• JTS
    Äldre 14 Jan 09:55
    5090 visningar
    12 svar
    12
    5090

    Hur drar man gränsen vid inbjudan till bröllop?

    Jag och min karl har tänkt gift oss med närmaste familj föräldrar, syskon med familj, och närmsta kompisar med familj.
    Vad gör man åt övrig släkt (kusiner, mostrar osv, ingen av oss har mormor/morfar/farmor/farfar i livet) och vänner som kanske hade tänkt att de skulle fått en inbjudan? 
    Vi vill ha ett litet bröllop men det är så svårt att veta var man drar gränsen och vad man säger till de som inte blir bjuden? 

  • Svar på tråden Hur drar man gränsen vid inbjudan till bröllop?
  • Äldre 14 Jan 10:05
    #1

    Ni säger precis som det är - att ni bara ville ha närmsta familjen och vännerna tillsammans med er på ert bröllop. Om det sedan är någon ur er släkt som har problem med det, så är det ju faktiskt deras problem och inte ert. Ni har all rätt att välja vilka ni vill bjuda in och det är faktiskt inte så ovanligt att man inte bjuder in fler.

    Är det bara närmsta familjen och vännerna ni vill bjuda in, så gör det! :)


  • JTS
    Äldre 14 Jan 10:08
    #2
    daniiel skrev 2013-01-14 10:05:22 följande:
    Ni säger precis som det är - att ni bara ville ha närmsta familjen och vännerna tillsammans med er på ert bröllop. Om det sedan är någon ur er släkt som har problem med det, så är det ju faktiskt deras problem och inte ert. Ni har all rätt att välja vilka ni vill bjuda in och det är faktiskt inte så ovanligt att man inte bjuder in fler.

    Är det bara närmsta familjen och vännerna ni vill bjuda in, så gör det! :)
    känns lätt nät man läser det du skrivit och är lätt när man sagt det rådet åt vänner förr men känns ändå inte lätta tt sålla bort, vet vissa av vännerna som räknar sig till närmsta vän även fast kanske inte riktigt jag tycker det, det läget som känns lite jobbigt
  • Äldre 14 Jan 10:12
    #3
    JTS skrev 2013-01-14 10:08:33 följande:
    känns lätt nät man läser det du skrivit och är lätt när man sagt det rådet åt vänner förr men känns ändå inte lätta tt sålla bort, vet vissa av vännerna som räknar sig till närmsta vän även fast kanske inte riktigt jag tycker det, det läget som känns lite jobbigt
    Jag kan förstå det. Även om vi nu valde att bjuda in drygt 90 personer på vårt bröllop, så drog ju även vi gränsen någonstans och det var svårt att bestämma vart alla gånger.

    Ni kan inte göra en kompromiss då? "I värsta fall" så att säga, att ni bjuder in alla som vill komma på själva vigseln (nu vet jag ju inte hur ni tänkt er vigseln) och sedan bara närmsta familjen och vännerna på middag efteråt?

    Annars är det faktiskt, hur jobbigt det än känns, bara att bita i det sura äpplet och sätta en gräns och sedan välja att strunta i alla eventuellt sura miner ni får från andra kring det.
  • Äldre 14 Jan 10:15
    #4

    Vi ska bara bjuda vår närmsta familj och eventuellt ett par vänner. Om vi får höra något från överiga släkten så ska vi, precis som daniiel skriver säga att vi har valt att bara bjuda det närmsta och att vi hoppas att de respekterar våran önskan om ett litet bröllop. Jag tror att det bästa är att bara säga rakt ut som det är och blir de sura så får de väl bli de då. Det är knappast vårt fel att dom har förväntat sig att bli bjudna.
    Jag tror att oavsett vilken typ av bröllop man väljer så finns det alltid någon som har åsikter eller surar för något.
    Man kan ju kompromissa och ha en mindre fest i efterhand där man även bjuder de vänner som inte  var med på den "riktiga" bröllopsfesten.


  • JTS
    Äldre 14 Jan 10:17
    #5
    daniiel skrev 2013-01-14 10:12:26 följande:
    Jag kan förstå det. Även om vi nu valde att bjuda in drygt 90 personer på vårt bröllop, så drog ju även vi gränsen någonstans och det var svårt att bestämma vart alla gånger.

    Ni kan inte göra en kompromiss då? "I värsta fall" så att säga, att ni bjuder in alla som vill komma på själva vigseln (nu vet jag ju inte hur ni tänkt er vigseln) och sedan bara närmsta familjen och vännerna på middag efteråt?

    Annars är det faktiskt, hur jobbigt det än känns, bara att bita i det sura äpplet och sätta en gräns och sedan välja att strunta i alla eventuellt sura miner ni får från andra kring det.
    vi ska gifta oss i svärföräldrarnas gamla lada borgligt och även ha fest/middag där efteråt så funkar inte riktigt att skicka hem någon "mitt i"
  • Äldre 14 Jan 10:26
    #6
    JTS skrev 2013-01-14 10:17:53 följande:
    vi ska gifta oss i svärföräldrarnas gamla lada borgligt och även ha fest/middag där efteråt så funkar inte riktigt att skicka hem någon "mitt i"
    Nej, då är ju inte det något alternativ. Jag tycker dock, som sagt, att ni har all rätt att enbart bjuda in dom ni vill ha där och resten.. ptja, det finns inte så mkt att göra. Det är ju tråkigt om det skulle bli en konflikt pga att dom inte får en inbjudan, men man kan inte bjuda alla och jag tycker inte att man ska förvänta sig en inbjudan till någons bröllop. Var bara ärliga från början om någon frågar, så har ni gjort vad ni kunnat. Ni ska ju inte behöva ändra på ert bröllop bara för att vara andra till lags.
  • JTS
    Äldre 14 Jan 10:32
    #7
    daniiel skrev 2013-01-14 10:26:06 följande:
    Nej, då är ju inte det något alternativ. Jag tycker dock, som sagt, att ni har all rätt att enbart bjuda in dom ni vill ha där och resten.. ptja, det finns inte så mkt att göra. Det är ju tråkigt om det skulle bli en konflikt pga att dom inte får en inbjudan, men man kan inte bjuda alla och jag tycker inte att man ska förvänta sig en inbjudan till någons bröllop. Var bara ärliga från början om någon frågar, så har ni gjort vad ni kunnat. Ni ska ju inte behöva ändra på ert bröllop bara för att vara andra till lags.
    nä det är ju så och att bjuda tex ett par till gör ju att det blir dyrare å dyrare för oss för varje person/par vi bjuder för vi är inte såna som räknar med en massa presenter och sånt är inget vi bryr oss om. Vissa är giriga å säger att man går miste om preseter om man bjuder färre men who cares??
  • Äldre 14 Jan 10:41
    #8
    JTS skrev 2013-01-14 10:32:55 följande:
    Vissa är giriga å säger att man går miste om preseter om man bjuder färre men who cares??
    Men herrregud vilka människor som kommer med det argumentet. Vem gifter sig för att få presenter liksom?
  • Äldre 14 Jan 10:43
    #9

    Jaha. Nu hände något.... Allt jag skrev försvann.

    Jag skrev iallafall angående det här med att vissa är giriga och säger att man går miste om presenter om man inte bjuder fler: Det argumentet var nog det sämsta jag har hört! Vem gifter sig för att få presenter liksom?


  • Äldre 14 Jan 10:55
    #10

    Om det är en kostnadsfråga så kan ni ju helt enkelt säga det. 
    Skicka ut inbjudningarna till de ni tänkt bjuda, om någon undrar om deras inte kommer snart så säger ni ju bara just det. "Vi hade gärna bjudit dig/er, men vi hade inte råd att bjuda fler".

    Ett annat alternativ (under förutsättning att ni vill ha fler med men att det är kostnaden som avgör) är att bjuda dom närmaste, och skicka ut andra inbjudningar till övriga där ni bjuder in dom - mot kuvertavgift.

    Om det är en platsfråga så säger man det.
    "Vi hade gärna bjudit dig/er men det får inte plats fler där vi ska vara".
    Och det får man ju liksom acceptera.

    Om ni helt enkelt vill ha det litet och intimt så är det det ni säger.
    "Vi önskar ett litet intimt bröllop och har satt ett maxantal på gästerna, så vi var tyvärr tvugna att dra gränsen någonstans"

    Ärlighet varar längst. 

  • Äldre 14 Jan 17:22
    #11

    Vi bjöd också de allra närmaste och vissa blev sura över det så vi blev uteslutna från dop med motiveringen att "fick inte vi komma på ert så får inte ni komma på vårt". Bara så ni är beredda på det, alltså.

    Självklart bjuder man vilka man vill Glad

  • JTS
    Äldre 16 Jan 10:24
    #12

    vi har utökat inbjudningen i våra tankar, 52 med barn är ju uppe i, tanken frpn början var 35-40 st

Svar på tråden Hur drar man gränsen vid inbjudan till bröllop?