• Äldre 2 Jan 15:19
    5888 visningar
    8 svar
    8
    5888

    Tips på goda, fina snittar och canapéer

    Söker efter goda recept och tips på fina snittar och canapéer till vårt bröllopsmingel som infaller under höst/vinter. Någon som har nå smarrigt att dela med sig?? :)

  • Svar på tråden Tips på goda, fina snittar och canapéer
  • Äldre 4 Jan 10:14
    #1

    Puffar

  • pamjof­re
    Äldre 4 Jan 10:34
    #2

    Det beror lite på hur "fancy" du vill ha dem. När vi brukar göra canapeer till fester hemma använder vi oss av vanlig formfranska som vi sedan tar bort kanterna på och ploppar ut antigen runda (mha tex ett litet glas), eller trekanter. 

    Röror:
    *Kycklingröra: cream fraich, finhackad kyckling, gullök. Kör allt i matberedare krydda, dekorera med oliver eller paprika
    *ägg och räkröra: hackade hårdkokta ägg, lägg i matberedaren, häll på räkor, majonäs och lite grädde, salt och peppar, dill och rödlök. Kör i matberedare. Ska vara ganska tjock så är det lätt att forma snyggt på mackorna. Dekorera med dill eller paprika
    * svampröra: champinjoner, porta bella och  fetaost (i burk, ej färdigskivad). Rödlök, salt och peppar. Stek svampen i smör, häll med jämna mellanrum av saften. När de är färdigstekta ställ åt sidan. Bryn löken i en annan panna. Dela fetaosten. Häll i svampen och den delade fetaosten i lökpannan rör om och låt fetaosten smälta. (bränns lätt så rör ordentligt)

    Detta var bara vanliga röror och hemmarecept men kanske kan ge dig lite insperation i varje fall :)
     

  • Äldre 4 Jan 10:36
    #3

    Jag vet inte hur "fina" dom är. Men jag gör snittar med tunnbröd ibland. Alltså typ "rulltårtor".
    Basen är enkel. Vispa creme fraishe och smaksätt.
    Bred på tunnbröd och rulla ihop och låt ligga inlindat i plastfolie i kylen tills det är dags att snitta upp dom.

    Man kan smaksätta med massa saker.
    Kyckling och curry
    Lax och pepparrot
    osv, bara fantasin sätter gränser.

    Snyggast blir dom om man rullar dom hårt och från långsidan på brödet så att inte rullarna blir så tjocka. Sen skär man diagonalt.

    Annars är min favoritförrätt "isbrytare".
    Typ minismörgåstårtor. Men det borde gå att göra som plockmat också om man gör hela "mackan" först och sen skär i små fyrkantiga staplar med tandpetare i innan man dekorerar dom.
    Kräver dock en del tid i så fall men kan förberedas dagen innan utan problem.

    Formfranska eller liknande. (jag brukar ta ut rundlar med pepparkaksmått eller ett glas när jag gör dessa)
    Ishavssallad
    Rökt skinka 
    Creme fraishe 
    Majonäs
    Ostbågar
    ev räkor till dekoration

    Varje isbrytare består av 3 bröd-delar. Smöra 2 av dom på ena sidan
    Lägg 1 skinkskiva och bre på ett lager ishavssallad på de två bitar som är smörade.
    Stapla ovanpå varandra och lägg sist på den osmörade skivan.
    Nu kan du skära i lämpliga staplar (gör du med pepparkaksmått så tar du ut delarna i förväg, även skinkan)
    Sätt i 1 lång tandpetare eller mindre grillspett i varje stapel.
    Vispa creme fraishe och majonäs (ungefär lika delar, kanske lite mer av creme fraishen) och bred på utsidan av stapeln, inte ovanpå eller under.
    Rulla stapeln i krossade ostbågar.
    Dekorera med räkor högst upp om ni vill.

    Eller tja en modifikation så här i efterhand. Om ni ska ha mer "mumsbits-storlekar" så kanske ni ska nöja er med 2 bröd och inte tre. Då blir dom lite mer hanterbara. 

  • ev2013
    Äldre 4 Jan 14:12
    #4

    Något som e vansiningt gott och enket är som chicita var inne på tunnbrödsrullar.


    Min absoluta favorit är att blanda rökt skinka, pepparot och cremefraiche eller turkisk yoghurt.
    När jag brett på krämen brukar jag lägga ett salladsblad, innan jag rullar ihop den, gör att det ser lite extra fint ut med den gröna nyansen.


    Å vad sugen jag blir på skinka och pepparrot! Mums!

  • tiger
    Äldre 4 Jan 16:30
    #5

    I sommras gjorde jag västerbottenost-skorpor till ett mingel, mycket uppskattat. Hojta till om du vill ha reccptet.

  • MTB
    Äldre 4 Jan 16:38
    #6

    Ngt som är väldigt enkelt och gott till mousserande/champange är parmesanflarn. Man river osten och duttar ut på en ugnsplåt, in i ugnen 5-10min.
    Gjorde med västerbottenost en gång och det gick lika bra det. 

  • iech
    Äldre 4 Jan 16:56
    #7

    Tunnbrödsrullarna är väldigt goda med renkött och pepparrot eller annan färskost också :)

  • Äldre 5 Jan 19:55
    #8

    Åh gulliga ni, vilka bra recept och idéer!! Allt låter så mumsigt! Är själv väldigt förtjust i smårätter då man får chansen att smaka så mycket olika ;) hihi... Spar absolut detta till inspiration!! Och givetvis välkomnas ännu fler smaskiga mumsbitar :)

Svar på tråden Tips på goda, fina snittar och canapéer