• Hotlen­a
    Äldre 2 Feb 16:25
    2480 visningar
    13 svar
    13
    2480

    Hur länge behöver man på sig för att förbereda på bröllopsdagen?

    Hej.
    Det är så att lokalen vi vill hyra är ledig från kl 11.00 den dagen vi ska ha vigseln och festen. Vi tänkte ha vigseln kl 15.00 (i den lokalen då det är borgerligt) och har då alltså 4 timmar på oss att förbereda allt. Lurar vi oss själva om vi tror att det går? Frågar framför allt er som redan gift er, hur lång tid tog förberedelserna i lokalen? Men även er andra, hur planerar ni? Vi kommer ha ca 60 gäster och buffé, men maten äter vi först vi 17.00 så där finns lite extra tid.  
    Vi kommer ju inte själva vara där och ordna utan det blir ju speciellt utsedda, men man vill inte sätta för stor press på dem heller... 

  • Svar på tråden Hur länge behöver man på sig för att förbereda på bröllopsdagen?
  • jkjuni
    Äldre 2 Feb 19:42
    #1

    O shit! Jag vet ju inte hur mycket ni behöver göra i er lokal, men vi hade aldrig fixat det på 4 timmar! Allt tar mycet längre tid än vad man tror. Hjälpte ett par vänner i fjol. De hade festen i en bygdegård. Vi började på morgonen dagen innan och var kvar tills sent på kvällen...


     

  • Hotlen­a
    Äldre 2 Feb 19:55
    #2

    Ja det är ju det som är svårt att säga. Men det är ju smyckning, dukning, fixa musik och lekar så sånt är klart. Bord för presenter, dryck, välkomstdryck, tilltugg. 
    Var det ett stort bröllop och hur många var ni som hjälptes åt med lokalen?
    Jag är orolig att det inte ska gå, men man kan ju hålla igen med grejer att göra kanske... inte ha så höga krav på smyckning tänker jag.
    När brukar man få tillgång till en lokal på dagen man hyr? 

  • afture­lding
    Äldre 2 Feb 20:13
    #3

    Det beror ju såklart på hur mycket som måste göras, men det låter ändå som att det är en del. Vi får tillträde till vår lokal 18.00 kvällen innan, och det känner jag är lite på gränsen. Och då har vi ändå vigseln klockan 15.00 dagen efter. Vi har ju fördelen att vi kan sova där också dock.

    Går gör det nog, om det är många som hjälper till. 

  • jkjuni
    Äldre 2 Feb 20:15
    #4

    Där va 75 gäster. Vi var 10 som hjälpte till. De fick lokalen 7.00 dagen innan.

  • söt nöt
    Äldre 2 Feb 21:47
    #5

    Allt beror på vilka krav man har på dukningen. Jag har under dom senaste åren vart med och fixat ett antal studenter. Då har vi ställt i ordning bord och dukat på ca två-tre timmar. Då är det en enkel dukning och man har sett till att förbereda allt i förväg.

  • august­esen
    Äldre 2 Feb 22:42
    #6

    Vi hade 70 gäster i en vacker lokal som inte behövde dokoreras. Vi fick tillgång dagen innan, hade aldrig kunnat lämna över det helt till någon annan..man har ju en bild man vill uppnå.

    Middagsrummet: Det vi gjorde var att arrangera bord, lägga på dukar, bryta 60 linneservetter (enklare brytning), ställa fram 2 glas per gäst, tallrik, bestick, placera ut placeringskort samt festprogram. På borde placerade vi också ut karaffer till vatten, rosblad i plast och visade personalen hur blommorna skulle stå.
    Sen fixade vi buffebord, presentbord och la på dukar på dessa. Min man byggde ljud och ljus samtidigt som jag och svärmor gjorde allt annat.

    Det tog effektiv tid ca 5 timmar, vi var där 09-19. (mest för min mamma var i köket och skapade tårtan annars hade vi nog åkt vid 16). Men då var det alltså INGA dekorationer mer än den på borden. Duka tar inte lång tid det är småfixet som tar tid.

    Allt går om man vill..men jag måste rekommendera att du gör en otroligt detaljerad plan för var allt ska vara. Utse en ansvarig som du går igenom allt med och var säker på att den personen verkligen VILL hjälpa till och inte har någon viktig roll vid vigseln.
    Lycka till!


  • lordoz
    Äldre 3 Feb 03:50
    #7

    Eftersom vi vill överraska alla med vilka färger vi har, så kommer vi dekorera allt själva tror jag... Så vi har vår lokal från torsdag kl. 0800 - måndag kl. 20.00 och gifter oss på lördagen 15.00...

    Men då har vi verkligen tagit i i överkant...

    Men 5 timmar tror jag är väldigt snålt!

  • butter­fly
    Äldre 3 Feb 05:49
    #8

    Jag skulle aldrig ha klarat av det på den där tidtabellen. Vi gjorde förstås mycket av jobbet ensama med min man och är man bara två tar det ju längre. För oss tog det säkert närmare två timmar bara att bära fram alla bord och stolar. I och för sig så skynda vi ju inte på något sätt då vi hade rejält med tid på oss. Vi satte en till timme på att vika alla hundra servetter (det kan man göra på förhand i ditt fall). Sedan gick säkert två till tre timmar åt att plocka fram alla tallrikar, bestick och olika glas och lägga dem vackert.

    På själva dagen skulle vi inte på något sätt ha hunnit duka mera. Dagen gick så förskräckligt snabbt när vi skulle göra hår, mejk, klä på oss och alla annat smått som ännu var på hälft.

  • Äldre 3 Feb 07:14
    #9

    4 timmar låter som lite snålt med tid. Jag hade nog känt mig väldigt stressad om vi eller någon av oss utsedd person skulle fixa lokalen på så kort tid.


  • Äldre 3 Feb 17:45
    #10

    Om "de utsedda" är personer som ska näärvara vid er vigsel vill de säkert ha en stund på sig inan vigseln att duscha eller i alla fall fräscha till sig, byta om, borsta håret och sminka sig och sånt.

  • Hotlen­a
    Äldre 3 Feb 21:22
    #11

    Hm, jo ni har nog rätt. Det är nog för ont om tid... 
    Men vi ska ändå åka å kolla på lokalen och se om det går att gör nåt åt tiden. Det beror kanske lite på vad den är bokad för på fredan. 11 är standard att lämna tillbaka nyckeln men man vet ju aldrig. Men annars får vi nog kolla efter en annan lokal... 

  • Marjas­inus
    Äldre 3 Feb 23:02
    #12
    Hotlena skrev 2013-02-02 16:25:03 följande:
    Hej.
    Det är så att lokalen vi vill hyra är ledig från kl 11.00 den dagen vi ska ha vigseln och festen. Vi tänkte ha vigseln kl 15.00 (i den lokalen då det är borgerligt) och har då alltså 4 timmar på oss att förbereda allt. Lurar vi oss själva om vi tror att det går? 
    Vi får tillgång till lokalen på torsdagen, vigseln är på lördagen och jag har skrivit min att göra-lista för torsdag/fredag och det är verkligen en diger lista grejer. Det är iofs ganska mkt dekoration och ett stort partytält som ska upp m m

    Men ni ska nog ha en lokal där ni kan komma in dagen innan. Min plan är att göra så lite som möjligt själva bröllopsdagen
  • Äldre 4 Feb 00:13
    #13

    Vi hade tillgång till salen från kl. 15.00 dagen innan. Då hade personal ställt i ordning bord, stolar (för 50 pers), dular, kandelabrar, de små ljushållarna, ut med lapparn amed namn...och säkert något mer. Så det vi skulle göra var att klä in stolarna, rosenblad och "diamanter" på borden... Kl 20 levererades tårtan men jagtror iv var klara innan kl 22. På själva bröllopsdagen gjordes ingenting eftersom det är en massa annat som ska göras.

Svar på tråden Hur länge behöver man på sig för att förbereda på bröllopsdagen?