• jimmyojennifer

    Gåva till gästerna

    Ger ni något till gästerna och i så fall vad? Vi sitter i valet och kvalet om vi ska, i så fall vad och till vilken kostnad? Så hur gjorde ni/kommer ni att göra på ert bröllop?

  • Svar på tråden Gåva till gästerna
  • MeaJ

    Vi har valt att inte ge något till våra gäster, vi känner att vår budget bara räcker till med att vi bjuder på mat, dryck och fest efter vigseln.


    Sommarbrud 2013
  • Chicita

    Våra gäster fick ett smitt hänge i form av ett trollkors. Med det så la vi också ner en lapp med trollkorsets betydelse.

    Om inte vår granne (som är smed) hade gett oss ett så bra pris så hade det aldrig blivit av, för om man skulle köpa dom till ordinarie marknadspris så kostar dom mellan 150 och 300:- styck (beroende på storlek och försäljare).

    Om jag är gäst på ett bröllop så finns det två sorters gåva jag tycker är roligt att få.
    1: en liten godisbit (godis är alltid gott, speciellt efter maten eller till kaffet Flört )
    2: något som speglar brudparets intressen.
    - exempel jag läst om här på BT: dom som hade gjort egna tepåsar med sitt respektive favorit-te där alla fick en ask/påse med "hans te" och "hennes te" i. Samma princip men med godis (bruden älskade röda ferarribilar och han gillade choklad har jag för mig) eller om bruden är otroligt duktig på att sylta och safta så kanske man kan ge små små burkar med marmelad eller småflaskor med saft...
    Någon hade använt såna där smörknivar i trä som placeringskort. Så alla fick en smörkniv med sitt eget namn på

    Något jag inte gillar är saker med brudparets namn ingraverat, eller datumet.
    Vad ska jag med ett udda vinglas till, speciellt med deras namn och /eller datum på? Och hur enkelt är det att frakta hem? Ska jag lägga det i fickan? Odiskat också givetvis... Tungan ute

  • Akjson

    Vi ska oxå köpa små chokladgodisar, helst hjärtan, och lägga i en påse eller ask som finns på bordet när gästerna kommer... Nån som har förslag på vart jag hittar det?

  • Chicita
    Akjson skrev 2013-01-29 10:52:28 följande:
    Vi ska oxå köpa små chokladgodisar, helst hjärtan, och lägga i en påse eller ask som finns på bordet när gästerna kommer... Nån som har förslag på vart jag hittar det?
    Vi köpte fina chokladpraliner (som faktiskt smakade bra också Tungan ute) på ICA (eller om det var COOP). Ifrån den där lösgodisavdelningen med praliner som finns i alla fall på vissa större butiker.
    Dom använde vi för att dekorera tårtan med bland annat.
    Men annars finns ju Kahls kaffe på många ställen runtom i Sverige, dom har fina och goda praliner.
    Vill ni ha något billigt så köper ni ju en sån där ask med chokladhjärtan från Marabou. Passa på att kolla hållbarhetsdatumet nu till alla hjärtans dag på såna grejor som kommer ut. Ni kan säkert fynda där. Vissa butiker rear ju ut även godis efter att begivelsen är över... 
  • jimmyojennifer

    Vad härligt med så mycket bra förslag. Vi får se hur vi gör. Det beror lite på vad budgeten tillåter. Men någon liten chokladpralin eller så kunde ju vara trevligt.


    Men hur ska man göra? Lägga pengar på påsar eller askar eller har ni några förslag?


     


    Chicita: Vilken kul grej med hänget. Men det var ni som hade medeltidsbröllop va?

  • Chicita
    jimmyojennifer skrev 2013-01-29 11:13:23 följande:

    Chicita: Vilken kul grej med hänget. Men det var ni som hade medeltidsbröllop va?


    Jepp det var vi Glad
    Så vi ville ge alla något som dels speglar oss och vårt intresse, men som också var en välgångsönskning och ett minne av kvällen.
  • FrökenMäkelä

    Vi kommer inte ge gästerna någon gåva i den bemärkelsen. Vi har köpt fina favorboxar som även ska fungera som bordsplacering och i dem har vi tänkt stoppa i några goda praliner som gästerna får smaska i sig till kaffet som bjuds efter varmrätten. Ville spara dem så är det upp till dem.

    Vi ska inte ha efterrätt utan bröllopstårta senare på kvällen så tänkte vi så att dem som vill ha något sött till kaffet efter maten kan få äta dessa då.

  • Akjson
    FrökenMäkelä skrev 2013-01-29 11:29:29 följande:
    Vi kommer inte ge gästerna någon gåva i den bemärkelsen. Vi har köpt fina favorboxar som även ska fungera som bordsplacering och i dem har vi tänkt stoppa i några goda praliner som gästerna får smaska i sig till kaffet som bjuds efter varmrätten. Ville spara dem så är det upp till dem.

    Vi ska inte ha efterrätt utan bröllopstårta senare på kvällen så tänkte vi så att dem som vill ha något sött till kaffet efter maten kan få äta dessa då.
    Får man fråga vilka favorboxar ni har köpt? Jag ska nog göra som du, och som ovan. Köpa chokladhjärtan och stoppa i en favorbox och ha som bordsplacering...
  • MeaJ
    Akjson skrev 2013-01-29 14:08:33 följande:
    Får man fråga vilka favorboxar ni har köpt? Jag ska nog göra som du, och som ovan. Köpa chokladhjärtan och stoppa i en favorbox och ha som bordsplacering...
    ett litet tips bara, tänk på att det kan finnas spår av nötter i chokladgodisar. ifall ni har några allergier bland de bjudna =) 
    Sommarbrud 2013
  • Akjson
    MeaJ skrev 2013-01-29 14:13:49 följande:
    ett litet tips bara, tänk på att det kan finnas spår av nötter i chokladgodisar. ifall ni har några allergier bland de bjudna =) 
    Sommarbrud 2013
    Just det...tror jag känner alla men man vet aldrig så jag tror vi frågar i inbjudan ang allergier.... Bra tips.
  • SandraElisabet

    Jag funderar på att ha gammaldagsa klubbor med "vimplar" som placeringskort. De skulle kunna ses som en "favor"/gift.

    Men ärligt så tycker jag att det ibland är lite överskattat... Jag menar gästerna är ju med och delar er speciella dag och efter bröllopet kanske de får ett tack-kort med foto dels på brudparet och kanske ett extra foto på gästen själv taget vid festen..? Det fick vi i somras och det fotot på mig och min sambo ramade vi in och satte upp för det va så fint. Jag tycker att det är en utmärkt gåva. Glad

    Tror vi ska köra på klubba som placeringskort och sedan foto utskick. Jag planerar att rigga upp en fin liten hörna med skojiga grejer och vacker bakgrund där fotograf och gästerna själva kan ta foton.

    Lycka till!

  • FrökenMäkelä

    Akjson skrev 2013-01-29 14:08:33 följande:


    Får man fråga vilka favorboxar ni har köpt? Jag ska nog göra som du, och som ovan. Köpa chokladhjärtan och stoppa i en favorbox och ha som bordsplacering...


    Sådana här har vi köpt från Ebay. Kommer skriva gästernas namn med dynamo. Sen har vi gjort dem lite mer personliga och kommer ha orange rosetter till "bruden". Orange är vår färgtema Glad
  • SandraElisabet
    FrökenMäkelä skrev 2013-01-29 15:37:47 följande:


    Sådana här har vi köpt från Ebay. Kommer skriva gästernas namn med dynamo. Sen har vi gjort dem lite mer personliga och kommer ha orange rosetter till "bruden". Orange är vår färgtema Glad
    Åh så söta!! :)
  • Akjson

    Åh dom är supersöta. Just dom kollade vi på förra veckan...vad kostade dom på ebay? Har aldrig handlat där. Hur lång tid tog det att få dom?

  • baboo
    jimmyojennifer skrev 2013-01-29 11:13:23 följande:

    Vad härligt med så mycket bra förslag. Vi får se hur vi gör. Det beror lite på vad budgeten tillåter. Men någon liten chokladpralin eller så kunde ju vara trevligt.


    Men hur ska man göra? Lägga pengar på påsar eller askar eller har ni några förslag?


     


    Chicita: Vilken kul grej med hänget. Men det var ni som hade medeltidsbröllop va?


    Det är suuuperenkelt att göra egna! Och de blir hur goda som helst. Går att frysa in:)
  • FrökenMäkelä
    Akjson skrev 2013-01-29 21:33:17 följande:
    Åh dom är supersöta. Just dom kollade vi på förra veckan...vad kostade dom på ebay? Har aldrig handlat där. Hur lång tid tog det att få dom?

     


    De kostar inte många pengar. Det beror lite på hur många man beställer man brukar kunna välja t.ex. 20st 25st 50st etc.... men då är det 1st brud 1st brudgrum så man får tänka lite så man inte beställer för många. Söker man dessutom på free shipping så slipper man ju fraktkostnad.


    Leveranstiden beror lite på säljaren det kan vara allt från 1vecka till 5veckor. Står alltid i auktionsbeskrivningen. Sen finns det ju en uppsjö av olika modeller av dessa favor boxar.


    http://www.ebay.com/sch/Wedding-Supplies-/11827/i.html?_from=R40&_nkw=wedding%20favor%20boxes%20bride%20groom&_dcat=11827&rt=nc&LH_FS=1

  • Sjörå

    Vi kommer att ge våra gäster någon chokladbit att smaska på. Gärna med mintsmak för det känns fräscht och så älskar min blivande mint. Något ätbart känns bra att ge bort, prylar är nog väldigt svårt att pricka rätt. 

Svar på tråden Gåva till gästerna