi gifter oss 20 juli och det är först nu jag inser att det är mitt i semestern, som folk planerar NU!!! Så nu fick jag genast en uns panik, även fast djungeltelegrafen gått om att vi ska gifta oss, så vet ju inte alla klart vilka som får komma... Så nu till min fråga, vad ni tycker! Ska jag fixa ihop något fint kort på nätet och skicka via Facebook? Eller ska jag försöka få beställt det via vistaprint, eller liknande och skocka via post?! Det kan ju dröja några veckor... Alla åsikter är välkomna! :))
    Nej jag tycker inte det funkar, darfor att man far sa manga halvhjartade inbjudningar av folk man knappt kanner genom facebook att jag knappt tar sadant pa allvar langre. Folk bjuder in alla sina facebook vanner till sin fodelseagsfest, till exempel, men om alla kom skulle dom ju inte ens fa plats hemma. 

    Sedan kan man ofta se saker man inte ar inbjuden till som "suggested events" och dar kan man till och med kommentera  och tacka ja/nej, om dom inte gjort sitt event hemligt eller exklusivt. Sa akta er for att en massa oinbjudna som har gemensamma vanner ser det, for ibland ar det oklart vilka events man ar bjuden till och inte.

     
    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Juni 2012

    Maken och jag blev inbjudna till ett bröllop där all inbjudning gick via FB. De gjorde det som ett evenemang där man fick svara. Jag som vi den tiden inte var medlem blev sådeles utan inbjudan.

  • johannaochdennis

    Vi tänkte självfallet inte göra ett event! Utan skicka som ett mejl, fast till Mejlen på Facebook då få av våra vänner och släktingar har vanlig mejl utan de har facebookkonton istället. Nu har vi lagt ner idéen av sade the date kort och skickar ut våra inbjudningar tidigare istället. Tack för alla kommentarer!

  • daniiel

    Skicka via Facebook till dom som har Facebook och resterande kan få via mejl eller sms. Gör ni en inbjudan, på datorn, så går ju bilden att skicka som mms. Det behöver inte vara så jäkla avancerat. Huvudsaken är ju att folk får veta om datumet. Inbjudan kommer ju senare, spara krutet till den! Jag känner nog ingen som kollar sin mail oftare än FB och ingen som skulle ta illa upp över ett "spara datumet" skickat via FB. Väldigt praktiskt :)


  • 2015

    Det kan bli dyrt med porto om man både skall skicka save date kort och inbjudningskort via posten. Så skicka inbjudningskort tidigare som du skrev själv.

  • litetmenbra

    Om tanken är att det ska komma en "riktig" inbjudan via post senare så skulle jag inte ha något emot att få "save the date" via FB. Det är ju bar en information om vilken ag men ska hålla ledig.

Svar på tråden Skicka "save the date" - kort via Facebook?!?!