• Floraalma

Hur skrev ni i inbjudan vad gäller klädsel?

• Svar på tråden Hur skrev ni i inbjudan vad gäller klädsel?
  • Juni 2012

Vi skrev ingenting. Alla var alldeles lagom finklädda ändå :) Ingen kom varken i frack eller mjukisbyxor.

• Fenuril

Så här skrev vi: 
    Klä upp dig så att du känner dig fin, men inte så mycket att du känner dig obekväm. Vad du känner dig fin i är helt upp till dig. 

• daniiel

Vi skrev, som många andra - Klädsel: Kavaj

Att börja hitta på egna klädkoder som kan tolkas väldigt olika kan vara väldigt förvirrande och frustrerande för gästerna. Jag skulle få panik om jag fick en inbjudan där det stod "Klädsel: Festfin". Vad är festfin? Vad menar brudparet med det? Hur kommer övriga gäster tolka det? Ska jag plocka fram halsbandet med strass och festblåsan? Eller duger det med en kjol och den där nya blusen? Hur kommer alla andra vara klädda? Vi var faktiskt inbjudna på en större fest förra sommaren, utan klädkod, och det rådde stor förvirring kring klädsel. Både maken och pappa hade med sig kavaj, slips och vågade inte klä sig i jeans, men hade med det utifall att. Jag och mamma hade ingen aning om vi skulle ha klänning eller vad? En kille dök upp på festen i hel kostym med väst och grejor, jättestilig, men han var märkbart obekväm med att vara så överklädd. Min syster kom i jeans och kofta och även hon var obekväm, men för att hon var underklädd kände hon. Ja, ni fattar...

Och som Chicita skriver, "Kostym" betyder egentligen maskeradklädsel. Även om jag inte tror att så många skulle tolka det så, så kan det bli lite tokigt om nu någon mot all förmodan skulle göra det :P

• jimsan78

I vårt inbjudningskort skrev vi: Valfritt

Det viktigaste för oss är att de som betyder mest för oss kommer och att vi får ha en härlig dag tillsammans med våra nära och kära.

• SofiaMagdalena

Om man inte skriver någon klädkod skall det tolkas som att det är frackbröllop. Kan vara värt att tänka på.

• stormhelen

Vi har skrivit "mörk kostym"

Till inbjudningskortet skickar vi även med en separat lapp där bla. vad betydelsena av klädkoden betyder om inte folk vet vad mörk kostym innebär. Detta för att minimera missförstånd, och även underlätta  för (speciellt de kvinnliga gästerna) gästerna vad man ska ha på sig.

Sedan har vi även gjort en hemsida där all den typen av information också finns + mycket mer.

• GustavB

"Lounge suit" kommer det stå på våra då de ska gå ut på engelska allihopa. 
    Kommer bifoga bestman/MoH mailadress som de kan vända sig till för ev frågor.  

• Juni 2012
    SofiaMagdalena skrev 2013-01-19 12:54:57 följande:
    Om man inte skriver någon klädkod skall det tolkas som att det är frackbröllop. Kan vara värt att tänka på.
    Tur att ingen av våra gäster trodde att de skulle komma hem till oss och fika iförda frack :)
  • Aniara4

Vi ville inte skriva "kavaj" rakt av eftersom vi misstänkte att en del gäster kanske inte skulle veta att det innebär hel kostym, komma i en udda kavaj, och först på plats upptäcka att alla andra hade kostym, och då känna sig underklädda. För vår del hade det verkligen inte gjort något, men vi ville inte att någon skulle vara obekväm. Dessutom ville vi inte att den som möjligen inte ägde någon kostym skulle vara tvungen att köpa en. Så vi gjorde en no-no och hittade på en egen klädkod, men förklarade den noga så att folk skulle förstå vad vi avsåg. Ungefär så här skrev vi:

"Klädsel: "Kavaj light", dvs kostym i valfri kulör alternativt udda kavaj om man föredrar det, valfri kjollängd eller festbyxor."

Det där med valfri kjollängd resulterade i allt från maxiklänning till musikantkjol (med en och annan riktig festblåsa däremellan), men vi tyckte alla var alldeles lagom fina!

Svar på tråden Hur skrev ni i inbjudan vad gäller klädsel?