• Merilda

Brudklänning till midsommar och fler frågor!

Hejsan!

Jag och sambon går i giftastankar men vill fundera ut ett tillfälle innan vi förlovar oss. Och då går tankarna till midsommarafton! De flesta är lediga, det är sommar och det blir inte lika lätt krystat med ett väldigt varierat sällskap!

Men då går mina tankar direkt till min drömklänning som jag redan har hittat. Med ett "kapell-släp" (tror jag att det heter på svenska). Problemet är att vi hade velat ha ett stort tält på trädgården med bänkar och bord uppradade inget golv och ingen fancy utsmyckning! Utan helt enkelt ett typiskt modsommarfirande med en "twist" (vigseln under dagen).

Jag har rejäla former nedtill. Så en empireklänning passar tyvärr inte mig. Annars var det mitt förstahandsval från början. Och jag vill gärna ha en lång klänning eftersom många andra förmodligen kommer ha på sig somriga knälånga klänningar!

Vad ska man ha för klädkod? Kan man ha kavaj ändå?

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Brudklänning till midsommar och fler frågor!
  • Chicita

En första tanke... 
    Midsommar = det mesta är stängt. Så det kan vara svårt att få tag i florister, frisörer, catering (om ni ska ha sånt) osv.
    Dessutom är midsommar en sån grej där man ofta har sina egna saker bokade om man firar midsommar. Många firar alltid med släkten i sommarstugan eller har andra traditioner. Så om ni hade tänkt ha det som en sorts överraskningsbröllop under en dunderfest så kanske ni ska tänka om och bjuda in till bröllop .

Men annars så är det väl lite så att bruden ska vara den mest överklädda och att brudens klädsel inte har så jättemycket med klädkoden att göra (i alla fall inte nu längre). Däremot brukar den blivande maken och marskalkens (om man har sån) klädsel vara i samma nivå som gästernas.
    Så ni kan alltså ha vilken klädkod ni vill oavsett vad du har för klänning på dig Glad 

• Merilda
    Chicita skrev 2013-01-27 20:41:40 följande:
    En första tanke... 
    Midsommar = det mesta är stängt. Så det kan vara svårt att få tag i florister, frisörer, catering (om ni ska ha sånt) osv.
    Dessutom är midsommar en sån grej där man ofta har sina egna saker bokade om man firar midsommar. Många firar alltid med släkten i sommarstugan eller har andra traditioner. Så om ni hade tänkt ha det som en sorts överraskningsbröllop under en dunderfest så kanske ni ska tänka om och bjuda in till bröllop .

Men annars så är det väl lite så att bruden ska vara den mest överklädda och att brudens klädsel inte har så jättemycket med klädkoden att göra (i alla fall inte nu längre). Däremot brukar den blivande maken och marskalkens (om man har sån) klädsel vara i samma nivå som gästernas.
    Så ni kan alltså ha vilken klädkod ni vill oavsett vad du har för klänning på dig Glad 
    Oh nej! Det blir ingen överraskning! Skrattande Många kommer LÅNG väga ifrån! Så vi måste planera ganska långt före. Så vi kan säga at vi är ute i lite sista minuten om det ska bli i år!

Catering tänkte jag nog hoppa och bjuda på ett traditionellt midsommarbord! Och där är det mesta kallt och kan förberedas kvällen innan! Tältet får vi hyra över helgen (tre dagar totalt).
    Håret tänkte jag be en väninna fläta. Jag vil ha svenska blommor och har en väninna som är florist så jag tänkte be om blommorna i present! Skrattande

Vad jag tänkte mest på min egen klänning är gräsfläckarna! Rynkar på näsan  Och klädkoden tänkte jag kanske att det räcker med jeans och kavaj. Men jag vill ändå att de gärna ska ha kavaj på sig! Det blir ändå en kyrklig vigsel.

Går det att få tag på en präst till midsommarafton? Midsommardagen är väl den dag som ses som en kyrklig högtid?

TACK för ditt svar!!! All input behövs!!! Hjärta 
  • Merilda

Glömde skriva att om det kommer vara på gräsmattan så kanske kavaj känns lite för stelt? 

• morguse

Vi ska gifta oss på Midsommar och allt vi har bokat o frågat om har inte varit några problem....kyrkan bokade jag redan i höstas och dom skrattade åt mig men i och för sig är det katolsk kyrka...vet inte om det är vanligare att gifta sig på midsommar i svenska kyrkan men dom hade vrkligen inget planerat så det var inga prblem.

• Chicita
    Merilda skrev 2013-01-27 20:53:55 följande:
    Jag kan säga att dagen innan vårt bröllop så var jag väldigt glad att vi inte skulle laga maten också som vi hade tänkt. Det tar längre tid att duka och fixa än man tror. Och på bröllopsdagen har man inte heller så mycket tid + att man kankse är lite nervös och stressad rent generellt också.
    Men du kanske kan få någon att hjälpa dig med maten? Kanske dina föräldrar kan göra lite saker och blivande makens föräldrar kanske kan göra några andra grejor?

Jag skulle kontaktat den församling ni hör till redan nu och kollat med dom angående präst.
    Det är inte alla präster som åker ut och viger på annan plats än i kyrkan heller. Så om det inte finns så många präster att välja på så är det ju bra att vara ute i tid Glad

Gräsfläckar får du nog räkna med. Men du kan ju alltid ha en underkjol med inbyggt släp, vilket räddar klänningen lite i alla fall. 

När det gäller klädkod så skulle jag nog valt att skriva ungefär så här om ni vill hålla det avslappnat och lite spexigt: (idén kommer från Aniara4:as klädkod även om den inte är precis likadan)
    Klädkod: Kavaj Light.  Dvs Det är ok att komma i udda kavaj, skjorta och slips eller vad ni känner er bekväma i på ett midsommarbröllop, glöm inte byxorna bara. Det går även bra med hel kostym. För damerna hoppas vi på riktigt fina somriga klänningar som passar i en trädgård. Lämna stilettklackarna hemma, gräsmattan är redan luftad.
  • Merilda

Toppen! Midsommarafton har de försökt göra till en kristen högtid länge. Men vi vägrade tydligen sluta fira denna underbara högtid! Fantastiskt! Så kul!! Hur ska er fest se ut? Har ni hyrt lokal? Hur stort ska ni ha det? Vad ska ni bjuda på? Så många frågor! Har inte hittat så mycket info om midsommarbröllop! :)

• Merilda

Det fungerar inte att citera i mobiltelefonen! :( Klädkoden var riktigt kul!!! Jag kommer ha två tärnor och två näbbar, sambon kommer ha två bestman och sedan min stora familj och hans stora familj! Så vi kommer vara ungefär 20 personer som hjälper till från morgonen tills det inte behövs längre! Både min och hans mor har otroligt rastlösa ben! Men, hur gör man med serviserna?

• Merilda

Inte enterslag heller... Förlåt för klumptext! :(

• Chicita

Hur man gör med serviserna?
    Menar du servitriserna eller tallrikarna du ska äta på Flört 

Det låter bra att ni är många på morgonen, det behövs kan jag säga. Men försök gärna ta hjälp redan från kvällen innan också med maten som sagt. Dom kan ju laga lite hemma och ta med, så att ni inte behöver göra precis allt. Det minimerar ju risken för att saker går fel också för att man är stressad.
    Och man behöver få sitta ett tag på kvällen innan och kanske till och med ta ett glas vin (eller fem) och lägga sig tidigt Flört 

Om du menar servitriser så behöver en eller två vara på plats en stund innan så att du eller någon annan har tid att gå igenom med dom vart allt finns, vart det ska vara, och hur dagen ska läggas upp.
    Sen kan resten av servitriserna komma bara en kvart innan middagen ska börja dukas fram och få information av den här huvudansvariga personen som kom typ 1timme eller något innan vigseln.

• Merilda

Chicita: Jag tror inte att jag kan skaka ihop tillräckligt många tallrikar! Uppläggningsfat kan jag få ihop en fin uppsättning! Tror ni att man kan låna från kyrkans samlingslokaler? :) . Servitriser har jag nog inte tänkt ha några. Vill spara vartenda öre och midsommar är det inte många tonåringar som vill jobba på! ;) Jag vill ha en buffé och tallrikarna skickas in genom fönstret till köket! :) . Tack för input!!

Svar på tråden Brudklänning till midsommar och fler frågor!