Inlägg från: FrökenMäkelä |Visa alla inlägg
  • FrökenMäkelä

    "Tjuvstartar" mitt nyårslöfte - ska ni med?

    lordoz skrev 2013-02-18 10:09:10 följande:
    Dock så har det blivit tjafs på jobbet, så just nu är motivationen ganska låg. Har gått så långt så jag måste dra in facket, så jag väntar på att de ska ringa mig idag efter att de har talat med min chef... Känns jobbigt, så även om jag har ledig dag, så är det inte så att jag direkt kan motivera mig att träna!

    Aldrig kul med tjafs på jobbet, hoppas det löser sig till det bästa.


    Har själv mått "dåligt" nu ett tag pga händelser på jobb men förra helgen beslutade jag mig för att det får inte påverka mitt privatliv längre. Man spenderar tillräckligt många timmar på jobbet för att låta det gå utöver de få timmar man har fritid. Kan säga att efter det beslutet mår jag bättre när jag är utanför jobb. Och det viktigaste är att låt inte det ta din vilja ifrån dig att vilja träna, vänd det att du tränar "hårdare" får ut din aggression på träningen.


    Kram och hoppas det går bra för dig med tjafset och träningen.

  • FrökenMäkelä
    JochP skrev 2013-02-19 21:31:16 följande:
    Äsch, upp 3 hg den här veckan. Inte oväntat men ändå trist. Har ingen riktig energi just nu till träning och allt. Men hoppas bli piggare snart.

    Var ju inte så mycket om du haft en vecka du unnat dig gottiheter. Så se det positivt att det inte var mer.


    Håller med det är kämpigare när man känner att energin inte finns där. Men träning ger extra energi så ge inte upp.


    Jag har semester denna veckan så matrutinerna är väl si så där, åt popcorn igår tillsammans med barnen men det var det värt, hahahaha. Mamma har kalas på lördag så då blir det smörgåstårta och kakor, dottern ska baka cupcakes i födelsedagspresent så får fösöka gå en extra gång på promenadbandet denna veckan.

  • FrökenMäkelä

    Då var det måndag och ny veckovägning. Minus 0,4 även denna gången.
    Trotts mycket bröd och inte rutiner i måltiderna då det var semester förra veckan så blev det possitivt. Har iofs promenerat på gåbandet 5dgr istället för mina vanliga 3dgr.

    På torsdag är det månadsvägning. Men målet under 90kg nås inte denna månaden.

    Just nu känns det motigt även vågen visar minus, har ju 6månader på mig att gå ner mer i vikt men på någont sätt känns det som att snart tar det stop och jag går inte ner mer. Men det är bara att fortsätta kämpa.

  • FrökenMäkelä
    JochP skrev 2013-02-27 16:23:49 följande:
    Minus åtta hg den här veckan! Hurra!
    Härligt! Går bra för dig nu!
  • FrökenMäkelä

    Månads vägning i morse och det var possitivt på vågen Glad

    Så nu har jag gått ner totalt ca. 13kg Förvånad Solig
    Nu är det lite mer än 2kg till målet att komma under 90kg och det ska jag senast ha uppnått tills när jag fyller år i slutet på April.

  • FrökenMäkelä
    Sjörå skrev 2013-02-28 09:47:35 följande:
    Stort grattis, du har gått ner jättemycket. 

    Den här månaden har varit mer eller mindre katastrof för mig, med semester och allt. Men imorgon är det ny månad och då börjar med nya stronga tag. Inga kolhyderater och mycket mer motion. Så ska nog det här gå vägen. 

    Som peppning och som minne har jag behållt en jeanskjol som passade i somras. Om jag funderar på om jag har gått ner i vikt eller inte så provar jag bara kjolen. Och då kommer motivation tillbaka.  
    Tack Solig

    Vilken härlig morot du har! Håller tummarna att den snart sitter som den ska på dig.
  • FrökenMäkelä
    Sjörå skrev 2013-02-28 10:36:56 följande:
    Nu blev det nog lite missförstånd här, jag skrev snabbare än vad jag tänkte. Jag har behållt en för stor jeanskjol som passsade i somras dvs. innan jag började gå ner i vikt. Jag har kvar den som minne och för att se hur mycket jag har krympt. Fick tipset av en kompis, att man ska behålla ett plagg från när man var större. 
    Ahaaaaa Skrattande
    Men det var ju också ett bra tips!
  • FrökenMäkelä

    ujujujuj, nu har jag nog tagit vatten över huvudet Tyst


    Jag har bestämt mig för att börja SPRINGA {#emotions_dlg.tongue-out}Förvånad


    Kläder är inköpta nu behöver jag bara ha tag i ett par sköna skor, tänkte köpa dem imorgon. Så vi får se när jag tar dagen och sätter igång...

  • FrökenMäkelä
    JochP skrev 2013-03-05 22:02:16 följande:
    Heja dig Fröken Mäkelä! Det är bra gjort!
    Jag hade vägdag idag, och hade gått ned tre hekto. Alltid något!
    Jag hade 3hekto upp på min vägning i måndags. Börjar känna att karaktären för vad jag stoppar i mig börjar sina rejält, motionen har jag tack och lov inte börjat ge vika på utan det är mina minst tre ggr på gåbandet där hemma.

    Vi får se om det är bra gjort, fick äntligen beställt skor igår så får se om de passar när de kommer. Men förhoppningsvis så börjar graderna utomhus öka lite grann och då ska jag ut och promenera minst en lång runda på helgerna från och med denna (tänkte jag får se om det blir verkligt)
  • FrökenMäkelä
    Hotlena skrev 2013-03-08 07:55:25 följande:

    Shit! Min klänning kom igår (!!) och den är (som planerat) för liten. Men jag känner lite mer panik över det än vad jag trodde! Trots att jag egentligen har bra resultat hittills och det inte på något sätt är omöjligt så känner jag att vad gör jag om jag inte lyckas?? Då blir det riktigt jobbigt. Får typ springa och hyra en i sista minuten då :P


    Men den är hur fin som helst! Verkligen supernöjd! Beställd från lilywedding. Jag vill verkligen ha den på dagen!


    Vad kul att du fått din klänning! Bild?

    Hoppas du lyckas så du kommer i din klänning, jag har problemet på andra hållet. Fortsätter jag gå ner i denna takt jag hittills gjort så är risken stor att min klänning inte passar mig för jag gått ner för mycket.

    Vad hade du för vikt när du börja och vad vill du komma ner till? Vilken strl har du beställt klänningen i?
  • FrökenMäkelä
    Mustikka skrev 2013-03-08 21:10:29 följande:
    Vad kul =D
    Jag har ca 10 kg att gå ner. Gick upp ganska mycket efter en massa kärlek med filmkvällar och godis! Filmkväll varje dag med en påse godis eller chips, ibland både och. Så nu var det nog. Dags att bli gamla jag igen =)

    Det har gått 3 dagar, inte mycket men har kört med pulverdieten. Nutrilett shakes morgon lunch och äter mat när jag kommer hem, hellst kött med mindre kolhydrater, lite lchf. Gått ner snart 2 kg. Vet någon om man kan kombinera LCHF och nutrulett? Det känns bra hitills iaf och jag måste åtminstone ha en måltid mat om dagen.

    Blir jag sugen på filmgott så blir det morötter eller popcorn som lagas i kastrull.
    Är dålig på att träna men ska köra på att promenera 30 min varje dag. Solig

    Du kan absolut kombinera dem två så länge som det egentligen gäller med allt annat lyssnar på kroppen.


    Själv kör jag 5dgr veckan med ägg frukost, naturdiet smoothie shake, middag på kvällen efter jobb. Helgerna är som tidigare macka till frukost och typ middag på kvällen, är jätte dålig på att äta lunch på helger. Går på gåbandet minst 3ggr/vecka, ska försöka börja komma ut nu när vädret börjar vända och har planer på att börja springa..... får se hur det går...


    På detta sätt så på 5månader har jag gått ner 13kg. Har 6månader kvar till vår bröllopsdag så får se hur mycket jag lyckas gå ner tills dess, men har överhängande risk (redan) att min klänning blir för stor :(


    Men kul att du hitta hit och lycka till med viktnedgången. Här hjälps vi åt att stötta varandra både när det går både bra och dåligt.

  • FrökenMäkelä
    MTB skrev 2013-03-09 14:47:17 följande:
    Jag tycker själv att det är rätt tråkigt att springa men om man anmäler sig till ett lopp typ midnattsloppet, blodomloppet etc. så fick iaf jag en morot till att springa flera ggr i veckan (förra sommaren), och tänkte göra likadant iår.
    Så ambitiös tänker jag inte vara. Får se ens om jag klarar av att springa, har aldrig gjort det mer än när man var tvungen i skolan och då hatade jag det över allt annat.
  • FrökenMäkelä

    Är så fruktansvärt arg på mig själv, har blivit så mycket gottigheter av alla dess olika slag och det gav ju självklart utslag på dagens vägning Demon jaja, får ju skylla mig själv Skrikandes

    Plus 0,8 blev det på vågen.

    Nu är det hårda tag som gäller och slut med gottigheterna!

    Hoppas det går bättre för er andra.

  • FrökenMäkelä
    lordoz skrev 2013-03-11 20:40:01 följande:
    Hos mig går det inget vidare...

    Har inte tränat alls på 3 veckor... Skyller på att jag inte hinner.. och istället så äter jag gott (och onyttigt) och sover all ledig tid... Gissar att jag faktiskt behöver sova då det snurrar alldeles för mycket bröllopstankar just nu...

    Men det visar ju sig på vågen med... +2 kilo... Så istället för att gå ner 5 kilo till bröllopet som jag hade tänkt, så har jag nu 7 kilo att gå ner.. och det är 4 veckor kvar...

    Jaja, slut på godis är det nu i alla fall, och så får jag försöka hitta tid och motivation till träning med...

     


    Ojoj, nu är det nära för dig/er. Håller tummarna att du går ner dina kilon. Försök tänka på kosten, undvik gottigheter fram till stora dagen. Har du möjlighet och gå en promenad på lunchen eller innan jobbet+

  • FrökenMäkelä

    Hur går det för er här inne? Längesen någon skrev något.


    Har själv precis avslutat NeutronStars 21-dagars utmaning och det har varit påfrestande med träning varje dag. Min kropp är helt enkelt byggd för det, inte som den är idag i alla fall.


    Så med dagens vägning så har jag hittills gått ner 16kg så mål två är nått att komma under 90kg. Men nytt mål till bröllopet är 85kg och dit är det ca. 4kg så borde inte vara omöjligt.


    Hoppas det går bra för er andra och ni som gift er vid detta laget hoppas jag haft en underbar bröllopsdag!

  • FrökenMäkelä
    gloriousgirlgirl skrev 2013-04-23 11:32:58 följande:

    Har nu läst igenom hela tråden (puh!) och undrar om även jag får hänga på er?


    Jag vet hur stor del stöttning är i dessa lägen när man vänder om sitt liv mot en hälsosammare vikt och vardag. Själv har jag varit en sådan som varit tjock hela mitt liv, även om vikten kanske inte alltid varit det. (Ni vet, man intalar sig att man är tjock osv) men i höstas fick jag äntligen polletten att trilla ner ordentligt och skrev in mig på Xtravaganza. Jag fattade ju att jag behövde mer än bara kosttips (för jag har testat alla dieter!) och hej vad det går!


     Jag har svackor, men har lyckats ändra på mitt tankesätt och förhållningssätt till saker nu att jag även klarar av motgångar. Jag har lååååångt kvar, räknar med att det tar ca 3 år innan jag faktiskt på riktigt lever i ett annat hälsosammare liv där det är jag som bestämmer och inte maten.


    Om ca 1 vecka beräknar jag ha gått ner 30kg. Herregud. När jag skriver det blir det mer verkligt. 30kg. Att jag ens tillät mig själv gå så långt med vikten. Jag är inte ens klar heller med viktnedgången ens... sen ska det stabilieras också.


    Hur har det gått för er andra nu då? Nu när jag läst hela tråden vill jag ju veta vart ni tagit vägen :)


    30kg är grymt bra jobbat!!

    För mig har det gått bra, tar det lugnt och hade målet att komma under 90kg till bröllopet och det har jag gjort nu. Började viktnedgången i september -12 och starvikten var 105kg och gått ner 16kg nu.

    Har alltid innan jag fick barn varit väldigt smal 55-63kg till mina 175cm. Men efter att jag fick barn nr 2 så hände något i kroppen och graviditetskilona blev kvar. Hur jag än gjorde och inte gjorde. Testade cambridge för 3år sedan och gick ner över 20kg men ett husköp kom imellan och upptrappningen gick åt skogen så det slutade med att jag gick upp allt igen +10kg.

    När sambon friade midsommar -12 så bestämde jag att september skulle jag börja viktminskningen för att kunna ta det i en lugn takt och med motgångar men det har varit lättare än jag vågat tro och hoppas.

    Har iofs lika mycket kvar att gå ner för att komma till en normalvikt och BMI men det kommer med tiden. Har levt i ca 6år som överviktig och hoppas jag aldrig hamnar där igen.
  • FrökenMäkelä
    ev2013 skrev 2013-04-23 13:15:07 följande:

    Vad duktiga ni e! Mitt har skitit sig rejällt! :)
    När vi kom hem från vår bröllopsresa på fyra veckor insåg jag att jag var gravid :)


    Men jag önskar er alla lycka till! Jag får satsa på baech 2014 istället :)


    Nämen vad kul!! Grattis till bebisen i magen och av den orsaken lägger man gärna viktplanerna åt sidan.
    Visst man kan ju tänka på kosten och röra sig så länge man mår bra. Men man ska absolut inte sträva efter att gå ner i vikt under tiden.

    Grattis till både giftemålet och bebisen!
  • FrökenMäkelä
    gloriousgirlgirl skrev 2013-04-23 13:59:47 följande:

    FrökenMäkelä: Ja, det får ju ta den tid det tar att gå ner i vikt, huvudsaken är att målet och resultatet inte försvinner i sinnet.


    När ska du vara i mål är din plan?


    Målet var att komma ner under 90kg till bröllopet och nu är jag precis under med 1-2kilo. Men då vi gifter oss först i september så kommer jag fortsätta som jag gjort hittills så får vad jag väger den dagen.

    Men mitt slutliga mål är att komma ner runt 75-77kg och det får helt enkelt ta den tid det tar. Blir överlycklig om jag ens kommer under 80kg och stannar där utan större ansträgningar så är jag nöjd.
  • FrökenMäkelä

    Har alla gett upp eller redan gift sig så viktplanerna inte finns längre..?

    Jag fortsätter i alla fall med min viktnedgång men tyvärr har både karaktär och träning varit som bortblåst i 3veckor, har haft jäkla tur då vågen pekar neråt i alla fall Skrattande

    Hittills har jag gått ner 17kg och klänningen har blivit för stor. Ska träffa en sömmerska idag och en annan imorgon så får se vad de säger om det går att sy in den eller inte.

Svar på tråden "Tjuvstartar" mitt nyårslöfte - ska ni med?