• Anonym (????)

vill han inte?

jag och sambo har varit par i många år nu och har tre barn och nyligen köpt lägenhet. Vi har pratat mycket om brölop sedan vi blev tillsammans och kommit överäns om att det är mannen som ska fria.  Men han gör ju inte det?
    saken är att han vet att brölop är viktigt för mig och det är flera år sedan vi pratade om det. Jag sa att det var dags snart enligt mig och när vi pratade höll han med. Men inget händer.
    när jag pratar om det nu så skrattar han bort det bara. för mig käns det ganska jobbigt eftersom jag vill och för det lagliga med barnen och lägenheten.
    jag har åsikten att brölop kommer när man vill leva ihop och han vet att jag velat länge och har tidigare hållt med och sagt samma. Vill inte tjata men jag vill veta om han alls tänker göra nått. I bland tror jag inte äns att han vill ha mig efter som han hade friat då?
    hur ska jag tänka? är jag bara dum som tvekar på hans avsigter? Hur ska jag ta samtalet med honom eller ska det vara som det är?

• Svar på tråden vill han inte?
  • Chicita

Varför måste det vara mannen som friar för det första?

Varför kan inte du sätta dig ner och säga "jag tycker att det är dags att vi bestämmer ett datum nu, vi var ju överens om att vi ville gifta oss. Så om du inte har ändrat dig så är det dags att få tummen ur innan barnen blir för gamla".

Sen får väl han fortfarande sköta själva "frieri-biten" om ni tänkt er något sånt.
    Men i mina ögon så har ni ju redan friat, för ni var överens om att ni skulle gifta er.

• Grodprinsens brud

Jag hade exakt samma känsla som du och vi hade också pratat om det och han visste att jjag tyckte mannen ska fria etc.. Till slut gav jag upp. På skärtorsdagen hade jag laddat med bubbel i källaren och tänkte att NU ska jag baske mig ta upp detta ordentligt. Han fattade inte att jag på mitt fumliga vis försökte fria Skäms Depp och elände... Pä långfredagen sa jag det rent ut: fattade du inte att jag försökte fria igår? typ och så bestämde vi att vi ska gifta oss. Mycket oromantiskt men ändock minnesvärt =) Han sa rakt ut att han som inte är en sådan person troligtvis aldrig skulle komma till skott även om han ville gifta sig.. Och det stämmer ju så vad hade jag egentligen tänkt på som väntade på hans initiativ?

Dessa förbaskade Hollywoodfilmer med kostymklädda män som går ner på knä med ett fång rosor i ena handen och en ring i de andra... Fan ta Richard Gere och kompani för att förvrida huvudet på oss flickor.... 

• kärlekensbrudpar
    Chicita skrev 2013-01-29 10:41:11 följande:

Varför kan inte du sätta dig ner och säga "jag tycker att det är dags att vi bestämmer ett datum nu, vi var ju överens om att vi ville gifta oss. Så om du inte har ändrat dig så är det dags att få tummen ur innan barnen blir för gamla".

Sen får väl han fortfarande sköta själva "frieri-biten" om ni tänkt er något sånt.
    Men i mina ögon så har ni ju redan friat, för ni ar överens om att ni skulle gifta er.
    Håller med dig chicita!
  • Anonym (????)
    Chicita skrev 2013-01-29 10:41:11 följande:

Men i mina ögon så har ni ju redan friat, för ni var överens om att ni skulle gifta er.
    det var så vi var överäns. för mig friar man med förlovnings ring och för mig har vi inte bestämt på riktigt. Man bestämer inte på det settet. oromantiskt och tråkigt.
  • Anonym (????)
    Grodprinsens brud skrev 2013-01-29 10:47:05 följande:
    Jag hade exakt samma känsla som du och vi hade också pratat om det och han visste att jjag tyckte mannen ska fria etc.. Till slut gav jag upp. På skärtorsdagen hade jag laddat med bubbel i källaren och tänkte att NU ska jag baske mig ta upp detta ordentligt. Han fattade inte att jag på mitt fumliga vis försökte fria Skäms Depp och elände... Pä långfredagen sa jag det rent ut: fattade du inte att jag försökte fria igår? typ och så bestämde vi att vi ska gifta oss. Mycket oromantiskt men ändock minnesvärt =) Han sa rakt ut att han som inte är en sådan person troligtvis aldrig skulle komma till skott även om han ville gifta sig.. Och det stämmer ju så vad hade jag egentligen tänkt på som väntade på hans initiativ?

Dessa förbaskade Hollywoodfilmer med kostymklädda män som går ner på knä med ett fång rosor i ena handen och en ring i de andra... Fan ta Richard Gere och kompani för att förvrida huvudet på oss flickor.... 
    ja, vi är  väl hjärn tvättade. Tungan ute
  • Anonym (????)

jag har kompromisat med att ha barn som o gift. Ville inte det förr. jag tycker att han i alla fall kunnde säga att han inte vill fria så jag vet och kan göra nått. De sista han sa var att han vist vill det, men det är flera år sen.. Men han bara skrattar och tar inte på allvar det jag vill prata om.

• Chicita
    Anonym (????) skrev 2013-01-29 10:53:05 följande:
    det var så vi var överäns. för mig friar man med förlovnings ring och för mig har vi inte bestämt på riktigt. Man bestämer inte på det settet. oromantiskt och tråkigt.
    Då är jag väldigt oromantisk och tråkig då... Tungan ute
    Jag talade om för maken att vi kör på det tidigare av dom två datum vi hade pratat lite löst om eftersom att jag hade varit tvungen att "muta" mamma med bröllopet för att hon skulle försöka kämpa lite till.
    Förlovade hade vi redan varit i 7 år då. Varför stressa liksom Tungan ute Vi var inte ens säkra på att vi skulle gifta oss någon gån när vi förlovade oss, utan det var bara ett steg vi tog för att fira vår kärlek.

Om du vill ha hollywoodromantik så får du väl sitta och vänta tills din blivande behagar fråga dig då.
    Men det känns ju inte som att det är det du vill... 

Ringen är (hur oromantiskt det än låter) inte det som gör dig förlovad. Utan det är när man har bestämt att man vill gifta sig.
    Det finns många som aldrig skaffar någon förlovningsring utan går direkt på vigselringen, eller hoppar över den med.
    Ringen är ett smycke, ett yttre tecken på att man har kommit överens om en sak. Men det är inte den som utgör själva förlovningen eller frieriet. 
  • Sara1991

Hej . Jag tycker att du ska ge han lite tid, låta honom göra det i sin takt. Han vill säkert bara att de ska ske spontant och inte komma som ett tvång. Så är min pojkvän, jag har sagt till honom att jag gärna skulle vilja förlova mig snart och då säger han att han gärna vill det men väntar bara på rätt tillfälle, så nu är de bara att gå runt och vänta ....:P . Förstår att de är jobbigt för dig men ge honom lite tid så kommer han nog att överraska dig :)

• Anonym (frun)

Var rak på sak mot honom, be honom inte fria utan kom överens om att ni ska gifta er. Ni har ju barn ihop och det är ett större åtagande än giftemålet i sig så han kan ju inte vara rädd för att det blir för "bindande". varför ska frieriet vara så jäkla överdådigt för? Visst, min man överaskade mig med ring och allt på ett väldigt romantiskt vis, men hade han gått ner på knä offentligt med röda rosor hade jag nog dött..

Sedan förstår jag inte riktigt idén med att förlova sig utan att det skall leda till ett äktenskap, vad är vitsen med att förlova sig då överhuvudtaget? Då kan man väl vänta och ha en superstark relation framtill den dag man känner sig redo för att binda sig.

• Sara1991

Om de är väldigt viktigt för dig att de händer just nu och inte kan tänka dig att vänta så tycker jag också att du bör prata med honom. :) Det är inte meningen att du ska behöva må dåligt över de, prata med honom och förklara hur du känner. Så kan han förklara för dig hur han känner, varför han väntat så länge osv. De finns säkert en bra förklaring :)

Svar på tråden vill han inte?