• Victor­iaE
    Äldre 7 Jan 18:26
    2468 visningar
    7 svar
    7
    2468

    Vad hander efter brollopet?

    Nu har det gatt ett par dagar sedan vi gifte oss, och allt borjar lugna ner sig. Dock sa fick vi ingen tid att prata med prasten efter vigseln, och vi har val egentligen aldrig fragat vad som hander administrativt efter att vi gift oss. Far vi nagot intyg hem pa att vi ar gifta som jag kan anvanda for att byta namn pa bankkort, pass, etc? (hur lang tid tar det innan man far det i sa fall?) Eller begar jag det sjalv fran skatteverket? 

  • Svar på tråden Vad hander efter brollopet?
  • Äldre 7 Jan 18:34
    #1

    Vi fick med oss vigselbeviset redan i kyrkan, under vigseln, och har inte pratat med prästen alls sedan dess. Han skickar väl in papper och sedan är det bara att vänta :P Maken, som var den som bytte efternamn hos oss, fick hem papper om att namnbytet gått igenom och sedan papper för att göra nytt körkort osv. Det kom även hem nytt Ikeakort, Statoilkort osv med hans nya namn på. Bankkkortet kommer jag inte ihåg, men det fick han nog logga in på internetbanken och skicka efter ett nytt, men kommer inte ihåg säkert.


  • Äldre 7 Jan 18:35
    #2

    Prästen skickar in intyg på att ni är gifta. 
    Vid vigseln fick ni (eller skulle ha fått) ett vigselbevis men det är bara för er egen skull.

    Ni får papper från skattemyndigheten när namnändringen gått igenom. 
    Det kan ta allt ifrån några dagar till en månad beroende på hur mycket dom har att göra och hur snabb prästen är på att skicka in papperna.

    Vet inte hur det är med körkortet, vissa säger att det går automatiskt att man får en begäran om ett nytt, andra säger att man måste ansöka.
    Men jag fick nya bankkort och de flesta medlemsuppgifter på typ Haléns och sånt ändrades  automatiskt. 
    Legetimation och pass måste man ansöka om på nytt. 

  • Äldre 7 Jan 18:38
    #3

    Nu när Chicita skrev det om bankkortet, så frågade jag maken och han fick visst ett nytt hemskickat. Det var tydligen jag som hade beställt ett nytt i samma veve, för mitt var slitet :P


  • Äldre 7 Jan 18:44
    #4

    Tja mitt VISA-kort kom nytt, men dom hade missat att ändra namn på det först. Dom skickade ut med rätt namn på kuvertet, men dom hade präglat fel namn på kortet Tungan ute Men det ändrade dom med vändande post så att säga. Och då det var deras fel fick jag inga merkostnader heller... Tror till och med att dom bjöd på årsavgiften pga det Flört

    Men mitt Mastercard har jag krånglat med ett helt år.
    Det är kopplat till ett medlemsskap i hotellkedjan jag jobbade i förut så man samlar på sig poäng som kan användas till frinätter när man handlar med kortet.
    Först ville dom att vi skulle vänta med att byta namn på kortet för det var bara 2 månader kvar tills det var dags att byta ändå. Sen skickade dom ändå ut med mitt gamla namn.
    När jag ringde och ifrågasatte det så bytte dom tillbaka till mitt gamla namn i klubben (där det var ändrat till det nya) och la in min gamla mailadress och allt också.
    När jag ringde och skulle rätta till det så sa dom i klubben att dom kunde beställa nytt mastercard till mig med rätt namn.
    Och så kom ett med gamla namnet igen....
    Jag ringde då mastercard och bad dom skicka ett med rätt namn, vilket dom gjorde efter lite tjat. Men då bytte dom i samma veva tillbaka till mina gamla uppgifter IGEN i klubben...
    Så nu har jag fått gå in och ändra medlemsuppgifterna återigen *suck*
    Men nu ska det stämma i alla fall 

  • MissHH
    Äldre 7 Jan 21:49
    #5

    Vi fick vigselbevis i kyrkan o i fredags fick jag brev från Skatteverket om namnbyte, 5 veckor senare! Ringde då direkt banken (Nordea) o Ica kort mm så sa nästan alla att kort skickas inte ut automatiskt att de får man ringa runt själv o be om nytt. Men alla hade fått brev från folkbokföringen att jag bytt namn!! Så de verkar olika för alla!! 😊

  • Victor­iaE
    Äldre 7 Jan 21:55
    #6

    Man far tacka for alla rad. Da ar det bara att vanta ett tag da. Vi ar tillbaka hemma i London nu, men jag tankte ta en tripp tillbaka till Sthlm for att byta pass och besoka familj i slutet pa manaden, sa far kanske sla en signal innan jag aker till skatteverket/folkbokforningen for att se om det registrerats an med namnbytet Glad

  • Äldre 8 Jan 07:56
    #7

    Jag har fortfarande inte lyckas få ett ICA kort med rätt namn. Har kontaktat de flera gånger. De är fruktansvärt otrevliga. De kan se i folkbokföringen att jag har bytt namn, men de kan fortf inte hjälpa mig. Jag blir galen på ICA.

    Alla andra har varit trevlig och hjälpsamma :)

Svar på tråden Vad hander efter brollopet?