• magicadespell

    Vill inte bjuda min blivande mans faster!

    Hej! 
    Min blivande mans faster har alkoholproblem. Denna faster blir alltid så pass berusad att hon inte vet vad hon säger, gör eller kan stå rakt. Det händer allt för ofta, att hon blir berusad/full vid tillställningar.

    Sist vi sågs tog hon tag i min sambo, bönade om att få bli gudmor till vårt förstfödda barn (vi är inte gravida eller planerar för det än). Slet i mina kläder och beter sig som fulla människor gör, drygt! Det hela känns väldigt olustigt för oss.

    Familjen har pratat med henne. Själv är jag inte nära med henne, det är dock min blivande och delar av resterande familj.

    Problem: jag vill inte bjuda henne till vårt bröllop med en maximal risk att hon blir full och beter sig opassande... igen. Min blivande vill bjuda henne. För honom finns det inget annat alternativ eftersom hon står familjen nära. Jag förstår honom men har inget till överst för hennes sjukdom när hon inte vill ta emot hjälp.

    Tips?

     

  • Svar på tråden Vill inte bjuda min blivande mans faster!
  • FrökenMäkelä

    Usch jobbigt. Men om nu din blivande vill bjuda henne och hon står de nära, kan ingen av dem då se till att reglera hennes drickande? Erbjuda henne alkoholfritt eller rent av ge henne det fast hon inte vet om att det är alkofritt...


    Eller varna henne att kan hon inte bete sig så blir hon portad från den kvarvarande middagen/festen.


    Har också en som är bjuden och kommer som har svårt att dricka med måtta men jag betyder mycket för honom, det är min gudfar och jag är lite av deras dotter de aldrig själv fick. Så jag hoppas hoppas verkligen att han tar det lugnt med drickan en dag som denna.

  • anne på grönkulla

    Eftersom hon är nära med din blivande och hans familj och han självklart vill bjuda henne blir det nog väldigt svårt att undvika det - det blir liksom inte en fråga mellan dig och fastern utan mellan dig och din blivande, och det är ju också hans bröllop! Frågan är väl då om ni kan hitta nåt bra sätt att hantera ev strul från hennes sida på själva dagen (typ, att hon får svagare drinkar i barn och ingen påfyllning av vin till maten av personalen om ni har sån eller att nån är ansvarig för att hon tas om hand om hon går över gränsen, eller nåt).

  • PiaB

    Går det att prata med henne när hon är nykter? Är hon medveten om att hon dricker för mycket? Jag skulle nog, tillsammans med blivande maken, prata med henne och berätta om vår oro. Säga att hon är välkommen men om hon spårar ur kommer någon vi pratat med att se till att hon avlägsnas.


     


    Hon måste förstå att det handlar om ett bröllop, inte ett tillfälle att supa skallen i bitar. Och jo, jag vet att vissa tar varje tillfälle att göra det. Men har man pratat om det innan så får ju hon stå sitt kast. "Tyvärr, nu är du för full och förstör vår dag så nu får du gå". Hon kommer säkert ställa till en scen då men det är hon som får skämmas.


     


    Alternativet är att inte bjuda henne, och vad ställer det till mellan er och vad signalerar det till era anhöriga? Jag menar inte att man ska bjuda folk man inte vill, men nu vill ju brudgummen det.


     


    Och en sak till, inget elakt, men om det vore så enkelt att man vill ta emot hjälp skulle det inte finnas några sjukdomar Jag menar inte att du måste respektera hennes beteende, men är man sjuk så är man. Och tyvärr måste man som omivning då göra val. T.ex. att bjuda henne med ultimatum eller inte bjuda och det verkar ju inte vara ett alternativ för er. Ni måste ändå prata med henne oavsett. Om hon inte blir bjuden måste ni ju förklara varför.


     


    Hoppas ni kommer fram till en lösning


  • magicadespell

    Tusen tack för era svar. Dom hjälpte faktiskt väldigt mycket! Det är en fruktansvärd sjukdom. Vi ska prata med henne på ett trevligt sätt. Kram

  • jimmyojennifer

    Jag har haft samma oro inför ett par som vi kommer bjuda. Men som de andra här säger är de din blivandes bröllop också, vill han bjuda henne så måste han nästan få göra det.


    Vi har löst problemet genom att våra bröder kommer vara ansvariga för hur folk dricker (speciellt ett par stycken) om dom går över gränsen kommer dom avlägsnas.
    Vi har bestämt att jag och min blivande inte ska behöva hantera fyllekonflikter och stora scener utan vi kommer gå iväg tills personen har lämnat.


    Vi dricker knappt själva så vi vill inte få vår bröllopsfest förstörda av folk som inte kan hantera alkohol. Hoppas det löser sig och jag tror att ni kommer få en underbar dag i alla fall.

Svar på tråden Vill inte bjuda min blivande mans faster!