Chicita skrev 2013-01-01 22:34:35 följande:
Då skulle du veta hur det är att ha en "avdankad varmblodstravare"
ja alla de som älskar sina ridtravare blir oftast utskrattad o hånade. men faktiskt känner jag en varmblodstraver som går MSV i hoppning o LA i dressyr.
Det går visst att skola om gamla varmblodstravare till ridhästar men det tar tid o mycket kunskap för att få dem att bli bra tränings o tävlingshästar i ridning men allt går bara man vet hur man ska göra.
Jag känner flera som gjort som du friserat om dem så de ser ut som dressyrhästar men har blivit utbuad när folk sett frysmärkningen, vet fler som oxå har färgat över det vita o fått fina lovord ända tills som du säger de har svettats bort färgen så frysmärkningen kommer fram, då blir det genast trista kommentarer om att det är ju bara ett avdankat travar ök o ingen fin ridhäst.
många som blir "portade" med sina ridtravare, verkligen synd för är det nån häststort som är van vid mycket hantering o rörig miljö så är det varmblodstravarna.andshäst helt enkelt...
En travare (som är lågrektangulär i formen som travare "ska" vara för att springa snabbt) kommer aldrig att bli lika bra på dressyr som ett halvblod som ju är högrektangulär. Nej man kan inte förvänta sig att vinna grandprix i dressyr med en varmblodstravare men så länge man nöjer sig o tävla i lokal nivå o ev på regional nivå kan det funka.
De allra flesta varmblodstravarna har påskjutskraft det ska gå fort framåt de har väldigt sällan den där bärighetskraften som krävs för att kunna trammpa under sig ordentlig med bakkärran som det ska göras när man rider dressyr på hästar som är av andra varmblodsraser tex halvblod.
Men min travare var högrektangulär. Många misstog henne för en arab eller ett smäckert halvblod - tills dom såg frysmärkningen då som sagt...
Finns många fina lite grövre varmblodstravare som nästan ser ut som halvblod.
ja vill man konkurera med rolf-göran Bengtson i hoppning ska man nog inte ha en islandshäst, de är inga hög höjds hoppare även om de kan hoppa. min första islänning gick minst LB/LB o vi hade börjat med enkla galopp ombyten innan jag sålde honom o lade ridningen på is ett tag.
Vill man tävla mot jan Brink o Briar ska man nog inte heller ha en islänning, de kan visst ridas i dressyr men är inte ämnad för det heller.
Islandshästar har överlag svårt att hävda sig mot hästar som är avlad för att gå höga klasser i hopp o dressyr. De har inte steget som hos en New-Forest heller så även mot vanliga ridponnysar har man svårt att konkurera om man vill nå högre klasserna fast man rider ponny.
Jag tävlade på lokal nivå i hoppning med islänningen mest på skoj, det vi tävlade seriöst för att nå framgång var ju i gångartsridning o där var vi uppe i regional nivå och hade bara två ritter kvar för att komma upp i Nationell nivå men som jag skrev förut så sålde jag hästarna o lade ridningen på is några år.
På ponnyn jag hade så tävlade vi LC i hoppning men hon hade kapacitet för för LA, det var jag som var för feg för o hoppa högre o mer avancerade hinderbanor.
men de som köpte henne av mig tävlade i LA med henne där hon hörde hemma bäst. och gjorde sin ryttare glad med alla placeringar o rosetter de kammade hem.
Jag skulle personligen inte köpa en häst av varmblodsras oavsett om det är ridtravare eller svenskt halvblod eller polskt halvblod eller holländskt halvblod eller nån Hannoveraranare. Men tycker det är väldigt fina hästar o bra hästar om man vill satsa på dressyr o hoppning.
Mitt hjärta klappar för kalllbloden nu mer, islandshästar räknas som små kallblod lika som fjordingar, o jag bara njuter av synen på sambons shirehäst, han är en mäktig syn. Han är drygt 183cm i mankhöjd o väger mellan 900-1000kg.
Tyvärr är han inte körbar längre, men har varit arbetshäst i england där han gick omkull i en svår olycka där han blev liggandes blödandes o skadad så de fick lov att skära loss selen o bända loss stubbdragaren han hade kopplad i selen.
Efter det gick det aldrig mer att köra honom, tyvärr är det en häst som fått farit illa många gånger i sitt liv, han hamnade hos en tant som födde upp hundar o hade hästar, hon slog både hundar o hästar blodig.
Sen köpte en tjej i skåne honom o hade honom ilag med sin D-ponny o en Frieser, det funkade jättebra ända tills hon blev sjuk o måste sälja sina hästar, De andra två hästarna blev såld på en gång men shiren var det ingen som ville ha, o han måste ha hästsällskap för att må bra.
När vi köpte honom hade han stått själv över ett halvår, han var så djupt deprimerad så han var mager som en skrika han vägde säkert 150 kilo mindre då o han var full i exem som han fick när han mådde dåligt, stora hemska öppna hudytor med skorpor o sår o blod...
Det fanns ingen livslust kvar i honom, du vet på våren när det nya gräset kommer o man går ut med hästarna i grimskaft så de ska få beta, de proppar ju hela munnen full med det goda nya gräset men inte våran shire han stod o vispade med mulen i gräset o tog ett stgrå eller två sen åt han inget mer.
När vi fått de värsta såren att läka så skulle vi sadla o tränsa honom, det gick knappt o tränsa honom för han ville inte göra nånting det fanns inget liv kvar i honom alls...
Det går inte att smeka honom över mulen då blir han rädd o backar bakåt allt han kan, men man kan klappa honom i pannan. Det går inte att rida med spö på honom, då kastar han sig vilt omkring sig i panik.
Vet du det har tagit oss över 1½år att få honom till att bli en glad häst som tycker om livet igen o vill bli riden o vill beta gräs igen, så mycket blod svett o tårar jag lagt ner på honom, det kan du inte föreställa dig ens vad jag har slitit för att honom till den han är idag.
Därför har vi sagt att den dagen vi inte har ekonomi eller intresse nog för att ha hästar mer så kommer han att tas bort, han kommer aldrig mer att bli såld igen. jag vet att han skulle inte klara ett ägarbyte till, han har vandrat klart som säljobjekt.
Nu fick du en lång o ruskig berättelse om hur det kan se ut för vissa hästar... idag när jag tittar på kort på hur han såg ut när han kom hem till oss så kan man inte tro att det är samma häst som står ute i hagen o äter hösilage med sin älskade "dotter" han har avgudat o älskat fölungen från den dag hon föddes fram till idag.
kram maxmamma!!