• MIN
    Äldre 28 Jan 13:12
    2620 visningar
    16 svar
    16
    2620

    vad tror ni om detta?

    Vi har bestämt att vi enbart ska bjuda på kaffe och tårta.
    och jag sitter nu och klurar ut hur vi ska lägga upp våran dag så att alla hinner äta och så innan!

    smabon vill ha sen vigsel så jag har tänkt något åt detta håll

    kl 17 fotografering
    kl 18 vigsel
    kl19 kaffe och tårta
    20-21 festen kan börja

    vad tycker ni?  

  • Svar på tråden vad tror ni om detta?
  • PMB
    Äldre 28 Jan 13:37
    #1

    Det kan fungera om ni är tydliga i inbjudan att ni inte kommer bjuda på middag. Risken är annars att gästerna tror att ni ska bjuda på mat och så kommer de hungriga. Flört

    Personligen tycker jag 18 är lite tidigt för vigsel om gästerna och ni ska hålla er mätta hela kvällen. Som jag ser det måste i ni äta vid 16 (beroende på fotografering eller i gästernas fall att de ska ta sig till vigseln om de måste köra en bit först). Fundera på om ni kommer klara er efter att ha ätit middag klockan 16 och då även gästerna. Om inte så kanske ni kan flytta fram vigseln en timme.

  • Äldre 28 Jan 13:43
    #2

    Jag tror att du börjar i fel ände även om jag tror att tidschemat låter rätt bra. Jag skulle dock tillåtit längre tid för fotograferingen. Vi trodde att vi skulle hinna ta en paus och vila lite innan det var dags för vigseln, men vi fick i princip bara springa och hämta de som skulle vara med oss i kyrkan och stressa tillbaka igen (vi hade middagen i församlingshemmet vid kyrkan och där väntade våra tärnor och marskalker också så det var ju ingen lång väg att gå men ändå. Tiden bara sprang iväg)

    Börja istället med att kolla upp vilka vigseltider det finns den dag ni ska gifta er och välj den senaste.
    Kl 17 var den senaste i vår kyrka. Men även om man gifter sig borgerligt så kan det finnas speciella tider att ta hänsyn till.

    Även om många säkert tar en macka innan dom åker om ni har så sen vigsel, så kan det vara bra att kanske bjuda på typ korv med bröd eller pizzabullar eller något annat lite matigare vid 21-22 tiden sen om folk ska orka med fest hela kvällen Glad 

  • Äldre 28 Jan 14:41
    #3

    Bara en fråga, är folk verkligen så hungriga?

    Dom flesta vi känner äter middag mellan kl.16 - 18 vanligtvis och sedan är det inte alls säkert att man äter något mer den kvällen förutom lite snacks, någon frukt eller liknande. Om man får veta att vigseln är kl.18 och att det inte kommer bjudas på middag efteråt, så har man väl ändå sett till att äta innan? Så himla tidigt är det inte. Om dom sedan bjuder på kaffe och tårta efter vigseln och kanske lite snacks och något fruktfat under kvällen, så skulle då jag stå mig bra :)

    Men som Chicita säger, ni bör först kolla upp vigseltider, så det går bra att vigas kl.18 eller vilken tid ni nu helst vill ha :)


  • Äldre 28 Jan 14:52
    #4
    daniiel skrev 2013-01-28 14:41:38 följande:
    Bara en fråga, är folk verkligen så hungriga?
    En vanlig kväll kanske du inte är uppe och dansar flera timmar och du kanske inte dricker alkohol. Sånt som kan påverka aptiten alltså Flört

    Nu är det ju inte säkert att det blir varken dans eller alkohol. Men när TS skriver "festen kan börja" så tror jag ju att det är hålligång och inte grupper som sitter och pöser i soffor framför TV`n som man kanske gör hemma Flört

    När vi är och hälsar på svärföräldrarna (mina alltså) så brukar vi vara mer i farten än vad vi är hemma.
    Hemma brukar vi käka te och smörgås på kvällen bara, nån gång runt 18-tiden och sällan riktig middag.
    Men när vi är hos svärisarna så äter vi middag runt 16 och sen te och smörgås runt 20-tiden. Och det behövs. Jag brukar vara riktigt hungrig då trots att jag ändå ätit mer än vad jag brukar.

    Så om jag skulle på bröllop och vigseln var 16 så vet jag ju att jag ska hinna ta mig dit, jag ska hinna göra mig i ordning och byta om osv och det kanske jag inte vill göra innan middagen. Så vi skulle nog ha ätit mat runt 16 då för att ha tid dels att äta utan stress, göra oss i ordning och ta oss dit vi ska.
    Och om jag sen kanske tar ett glas vin eller något mer på kvällen och är uppe och dansar (eller i alla fall rör mig och minglar runt) så kommer jag inte stå mig på tårta och frukt hela kvällen. Om inte annat så kommer jag att må illa dagen efter av att inte ha mat i magen tillsammans med alkoholen... 
  • Äldre 28 Jan 15:09
    #5
    Chicita skrev 2013-01-28 14:52:58 följande:
    En vanlig kväll kanske du inte är uppe och dansar flera timmar och du kanske inte dricker alkohol. Sånt som kan påverka aptiten alltså Flört
    Haha nej, det är sant, men jag tänker även på såna gånger - då det är fest och håll igång, till morgonen ibland. Dom flesta jag känner kanske blir hungriga då igen någon gång efter midnatt, då det brukar bli nattamat (vickning). Det kan man ju antingen bjuda på, eller så får gästerna ta sig något när dom kommer hem. Nåja, alla är väl olika, men jag (och dom flesta vi känner) hade nog inte haft några problem med det upplägget iaf :)
  • Äldre 28 Jan 15:29
    #6

    Hmm tryckfelsnisse... I sista stycket "Om vigseln var 16" ska alltså vara - om vigseln var 18 Tungan ute

    Ja vilken tid man serverar vickningen behöver ju kanske inte skrivas i sten. Men att man behöver något mer på kvällen för att orka med och "partaja" tror jag att vi kan vara relativt överens om daniiel Flört
    Jag hade varit nöjd med som sagt korv med bröd, eller kanske en "smörgåsbuffé" där det fanns lite olika brödsorter och några olika pålägg Glad

    Vår middag (gästabudet) drog ju ut så mycket på tiden att vår vickning serverades till tårtan och sen kom det fram igen lite senare om någon var kaffesugen och behövde få i sig lite socker. (vi hade ju bara kanelbullar och kakor som "det lilla extra på natten".
    Men då hade vi också räknat med att vi skulle äta mycket och hålla på länge och det var mest tänkt att mingla på kvällen. De som ville kunde dansa men jag kan ju inte göra det, så därför räknade vi inte med att det skulle bli superdrag på dansgolvet heller Glad 

  • MIN
    Äldre 28 Jan 15:41
    #7

    alla vi känner äter middag runt 16-17.

    vi kommer självkklart vara tydliga med att det enbart blir tårta och kaffe efteråt och att ingen mat kommer att bjudas på så att alla vet om det och ser till att äta middag innan.
    kommer även ha ett litet fruktfat med en massa goda frukter som man kan gå och små äta av unde festenGlad 
    festen är dock inte säkert att det bli någon då vi har svårt att få barnvakt men det är ju självklart något vi kommer jobba på att ha Flört 

     tack för tipsen om att ringa ock kolla när sista tiden, det hade jag inte äns tänkt på. 
     

  • Äldre 28 Jan 16:02
    #8

    Ja att kolla att man kan gifta sig den tiden kan ju vara bra att veta först Flört

    Om ni inte ska ha någon fest efteråt så är det ju inga problem, då kan folk gå hem och ta en macka om dom känner sig hungriga. Glad
    Men om det blir fest så tror jag inte att alla står sig på lite frukt även om det är en bra tanke.
    Lägg i alla fall fram någon sorts kex, och varför inte ställa fram några ostar (typ ostbricka alltså), det ger ju lite mer mättnadskänsla, men blir inte så särskilt mycket dyrare eller besvärligare att hantera än bara frukt...
    Osten kan man ställa på brickor som står ovanpå skålar fyllda med is så håller osten sig kyld i flera timmar... 

  • MIN
    Äldre 28 Jan 16:05
    #9
    Chicita skrev 2013-01-28 16:02:39 följande:
    Lägg i alla fall fram någon sorts kex, och varför inte ställa fram några ostar (typ ostbricka alltså), det ger ju lite mer mättnadskänsla, men blir inte så särskilt mycket dyrare eller besvärligare att hantera än bara frukt...
    Osten kan man ställa på brickor som står ovanpå skålar fyllda med is så håller osten sig kyld i flera timmar... 
    det var ett bra tips....ostbricka ska jag föreslå till sambonGlad
  • Äldre 28 Jan 16:07
    #10
    Chicita skrev 2013-01-28 15:29:27 följande:
    Hmm tryckfelsnisse... I sista stycket "Om vigseln var 16" ska alltså vara - om vigseln var 18 Tungan ute

    Ja vilken tid man serverar vickningen behöver ju kanske inte skrivas i sten. Men att man behöver något mer på kvällen för att orka med och "partaja" tror jag att vi kan vara relativt överens om daniiel Flört
    Jag hade varit nöjd med som sagt korv med bröd, eller kanske en "smörgåsbuffé" där det fanns lite olika brödsorter och några olika pålägg Glad

    Vår middag (gästabudet) drog ju ut så mycket på tiden att vår vickning serverades till tårtan och sen kom det fram igen lite senare om någon var kaffesugen och behövde få i sig lite socker. (vi hade ju bara kanelbullar och kakor som "det lilla extra på natten".
    Men då hade vi också räknat med att vi skulle äta mycket och hålla på länge och det var mest tänkt att mingla på kvällen. De som ville kunde dansa men jag kan ju inte göra det, så därför räknade vi inte med att det skulle bli superdrag på dansgolvet heller Glad 
    Jamenvisst, man kan faktiskt komma långt med bara tex snittar och sånt, snacks, frukt och tårta. Det behöver inte vara något avancerat eller dyrt alls :) Vi har på många större tillställningar grillar korv med bröd vid midnatt som vickning och det är otroligt populärt och uppskattat :) Något så enkelt och billigt.

    Vi hade ju trerätters på vårat bröllop + tårta senare och jag var så mätt så jag orkade knappt dansa sen :P Jag kan ångra i efterhand att vi inte skippade efterrätten, men må så vara. Maken blev lite snål, då priset på middagen blev detsamma oavsett :P Vi hade dock ingen vickning eftersom tårtan serverades så sent och för att vi inte ha råd helt enkelt. Vi hade ju ändå bara lokalen till kl.01 om jag inte missminner mig och tårtan kom fram vid kl.22-22.30. Det hade inte behövts.

    Men jag menar bara att det behöver inte bli för tidigt att ha vigsel kl.18 även utan att servera middag :)
  • Äldre 28 Jan 16:09
    #11

    Ja, ostbricka är ju en toppenidé! :)


  • Äldre 28 Jan 16:16
    #12
    daniiel skrev 2013-01-28 16:07:42 följande:
    Men jag menar bara att det behöver inte bli för tidigt att ha vigsel kl.18 även utan att servera middag :)
    Nej nej... middag behöver man inte servera... Det har jag aldrig menat heller Solig
    En restaurang-storlek av bullens pilsnerkorv upphettad på spisen eller över öppen eld och med ett par påsar korvbröd, senap och ketchup bredvid på ett bord... Det är helt perfekt när man är lite sådär småhungrig på natten om festen drar ut på tiden Skrattande
    Eller bara en rejäl macka... 
    MIN skrev 2013-01-28 16:05:15 följande:
    det var ett bra tips....ostbricka ska jag föreslå till sambonGlad
     Gör så, det är en enkel grej och om man dessutom väljer lite fullkornsalternativ på kexen så mättar dom ju lite också, den söta frukten + osten ger dessutom snabb energi om man ska skaka rumpa på dansgolvet Flört
    Päron och blåmögelost är en supergod kombination
  • Grodpr­insens brud
    Äldre 28 Jan 17:13
    #13

    Jag och sambon är kanske matvrak. Vi skulle inte fixa att äta mat vid 16-tiden eller tidigare för att hinna göra oss i ordning (man vill ju inte riskera att få mat på finkläderna) och köra till kyrkan.. Då skulle vi vara hungriga direkt efter vigseln igen... Vi brukar äta middag vi 18 och sedan ta macka eller något vid 20.30-tiden.. Vet vi att vi ska vara uppe länge så får man ju äta något ordentligare. Eller hoppas på att det serveras fri öl och sprit för då försvinner ju hungern... Men den effekten vill man ju knappast ha på ett bröllop...


  • Merild­a
    Äldre 29 Jan 17:44
    #14

    Jag hade förväntat mig middag! Förvånad

  • Victor­iaE
    Äldre 29 Jan 17:59
    #15

    Ni kanner sjalvklart era gaster bast, men i vara kretsar brukar vi inte ata middag forran ca 7-8 pa kvallen, om inte senare, pga av jobbscheman och nar man hinner hem fran jobbet, sa jag hade nog blivit lite hungrig pa kvallen.

    Dock sa verkar det ju som om det ar annorlunda bland era vanner, och om ni ar ratt sakra att folk inte blir hungriga, sa ar det ju inga problem alls. Glad Som nagon annan namnde- sa lange som ni sager till gasterna att det bara blir kaffe och tarta sa kan de ju inte saga nagot alls. Glad

  • MIN
    Äldre 29 Jan 21:03
    #16

    vi kommer självklart vara tydliga med att det enbart bjuds på tårta och kaffe efteråt så det inte ska bli några missförstånd!

    jag har dubbelkollat med alla som vi har tänkt bjuda hur dags dom brukar äta så vi ska kunna ta hänsyn till det. och alla verkar äta runt samma tid Glad  

Svar på tråden vad tror ni om detta?