Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

    Bröllopstårta!? Hur gör ni?

    Nej nej nej... det blir inte dyrare generellt för att det är bröllopTungan ute

    Däremot betyder bröllop oftast att man vill ha flera konsultationer med floristen eller konditorn. Det är tid, och tid är pengar.
    När det gäller tårta så vill de flesta som beställer en bröllopstårta också provsmaka och se olika varianter på dekorationer osv osv vilket betyder att konditorn kan behöva ställa sig och baka 4-5 olika småtårtor som dekoreras på olika sätt bara för att man ska kunna få provsmaka och se förslag på dekor. Och så lägger man ofta extra tid på att göra fina blommor och att tårtan ska bli helt slät.

    När det gäller blombuketten så blir brudbuketten dyrare om man har specifika önskemål om utseende, blommor, färg på blommorna mm. Eftersom att floristen måste lägga specialbeställningar som blir dyrare än om dom kan köpa blommor på den vanliga auktionen.
    Min + tärnornas buketter + ett tillägg på en blomsterdekoration till mammas minnesplats som gjordes efter att jag lagt min beställning till floristen, blev billigare än hennes upskattade pris (alltså trots att det var ett helt arrangemang till som inte var med i den första kostnaden). 

    Men det här är en helt annan diskussion... Och visst, det finns rötägg inom alla brancher. Men döm inte hela branchen efter rötäggen. Gå vidare och hitta någon annan som är seriös istället.
    Generellt kan jag väl säga att om man inte har några större krav på tårta eller bukett så bör skillnaden i pris inte bli särskilt stor mot en "vanlig" bukett eller tårta. Men ju mer krav man har - destå större blir skillnaden.

    Jag gjorde min tårta själv. Jag gör rätt mycket tårtor och litade inte på att någon annan skulle få till den som jag ville ha den Flört 
    Det finns ingen konditor här i närheten som gör såna "staplade" tårtor heller, så det var bara att kavla upp ärmarna och ställa sig och baka. 
    Sen blev jag ändå inte helt nöjd med den. Men det var ju en himla tur att det var min tårta som krånglade och inte bröllopstårtan jag gjorde några månader innan åt en annan tjej Tungan ute 

    Om man bara vill ha "god tårta" och inte bryr sig jättemycket om hur den ser ut eller hur den är dekorerad så är det bästa tipset att göra som många redan gjort. Köp vanliga tårtor på kondis eller någon större matbutik och ställ på en hyrd ställning eller på olika höga trälådor, stubbar eller något annat som passar ert tema Glad 

  • Chicita
    stormhelen skrev 2013-01-22 09:31:24 följande:

    Jag har en fråga som jag hoppas att någon kan svara på.


    Om man köper en moussetårta klarar den då av att hålla uppe en cake topper som väger ca 0,3 kg, eller sjunker den ner i moussen? Min m2b påstår att den kommer att göra det. Tycker att det låter helt snurrigt.


    Men är det någon som har koll?


    Det beror på vad det är för typ av mousse.
    Viss mousse är ju väldig luftig och då kommer den inte orka hålla upp något.

    Men det finns enkla sätt att kringå det problemet.
    Ta några såna där tjocka sugrör (typ Mc'Donalds) och klipp av så att dom bara är någon millimeter kortare än vad tårtan är hög.
    Tryck ner några sådana där ni ska ha caketoppern, försök få till ett bra mönster av "pelare". Det behöver kanske inte vara så många (beroende på hur stor caketopper ni har då) men 5 stycken kanske så ni får en i mitten och 4 lite längre ut så att den står stadigt.
  • Chicita
    stormhelen skrev 2013-01-22 10:47:10 följande:

    Vad smart!


    Tack för tippset! Solig


    Jag ska pressentera det för min  blivande i kväll när han kommer hem.


    Det är samma princip som när jag gör mina staplade tårtor fast jag använder kraftigare pelare än sugrör då Flört

    Ni behöver ju bara något som stöttar lite underifrån och det bör räcka sådär. Moussen måste ju ha lite bärighet om den ska kunna gå att skära i utan att den rinner ut så fort någon har tagit en bit. Men vissa mousser består nästan mer av luft än av grädde/äggvita. Och då tål den ju inte så mycket tryck eftersom den pressas samman i så fall...
  • Chicita

    Vilken trevlig idé lilla flodhäst Skrattande
    Jag skulle ha gillat det helt klart (och då är jag ändå tårt-tokig)

  • Chicita
    Maya skrev 2013-01-28 11:18:00 följande:
    Vad hade ni tyckt om ni blev serverade glasstårta istället för vanlig bröllopstårta? 
    Det jag tycker är absolut viktigast är att både vigseln och middagen speglar brudparet och deras tycke och smak.
    Så om det är lite "typiskt er" så skulle jag ätit det med glädje och känt "vad kul att dom inte tog en vanlig tårta eftersom dom inte gillar det".

    Det enda jag tycker är trist är när brudparet äter en sak och gästerna får något annat.
    Som exempel: Brudparet skär upp tårta och äter av den och alla andra får en cupcake eller någon dessert i portionsglas.
    Jag vill ju ha samma som brudparet liksom... 
  • Chicita
    Akjson skrev 2013-01-28 11:33:53 följande:

    Vi gillar ju princesstårta. Vi kommer att ha över 100 gäster. Jag funderar på att man beställer från typ citygross eller ica maxi, vanliga princesstårtor. Sen beställer man en som är dekorerad annorlunda, som bröllopstårta, och så får jag och min man börja med den. Sen får alla "vanlig" tårta. Det är ju samma fyllning och lika gott. Det borde väl vara ok? Sist vi var på bröllop med många gäster hade dom tre-fyra olika tårtor ( förmodligen för att olika människor hjälpt till att baka ). Det kändes helt ok och då kunde man till och med välja efter smak .


    Varför beställer ni inte vita princesstårtor helt enkelt? 
    Det är ju samma innehåll, samma pris (oftast) och då får alla precis samma sak också Glad 
  • Chicita
    Akjson skrev 2013-01-28 11:53:33 följande:
    Såklart vi ska göra... Tack för tipset!!!! . Det blir toppen det. Och så en caketopper till första tårtan..Vi ska ha så många tårtor så jag vet inte om vi ska ha nån tårtställning? Vad tror ni?
    Skippa tårtställningen, men gör ett tårtbord istället.
    Duka upp med lådor i olika höjder och lägg en duk över alltihop och dekorera lite fint.

    Tänk på att en prinsesstårta kanske inte orka hålla tyngden av en caketopper. Så kör ner några avklippta tjocka sugrör under där den ska stå, så att sugrören håller tyngden av caketoppern och inte tårtan i sig. 
  • Chicita
    filibustern skrev 2013-01-28 12:18:26 följande:
    aj då. hade vi kanske tänkt ha.. alltså cupcake tårta med en "riktig" tårta i toppen :P
    Varför inte en jättecupcake på toppen som ni skär upp? Flört

    För mig är det inte bara det att jag föredrar tårta framför cupcake (för i exemplet ovan så föredrar jag ofta en portionsförpackad dessert före tårta Flört) utan det är just det där att jag ju vill ha samma som ni får.
    Och om ni också äter cupcake - men i jätteformat så ni får skära upp den. Tja då är det ju en helt annan sak liksom Glad 
Svar på tråden Bröllopstårta!? Hur gör ni?