• maxmamma

Ett STORT tack till er alla här inne på BT!

känner att jag måste få skriva av mig lite o det handlar inte om bröllop utan om vänskapsrelationer.

Innan jag hittade denna sajt så hade jag inte många "cyber"vänner eller vänner irl heller för den delen.

På resans gång har jag fått chans att diskutera med många spännande människor. Från början var jag skeptisk o misstänksam mot alla här inne o trodde att alla ville mig illa.

Jag har ju som bekant varit medlem på en annan sajt som har med hästar att göra o där har man hela tiden blivit dissad o icke omtyckt och otrevligt behandlad pga vilken ras mitt hjärta klappar extra för. 

Chicita var en av dem jag körde alla taggar ut mot just pga att jag trodde hon var en av de där tjejerna på hästsajten o det visade sig dessutom att hon har varit hästägare så då trodde jag ännu mer att hon var en av de elaka.

men ni alla här inne har stöttat o hjälpt mig med många av mina val inför bröllopet och jag har fått många bra åsikter o intressanta svar på många av mina frågor o funderingar.

Det som har hjälpt mig allra bäst är är att ha fått lite bättre självkänsla när jag har skrivit i tråden Visa DIN brudklänning som handlar om att visa upp sig med klänningen på sig, där inga modellbilder har varit på tal om att få visas upp.

Så många fina och välmenta svar o sådan oerhörd stöttning o peppning för att ta  våga ta steget ut o våga visa mig själv med klänningen på så snart vi har gift oss.

Jag känner ingen av er personligen men ni har blivit de finaste "cyber" vänner man kan få o jag är glad att ha fått äran att lära känna så många o härliga tjejer i varierande ålder med varierande erfarehet av allt livet har att ge o som man fått ta.

Ni ska ha en stor eloge för allt ni gjort för mig som maxmamma här inne.

Vill bara säga som slutord att. Ni är helt underbara och bättre människor kan man inte ha omkring sig som vänner här inne. Ni är förmodligen lika go o härliga utanför BT skulle jag tro, jag vill då tro det iaf.

Tack än en gång för att ni finns här när man måste få lätta sitt hjärta o få ta del i intressanta diskussioner.

kram till er alla o hoppas ni alla får en härlig nyårsafton med nära o kära!

mvh maxmamma!!

• Svar på tråden Ett STORT tack till er alla här inne på BT!
  • Chicita

Grått Nytt Hår på er alla.

Nu är det ett nytt år och ingen av oss har något i bagaget än för det här året.

Börja med positiva tankar, och låt det genomsyra ert år som kommer oavsett om ni är gifta eller ska gifta er. Vi är alla här för att vi vill hjälpa varandra eller ha hjälp (eller både ock.

Jag ser fram emot många fina bilder och berättelser på/om era kommande bröllop. Oavsett korta, långa, tjocka, smala, mörka eller ljusa... Regnbågsbröllop, te-bröllop, hemliga bröllop och bröllop med små och stora budgetar...

Ha ett bra år, vi ses här i Cyberrymden...

Och du maxmamma - Jag vet hur många hästmänniskor är. Och jag kan förstå varför du reagerade som du gjorde.
    Om man gillar "fel ras" eller har "fel märke på utrustningen" eller ger "fel märke på fodret" så kan man bli totalt utfryst och idiotförklarad. Jag hade ett speciellt sätt som jag hanterade min häst på, och jag blev totalt sågad. Jag var djurplågare och korkad och jag vet inte allt vad dom sa om mig...
    2 år senare så blev termen "Horsemanship" myntad. Och tusentals personer betalade dyra pengar för att lära sig det jag kallar för hästvett och sunt förnuft. Och alltså det som andra kallade för idioti och djurplågeri/vanvård bakom min rygg föut.
    Grejen är att jag anser att så länge som min häst mår bra (fin i hull, muskler och päls) och litar på mig som flockledare och söker sig till mig frivilligt och orädd, så gör jag rätt oavsett vad andra säger.
    Och så är det i mycket här i livet.
    Om du använder sunt förnuft och hela tiden är ute efter att dina djur, dina barn osv ska må bra, vara trygga och lita på dig så har du din bekräftelse på att du gör rätt - oavsett vad andra säger Solig

• pamjofre

Gott nytt år till er, och till dig kära maxmamma.
    Sköt om dig och lycka till nu med det stundande bröllopet! Ser jätte mkt fram emot dina underbara bilder från bröllopet 

• maxmamma
    Chicita skrev 2013-01-01 01:04:34 följande:

Grått Nytt Hår på er alla.

Nu är det ett nytt år och ingen av oss har något i bagaget än för det här året.

japp håller med chicita, grått nytt hår, jag har fått massor med  grått nytt hår redan trots att det bara är första dagen på detta år.

ja du chicita, rider man islandshäst o tävlar regional i islandshäst ridning så var man iaf inte nån riktig ryttare.

har man inte det märket på utrustningen som kostar mer än vad hästen är värd så är man oxå en nolla som inte fattar nått.

mina hästar mår bra de, de får mat, vatten omvårdnad o kärlek o de ser mig som ledare. Även den döda hästen mår bra, nu slipper hon riskera att bli sjuk i omgångar igen.

kan bara säga att allt ni gjort för mig kan inte värdesättas i pengar, det kan bara värdesättas på det viset att jag äntligen börjat våga tro på mig själv som människa och jag är innerligt glad att äntligen i mitt liv fått äran att träffa på så många o fina vänner som ställt upp utan krav o villkor på nått. Det är äkta o ärlig vänskap.

• Chicita
    maxmamma skrev 2013-01-01 13:37:04 följande:
    Då skulle du veta hur det är att ha en "avdankad varmblodstravare" Flört
    Min häst var startad i flera löp och hade sprungit in närmare 300.000:- men hon sprang bara snabbt i mixade lopp, inte i sto-lopp.
    Jag friserade henne som en fin dressyrhäst och hon var skolad L:A / L:A men så fort jag kom in på en tävlingsbana eller min medryttare tog med henne till ridskolan så tittade folk snett.
    "Det är ju bara en travare. Dom kan inget".

Så en gång färgade jag över hennes frysmärkning på halsen med sån där mousse man kan använda för att ändra hårfärg för bara en kväll. Vattenlöslig...
    Och alla sa att "åååh vilken fin häst, vad bra musklad hon är, vilken balans..." tills hon svettades bort färgen och man såg den vita märkningen, då ändrades ljudet på dom Tungan ute 

Jag fick inte ens ta in henne i stallet på stuteriet jag jobbade på. Hon fick stå i en utebox på nåder. Hellst skulle jag inte få ta med henne dit ens för dom ville inte ha sånt skit där.
    En kväll lät jag en praktikant rida henne lite eftersom alla hästar gick lektion just då och praktikanten inte hade fått rida alls.
    Hon lyckades inte få min häst att slappna av och gå ner på tygeln så jag satt upp och visade henne...
    Tydligen hade ägaren till stuteriet stått och kollat i fönstret på sitt hus för dagen efter kom hon och frågade mig väldigt surt vilken häst jag hade lånat kvällen innan och "tjuvridit".
    När jag sa att det var min häst så trodde hon mig inte först. Inte förrän hon fick se mig lite senare på dagen när jag jobbade henne i tömkörning inne i ridhuset.
    Efter det bad hon väldigt snällt några gånger om jag kunde låna ut henne till någon elev som hade svårt att lära sig lättridning eftersom att travhästar har en bättre rytm när man är nybörjare Tungan ute
    Och hon fick dessutom komma in i stallet också Flört 

Alltså...
    En häst är en häst.
    Vissa är bättre på en del saker än andra, och visst en islandshäst som är mindre än ett svenskt halvblod kan inte hoppa lika högt rent tekniskt sett. Men om man vill hoppa högt så köper man inte en islandshäst helt enkelt...
    En travare (som är lågrektangulär i formen som travare "ska" vara för att springa snabbt) kommer aldrig att bli lika bra på dressyr som ett halvblod som ju är högrektangulär.
    Men min travare var högrektangulär. Många misstog henne för en arab eller ett smäckert halvblod - tills dom såg frysmärkningen då som sagt...
    Ingen häst är mindre värd än någon annan.
    Precis som att ingen människa är mindre värd än någon annan.
    Man kan inte jämföra så.
    Alla är bra på sitt sätt Solig 
  • maxmamma
    Chicita skrev 2013-01-01 22:34:35 följande:
    Då skulle du veta hur det är att ha en "avdankad varmblodstravare" Flört

ja alla de som älskar sina ridtravare blir oftast utskrattad o hånade. men faktiskt känner jag en varmblodstraver som går MSV i hoppning o LA i dressyr. 

Det går visst att skola om gamla varmblodstravare till ridhästar men det tar tid o mycket kunskap för att få dem att bli bra tränings o tävlingshästar i ridning men allt går bara man vet hur man ska göra.

Jag känner flera som gjort som du friserat om dem så de ser ut som dressyrhästar men har blivit utbuad när folk sett frysmärkningen, vet fler som oxå har färgat över det vita o fått fina lovord ända tills som du säger de har svettats bort färgen så frysmärkningen kommer fram, då blir det genast trista kommentarer om att det är ju bara ett avdankat travar ök o ingen fin ridhäst.

många som blir "portade" med sina ridtravare, verkligen synd för är det nån häststort som är van vid mycket hantering o rörig miljö så är det varmblodstravarna.andshäst helt enkelt...

En travare (som är lågrektangulär i formen som travare "ska" vara för att springa snabbt) kommer aldrig att bli lika bra på dressyr som ett halvblod som ju är högrektangulär. Nej man kan inte förvänta sig att vinna grandprix i dressyr med en varmblodstravare men så länge man nöjer sig o tävla i lokal nivå o ev på regional nivå kan det funka.

De allra flesta varmblodstravarna har påskjutskraft det ska gå fort framåt de har väldigt sällan den där bärighetskraften som krävs för att kunna trammpa under sig ordentlig med bakkärran som det ska göras när man  rider  dressyr på hästar som är av andra varmblodsraser tex halvblod.

Men min travare var högrektangulär. Många misstog henne för en arab eller ett smäckert halvblod - tills dom såg frysmärkningen då som sagt...

Finns många fina lite grövre varmblodstravare som nästan ser ut som halvblod.

ja vill man konkurera med rolf-göran Bengtson i hoppning ska man nog inte ha en islandshäst, de är inga hög höjds hoppare även om de kan hoppa. min första islänning gick minst LB/LB o vi hade börjat med enkla galopp ombyten innan jag sålde honom o lade ridningen på is ett tag. 

Vill man tävla mot jan Brink o Briar ska man nog inte heller ha en islänning, de kan visst ridas i dressyr men är inte ämnad för det heller.

Islandshästar har överlag svårt att hävda sig mot hästar som är avlad för att gå höga klasser i hopp o dressyr. De har inte steget som hos en New-Forest heller så även mot vanliga ridponnysar har man svårt att konkurera om man vill nå högre klasserna  fast man rider ponny.

Jag tävlade på lokal nivå i hoppning med islänningen mest på skoj, det  vi tävlade seriöst för att nå framgång var ju i gångartsridning o där var vi uppe i regional nivå och hade bara två ritter kvar för att komma upp i Nationell nivå men som jag skrev förut så sålde jag hästarna o lade ridningen på is några år.

På ponnyn jag hade så tävlade vi LC i hoppning men hon hade kapacitet för för LA, det var jag som var för feg för o hoppa högre o mer avancerade hinderbanor. 

men de som köpte henne av mig tävlade i LA med henne där hon hörde hemma bäst. och gjorde sin ryttare glad med alla placeringar o rosetter de kammade hem.

Jag skulle personligen inte köpa en häst av varmblodsras oavsett om det är ridtravare eller svenskt halvblod eller polskt halvblod eller holländskt halvblod eller nån Hannoveraranare. Men tycker det är väldigt fina hästar o bra hästar om man vill satsa på dressyr o hoppning.

Mitt hjärta klappar för kalllbloden nu mer, islandshästar räknas som små kallblod lika som fjordingar, o jag bara njuter av synen på sambons shirehäst, han är en mäktig syn. Han är drygt 183cm i mankhöjd o väger mellan 900-1000kg.

Tyvärr är han inte körbar längre, men har varit arbetshäst i england där han gick omkull i en svår olycka där han blev liggandes blödandes o skadad  så de fick lov att skära loss selen o bända loss stubbdragaren han hade kopplad i selen.

Efter det gick det aldrig mer att köra honom, tyvärr är det en häst som fått farit illa många gånger i sitt liv, han hamnade hos en tant som födde upp hundar o hade hästar, hon slog både hundar o hästar blodig.

Sen köpte en tjej i skåne honom o hade honom ilag med sin D-ponny o en Frieser, det funkade jättebra ända tills hon blev sjuk o måste sälja sina hästar, De andra två hästarna blev såld på en gång men shiren var det ingen som ville ha, o han måste ha hästsällskap för att må bra.

När vi köpte honom hade han stått själv över ett halvår, han var så djupt deprimerad så han var mager som en skrika han vägde säkert 150 kilo mindre då o han var full i exem som han fick när han mådde dåligt, stora hemska öppna hudytor med skorpor o sår o blod...

Det fanns ingen livslust kvar i honom, du vet på våren när det nya gräset kommer o man går ut med hästarna i grimskaft så de ska få beta, de proppar ju hela munnen full med det goda nya gräset men inte våran shire han stod o vispade med mulen i gräset o tog ett stgrå eller två sen åt han inget mer.

När vi fått de värsta såren att läka så skulle vi sadla o tränsa  honom, det gick knappt o tränsa honom för han ville inte göra nånting det fanns inget liv kvar i honom alls...

Det går inte att smeka honom över mulen då blir han rädd o backar bakåt allt han kan, men man kan klappa honom i pannan. Det går inte att rida med spö på honom, då kastar han sig vilt omkring sig i panik.

Vet du det har tagit oss över 1½år att få honom till att bli en glad häst som tycker om livet igen o vill bli riden o vill beta gräs igen, så mycket blod svett o tårar jag lagt ner på honom, det kan du inte föreställa dig ens vad jag har slitit för att honom till den han är idag.

Därför har vi sagt att den dagen vi inte har ekonomi eller intresse nog för att ha hästar mer så kommer han att tas bort, han kommer aldrig mer att bli såld igen. jag vet att han skulle inte klara ett ägarbyte till, han har vandrat klart som säljobjekt.

Nu fick du en lång o ruskig berättelse om hur det kan se ut för vissa hästar... idag när jag tittar på kort på hur han såg ut när han kom hem till oss så kan man inte tro att det är samma häst som står ute i hagen o äter hösilage med  sin älskade "dotter" han har avgudat o älskat fölungen från den dag hon föddes fram till idag. 

kram maxmamma!!
  • Chicita
    maxmamma skrev 2013-01-01 23:34:56 följande:
    Ja min andra häst var av okänt ursprung. Dom trodde att hon kanske kunde vara någon korsning med kallblod av någon sort.
    Hon hade gått på ridskola i över 10 år. Hon var 19 när jag och en kompis räddade henne från slakt för att ge henne några sista år med kärlek.
    Och kärleken vi fick tillbaka var värd vartenda öre vi la ut på henne...

Som sagt. Det finns inga dåliga hästraser. Det beror på vad man ska ha dom till.
    Man skaffar ju en häst som passar för det ändamål man har.  Glad
  • maxmamma

precis den kärlek o ömhet shiren visar oss idag kan inte mäta sig med pengar eller annat. 

Att se hans gnistrande ögon o så får man ett litet frust o gnägg när man kommer ner till stallet o hagen är betalning nog för allt han behövt genomlida.

Du o din vän gjorde helt rätt som lät den gamla ridskolehästen få ett värdig liv de sista åren den hade innan det var dags att få somna in. tycker att många ridskolehästar får kämpa o slita på en ridskola alldeles för många år innan de pensioneras, om de ens gör det...

De kommer till en ridskola när de är kring 5år gamla o blir kvar där till de blir 25 o då är de så utslitna så det är trotjänar avliving som gäller.. de har fått lära många barn att rida o fått stå ut med mycket mer än vad många privat hästar får under sin livstid.

Jag sitter o tänker på att  om våran häst hade blivit en elak bitter häst av all dålig behandling så skulle han kunna avsluta ett människoliv ganska enkelt, han behöver inte sparka nån för att ha ihjäl nån, det skulle räcka med att han tryckte in en i en vägg o pressar sig mot en.

han skulle kunna krossa oss hur lätt som helst, men han är allt utom elak o bitter, snällare o försiktigare häst känner jag inte.

Jag brukar ha barnen med ner i stallet när jag mockar o shiren bara står o där o snusar o luktar på barnen o rör inte en muskel så länge de är i hagen.

självklart får de inte vara ensamma i hagen o i stallet så du inte tror jag är nån ansvarslös morsa.

för att vara så stor är han fruktansvärt smidig o har en enorm hoppteknik när han hoppar över nedfallna träd i hagen.skulle aldrig hoppa med honom när jag rider men jag ska bygga en paddock till sommaren o tänkte låta honom bli lite löshoppad för han tycker om att hoppa.  

Tycker det är verkligen synd att du inte kan rida o hantera hästar längre pga din nacke o fot, du hade varit en självklar kandidat för o hjälpa mig o rida in unghästen om två år om du hade kunnat.

• Kaffegrus

Va fint du skriver maxmamma Jag är själv superfan av tråden Visa DIN bröllopsklänning och har haft lite ont i magen när jag läst några av dina inlägg. Jag har tänkt att jag ville svara dig med fina ord, till och med påbörjat några gånger, men det känns som inget jag skulle kunna skriva skulle gjort någon skillnad. Dock har jag blivit jätteglad när andra har skrivit stödjande ord i tråden. Nu ser jag hur mycket det har hjälpt dig. Det jag vill säga är att du vid sidan om fina ord också har haft fina tankar tilldelat dig

Vidare är jag riktigt imponerad över BT som forum. På många andra forum är folk så elaka och saker tas så illa upp trots att man lika gärna kunde tolka det skrivna på ett positivt sätt. Det blir lätt missförstånd och jag mår illa av att vara en del av det. Här tycker jag generellt att det är lätt, välmenande stämning.

Tack för att du delar med dig med dina tankar! Hoppas du fortsätter hänga kvar  

• Aniara4

Ja, folk som dissar "sociala medier" och internet och tycker att man ska träffa riktiga människor istället vet inte vad de pratar om. Jag har också vänner som jag träffat på en annan sajt och nu umgås med irl, vänner som jag aldrig skulle ha träffat på utan nätet. Och med en av dem pratade jag så sent som på nyårsafton om hur nyttigt det var att där på sajten komma i kontakt med människor som inte är precis som en själv. Det är så lätt att man bara omger sig mer vänner med liknande bakgrund, liknande intressen och värderingar, som tänker ungefär som man själv, för att det blir enklare och smidigare så. Men samtidigt begränsar man sig och får en ganska snäv värld.

Därför gillar jag också att hänga kvar här fast jag är gift och försöka komma överens med en massa människor som inte alls är som jag för det mesta (några är förstås mer lika mig, andra mindre).

Maxmamma, något du kan vara stolt över och som rätt få klarar av är just att du kunde backa, dra in taggarna och erkänna att du gjort en missbedömning. De flesta som hamnar i tjafs på nätforum vidhåller envist att alt är alla andras fel, och antingen stannar de kvar och fortsätter tjafsa i all oändlighet, eller så lämnar de forumet med en fnysning om att alla andra är hopplösa. Det krävs en hel del mod att säga "ok, jag hade fel, vi börjar om". Men som du har märkt kan det bli väldigt bra när man gör det!

Du kanske liknar sambons häst litegrann, när du kom till ett nytt sammanhang och väntade dig att bli lika illa behandlad där!

• Chicita

Råd och tips kan jag alltid ge angående inridning maxmamma om du vill och känner att du behöver.
    Jag har ridit in några hästar i mitt yrkesverksamma hästliv så den biten är inga problem. Det är mer den fysiska biten med att sitta upp och rida eller att arbeta unghästen från marken som jag inte klarar.

Aniara4 förklarar väldigt bra det här med sociala medier och hur man kan få nytta av det i sin personliga utveckling. Och jag håller med henne, som jag för det mesta gör.

Ibland ser det ut som om vi "gamla medlemmar" bara håller varandra om ryggen och håller med och puffar på. Men så är det inte, vi har nog rätt liknande grundvärderingar helt enkelt. Vissa uttrycker sig bättre, och då är det lättare att hålla med än att försöka skriva samma sak själv. Och vissa "vågar" ta en diskussion som man själv håller sig ifrån men ändå håller med i (och då menar jag inte att vi andra är fega, utan att det är onödigt att det kommer in 10 pers med samma åsikto och argumenterar). Och visst då ser det ju ut som att det sitter ett gäng och hejar på och kommer med ryggdunkningar.
    Men då har ni missat trådarna där vi inte håller med varandra. Där vi argumenterar emot varandra istället och har helt skilda åsikter. För dom finns dom med.
    Och vi missförstår varandra också. Jag blev ju lite småsur på just Aniara4 för ett tag sen för att jag tyckte att hon skrev något konstigt riktat till mig. Men det var ju bara ett missförstånd, enkelt att reda ut Solig 

• passionsblomman

Maxmamma, jag har en liten hjälp på traven att ge när det gäller citatfunktionen; om man inte klickar ur sig ur citatrutan, kommer ens egen text också att hamna inuti den och det blir både smått och svårläst, och dessutom svårt att skilja på vad som är citatet och den egna texten. Det är bara att försöka komma ihåg att se till att markören blinkar utanför citatrutan, så funkar det.

Sedan undrar jag helt uppriktigt om du inte känner att du har en tråd du skulle behöva gå in och  be lite om ursäkt i? För där drog du något alldleles in i bängen helt i onödan, kan man lätt se så här dagen efter. Det är lätt att läsa snabbt och dra förhastade slutsatser. Du har tidigare visat prov på att kunna ändra dig och ta tillbaka hårda ord. Ovanligt och beundransvärt-det finns många som aldrig skulle "ge sig" utan kör vidare ända in i kaklet så att säga. Det skulle vara skönt att se dig ta tillbaka en del där i den andra tråden, för man känner inte att det riktigt är samma person som skrivit den här tråden, som skrev alla de där arga inläggen.
    Kanske borde jag inte posta den här uppmaningen här, utan i din inbox, men nu gör jag det ändå.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Ett STORT tack till er alla här inne på BT!