• Amandizzen

    Bröllopstårta!? Hur gör ni?

    Jag har börjat kika lite på det här med tårtan, men jag vill inte lägga en förmögenhet.
    Det kan ju inte vara rimligt att den ska kosta över 3000:- ??? mellan 35-55:- per bit, det är ju inte klokt!

    Vi är ca 90 gäster. Någon som vill rekomendera något bra ställe!? du kanske känner någon "hobby-bagare"?
    Ge mig gärna tips på pris och ställen i Kungsbacka trakten Glad

  • Svar på tråden Bröllopstårta!? Hur gör ni?
  • stormhelen
    PimPim83 skrev 2013-01-28 11:20:50 följande:
    Gud så gott det låter! Är det mörk choklad? Vi kommer troligtvis att ha vit choklad och hallonmousse i vår tårta. :) Måste bara provsmaka den först.

    Ja, det är mörkchoklad. Det är det vi tycker bäst om i chokladväg.


    Jag tror nog att kombinarionen hallon och vitchoklad funkar minst lika bra som mörk.


    Ja, provsmaka är kanske bra att göra. Vi passade på att prova "vår" tårta då min m2b fyllde år, då fick ju våra gäster (bara våra föräldrar) hjälpa till och dömma om tårtan smakade bra. Glad Då fick vi ju även andras om vad de tyckte.


    Haha, blir alladeles sugen på tårta nu. =P Men nu blir det inget sådant framöver! Tungan ute


     

  • Akjson

    Vi gillar ju princesstårta. Vi kommer att ha över 100 gäster. Jag funderar på att man beställer från typ citygross eller ica maxi, vanliga princesstårtor. Sen beställer man en som är dekorerad annorlunda, som bröllopstårta, och så får jag och min man börja med den. Sen får alla "vanlig" tårta. Det är ju samma fyllning och lika gott. Det borde väl vara ok? Sist vi var på bröllop med många gäster hade dom tre-fyra olika tårtor ( förmodligen för att olika människor hjälpt till att baka ). Det kändes helt ok och då kunde man till och med välja efter smak .

  • Chicita
    Akjson skrev 2013-01-28 11:33:53 följande:

    Vi gillar ju princesstårta. Vi kommer att ha över 100 gäster. Jag funderar på att man beställer från typ citygross eller ica maxi, vanliga princesstårtor. Sen beställer man en som är dekorerad annorlunda, som bröllopstårta, och så får jag och min man börja med den. Sen får alla "vanlig" tårta. Det är ju samma fyllning och lika gott. Det borde väl vara ok? Sist vi var på bröllop med många gäster hade dom tre-fyra olika tårtor ( förmodligen för att olika människor hjälpt till att baka ). Det kändes helt ok och då kunde man till och med välja efter smak .


    Varför beställer ni inte vita princesstårtor helt enkelt? 
    Det är ju samma innehåll, samma pris (oftast) och då får alla precis samma sak också Glad 
  • ThereseV
    stormhelen skrev 2013-01-27 20:50:54 följande:

    Vi har hittat den tårtan som vi kommer vilja ha på vårt  bröllop!


    Det kommer att bli en choklad och hallonmouse tårta från chokladfabriken. Min m2b fyller år idag så då beställde vi en tårta därifrån och föll pladask för den.


    Har blivit min nya favvotårta! =D


    Dock så beställer vi ett X-antal vanliga 12 bitars tårtor (vi säger inget om att det är till ett bröllop), sedan ställer vi bara caketoppern på översta tårtan helt enkelt. =D Och så hyr vi en tårtställning så klart. =P


    Om ni ska beställa tårtor som är ur deras vanliga sortiment så tror jag nog ni vågar berätta att det är till ett bröllop. Det vore ju vansinne om dom ändrar priserna "bara för att". Jag menar, det är ju inge extra dekoration utöver det vanliga, ingen provsmakning, inga speciella kombinationer, ingen konsultation osv.. Då kan ni kanke t.o.m hyra/låna tårtställningen därifrån. Jag kan tycka att det är lite svårt att hitta tårtställning att hyra om man inte samtidigt köpt tårta på stället, men det kan ju vara jag som är dålig på att leta:)  
  • PimPim83
    stormhelen skrev 2013-01-28 11:31:00 följande:

    Ja, provsmaka är kanske bra att göra. Vi passade på att prova "vår" tårta då min m2b fyllde år, då fick ju våra gäster (bara våra föräldrar) hjälpa till och dömma om tårtan smakade bra. 


     


    Vi har tänkt göra precis samma sak när sambon fyller år. ;) Vår tårta ingår i kuvertpriset på lokalen, men vi vet vilket bageri de anlitar så vi tänkte köpa en mindre variant av tårtan till sambons födelsedag. :)
  • Akjson
    Chicita skrev 2013-01-28 11:36:01 följande:
    Varför beställer ni inte vita princesstårtor helt enkelt? 
    Det är ju samma innehåll, samma pris (oftast) och då får alla precis samma sak också Glad 
    Såklart vi ska göra... Tack för tipset!!!! . Det blir toppen det. Och så en caketopper till första tårtan..Vi ska ha så många tårtor så jag vet inte om vi ska ha nån tårtställning? Vad tror ni?
  • Chicita
    Akjson skrev 2013-01-28 11:53:33 följande:
    Såklart vi ska göra... Tack för tipset!!!! . Det blir toppen det. Och så en caketopper till första tårtan..Vi ska ha så många tårtor så jag vet inte om vi ska ha nån tårtställning? Vad tror ni?
    Skippa tårtställningen, men gör ett tårtbord istället.
    Duka upp med lådor i olika höjder och lägg en duk över alltihop och dekorera lite fint.

    Tänk på att en prinsesstårta kanske inte orka hålla tyngden av en caketopper. Så kör ner några avklippta tjocka sugrör under där den ska stå, så att sugrören håller tyngden av caketoppern och inte tårtan i sig. 
  • stormhelen
    ThereseV skrev 2013-01-28 11:38:10 följande:
    Om ni ska beställa tårtor som är ur deras vanliga sortiment så tror jag nog ni vågar berätta att det är till ett bröllop. Det vore ju vansinne om dom ändrar priserna "bara för att". Jag menar, det är ju inge extra dekoration utöver det vanliga, ingen provsmakning, inga speciella kombinationer, ingen konsultation osv.. Då kan ni kanke t.o.m hyra/låna tårtställningen därifrån. Jag kan tycka att det är lite svårt att hitta tårtställning att hyra om man inte samtidigt köpt tårta på stället, men det kan ju vara jag som är dålig på att leta:)  

    Tror du vi man kan säga att det är till bröllop iaf? Hehe, vi får verkligen hoppas att de inte tar mer betalt då. Det vore ju väldigt fräckt i sådant fall. Hmm. Jag skulle ju kunna gå dit själv och beställa, och vill de har mer betalt så skickar jag dit killen min. Oskyldig Haha. Hel´rre gud vad fjomig man är! Solig


     


    Vad gäller tårtställning så stog det tidigare i denna tråd att företag som hyr ut porslin, tält osv även hyr ut tårtställningar för en ganska så billig peng.


    Som detta företag tex.


    bords.com/eshop/Serveringsartiklar/Tartfat-och-Stallningar/Tartstallning-svangd.aspx

  • stormhelen
    PimPim83 skrev 2013-01-28 11:41:23 följande:
    Vi har tänkt göra precis samma sak när sambon fyller år. ;) Vår tårta ingår i kuvertpriset på lokalen, men vi vet vilket bageri de anlitar så vi tänkte köpa en mindre variant av tårtan till sambons födelsedag. :)

    Födelsedagar är ett perfekt tillfälle att prova. ^^


    Hoppas att "er" tårta kommer att smaka bra. Glad

  • filibustern
    Chicita skrev 2013-01-28 11:24:02 följande:
    Det enda jag tycker är trist är när brudparet äter en sak och gästerna får något annat.
    Som exempel: Brudparet skär upp tårta och äter av den och alla andra får en cupcake eller någon dessert i portionsglas.
    Jag vill ju ha samma som brudparet liksom... 
    aj då. hade vi kanske tänkt ha.. alltså cupcake tårta med en "riktig" tårta i toppen :P
Svar på tråden Bröllopstårta!? Hur gör ni?