• vinkel­bodafo­to
    Äldre 7 Dec 22:49
    4565 visningar
    9 svar
    9
    4565

    Gifta sig utomhus och hoppas på vädergudarna eller i underbart vacker kyrka? Tradition eller kreativitet?

    Vi har så svårt att bestämma oss och är båda velputtar, är verkligen i stort behov av diskussion för och emot. 

    Val 1 utomhus
    Detta var vår första tanke. Jag fullkomligt älskar en plats på Fårö där vi funderar på att gifta oss. Det är den finaste platsen jag vet, ur detta ställe föds endast goda tankar. Det är mina släktingars gamla fiskebod som ligger vid vattnet, i övrigt helt öde plats om man bortser från frigående lamm och fåglar. Min kille friade till mig en morgon i soluppgången i somras och det var helt makalöst vackert av honom att göra det där. Det finns en skranglig brygga vid fiskeboden där man kan stå eller ute på en strandremsa med utsikt över denna vik och fiskebod. 

    Min tanke var att eftersom det är en bit från stora vägen och det är för steningt för folk att ta bil så skulle man kunna arrangera att folk får åka traktor ner. Klart min förstförsta tanke var att det skulle finnas mopeder för gäster som vill åka dit ner (älskar vintagemoppar därav mopeder) som ett roligt upptåg och att de som inte ville göra detta skulle åka traktor ner. Men så verkar det svårt eftersom vi iallafall är 90 personer!

    Min mamma tycker buss men det avskyr jag verkligen! Funderar på om de eventuellt skulle kunna gå dit ner och göra en tipspromenad om oss på vägen ner vilket kanske tar en 15-20 min annars. Men det kanske är lite mycket att börja med? Tänker att om det skulle vara så så skulle de kunna mingla med lite bål och godis på vägen som en orienteringslek (karta,kompass, kontroll). 

    Sedan skulle vi sedan komma åkandes i en motorcykel med vagn där vi båda skulle sitta i som ingång. 

    Andra klurerier är hur vi ska få plats vi udden eller vid bryggan. Helst vill jag att folk ska kunna sitta under vigsel så att det blir en utomhuskyrka. Skulle träbänkar fungera? Hur pyntar man kring det?

    Vädret! Det är öppet landskap, inget som helst vindskydd. Är det övermodigt den 17 augusti att utelämna sig till det? Vad är alternativen? Tält? Finns det snygga?

    Hör alla? Hur ska folk höra? Är det bara obekvämt och jobbigt utomhus? Har varit på en vigsel utomhus och då stod vi med solen i ögonen, det gillade jag inte.

    Musik? Vill ha spelemän med på vigsel om utomhusvigseln är det vi kör på, tror att det kan vara roligt med några olika låtar som dom kör. Vill inte ha utomhusorgel.

    Val 2 Kyrkan
    Jättefin kyrka verkligen, högtidligt, alla sitter bra och hör. Akustik, toalett och bekvämlighet. 
    Men hur gör man det lite mer personligt och speciellt?

    Det vill ha är ett orginellt, roligt, lantligt, estetiskt och händelserikt bröllop som ger folk en upplevelse. 

    Hjälp mig att bena ut hur jag ska tänka snälla männskor. :)
     

  • Svar på tråden Gifta sig utomhus och hoppas på vädergudarna eller i underbart vacker kyrka? Tradition eller kreativitet?
  • Annamo­lly
    Äldre 7 Dec 23:21
    #1
    vinkelbodafoto skrev 2012-12-07 22:49:37 följande:
    Vi har så svårt att bestämma oss och är båda velputtar, är verkligen i stort behov av diskussion för och emot. 

    Val 1 utomhus
    Detta var vår första tanke. Jag fullkomligt älskar en plats på Fårö där vi funderar på att gifta oss. Det är den finaste platsen jag vet, ur detta ställe föds endast goda tankar. Det är mina släktingars gamla fiskebod som ligger vid vattnet, i övrigt helt öde plats om man bortser från frigående lamm och fåglar. Min kille friade till mig en morgon i soluppgången i somras och det var helt makalöst vackert av honom att göra det där. Det finns en skranglig brygga vid fiskeboden där man kan stå eller ute på en strandremsa med utsikt över denna vik och fiskebod. 

    Min tanke var att eftersom det är en bit från stora vägen och det är för steningt för folk att ta bil så skulle man kunna arrangera att folk får åka traktor ner. Klart min förstförsta tanke var att det skulle finnas mopeder för gäster som vill åka dit ner (älskar vintagemoppar därav mopeder) som ett roligt upptåg och att de som inte ville göra detta skulle åka traktor ner. Men så verkar det svårt eftersom vi iallafall är 90 personer!

    Min mamma tycker buss men det avskyr jag verkligen! Funderar på om de eventuellt skulle kunna gå dit ner och göra en tipspromenad om oss på vägen ner vilket kanske tar en 15-20 min annars. Men det kanske är lite mycket att börja med? Tänker att om det skulle vara så så skulle de kunna mingla med lite bål och godis på vägen som en orienteringslek (karta,kompass, kontroll). 

    Sedan skulle vi sedan komma åkandes i en motorcykel med vagn där vi båda skulle sitta i som ingång. 

    Andra klurerier är hur vi ska få plats vi udden eller vid bryggan. Helst vill jag att folk ska kunna sitta under vigsel så att det blir en utomhuskyrka. Skulle träbänkar fungera? Hur pyntar man kring det?

    Vädret! Det är öppet landskap, inget som helst vindskydd. Är det övermodigt den 17 augusti att utelämna sig till det? Vad är alternativen? Tält? Finns det snygga?

    Hör alla? Hur ska folk höra? Är det bara obekvämt och jobbigt utomhus? Har varit på en vigsel utomhus och då stod vi med solen i ögonen, det gillade jag inte.

    Musik? Vill ha spelemän med på vigsel om utomhusvigseln är det vi kör på, tror att det kan vara roligt med några olika låtar som dom kör. Vill inte ha utomhusorgel.

    Val 2 Kyrkan
    Jättefin kyrka verkligen, högtidligt, alla sitter bra och hör. Akustik, toalett och bekvämlighet. 
    Men hur gör man det lite mer personligt och speciellt?

    Det vill ha är ett orginellt, roligt, lantligt, estetiskt och händelserikt bröllop som ger folk en upplevelse. 

    Hjälp mig att bena ut hur jag ska tänka snälla männskor. :)
    Vagar man gifta sig utomhus i Sverige? Man vet ju aldrig hur vadret ska bli! Och det later lite krangligt att fa dit gasterna... Jag tror inte du vill ha den stressen pa din dag, att det kanske blir nagot som inte funkar. Jag tror det ar battre att ha viglsen i kyrkan, foljt av en rustik festplats med lite lantlig kansla. Men fortfarande inomhus, eller atminstone med ett inomhus-alternativ. Det ar sa riskabelt att lita pa att den Svenska sommaren infinner sig!
    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Alylly­ra
    Äldre 8 Dec 11:54
    #2

    Vi satsar på utomhus, men har en lokal på standby om det skulle skita sig... Eller snarare, vi ställer in oss på att vara i lokalen och så blir det extra kul om vi kan vara ute

    Jag tycker inte att det låter för krångligt, en 20-min promenad brukar de flesta klara. Min sambos föärldrar gifte sig på sitt lantställe dit det är ca 20-25 min promenad och det gick jättebra. En annan tanke som slår mig är att folk kanske kan åka båt dit om det nu ligger vid vattnet? Det vore ju lite lyxigt!
    Men ni måste nog ta det några varv så att allt blir genomtänkt. Spelmän tror jag funkar fint, det brukar höras utomhus. Både ni och prästen/VF får se till att prata tydligt. Och så länge det funkar så kan man alltid frakta dit bänkar, stolar, tält...

    För att kunna bestämma er, skriv ner för- och nackdelar för båda ställena och skriv även upp vad som måste fixas (och vad det kommer kosta). Beroende på hjärtat eller hjärnan kommer ni säkert fram till ett bra beslut!

  • Äldre 8 Dec 14:15
    #3

    Vi gifte oss utomhus på en som alla gäster skulle transporteras till. Det var ett pyssel vill jag lova.. Hade en kyrka som backup ifall det skulle vara dåligt väder. Trodde ju i min enfald att beslutet om ute eller inne skulle gå att tas typ en vecka innan! Väderprognoser liksom! 

    Jo, hejdu! Det skiftade var fjärde timme! Fredag kväll kunde vi skicka iväg ett "vi kör!!"-sms till alla gäster. Vi hade nämligen ordnat buss och bussen skulle avgå olika klockslag om det blev havsalternativet eller kyrkan.

    Pust!

    Men vi fick vårt drömbröllop men jag skulle nog inte råda nån att göra sig beroende av vädret!  


  • Äldre 8 Dec 20:54
    #4

    Utomhus! På Fårö i augusti så är det väl störst chans för uppehåll? Den delen av Sverige är ju klart nederbördfattigast speciellt efter att fruntimmersveckan i slutet av Augusti.Vi gifter oss på öland den 3 aug och det finns inget annat än att det blir bra väder. En 15 min promenad tycjer jag låter hekt okej, finns det ngr som inte klara av detta kan du kanske ordna speciall trandport. Även om mopeder låter underbart! Har en liten dröm om att få skjutsa min blivande på en flakmoppe till vigselplatsen framför alla våra gäster. Så mkt pynt behövs väl inte? U aug blimmar sen sommar blommorna son bäst! Lite bänkar vore kanske bra men om det blir en borglig vigsel är den ju inte så lång.

  • Äldre 8 Dec 23:06
    #5

    Skulle bara själva vigseln vara där, och sen ska alla ta sig därifrån igen och vidare till en lokal för middag/fest (eller fika... vad ni nu väljer)?

    Jag som har problem att gå, och som kanske inte skulle kunna åka på ett släp efter en traktor heller om det är stenigt och hoppigt pga andra skador, känner ju att 15-20minuters promenad dit och sen efter en halvtimme eller nåt (normal tid för vigsel) så ska man samma väg tillbaka igen. Eller så ska man tillbringa hela dagen och kvällen där (utan toalett sa du va?) och sen försöka gå tillbaka i mörkret på en stenig väg...
    Tja för mig känns det inte värt den fina stunden där vid sjöns strand.
    Och om det är dåligt väder då... 15-20 minuters promenad i finkläder om det blir ösregn är ju inte så kul...

    Nu låter jag säkert väldigt negativ, men det är tankarna som kommer i huvudet om jag skulle fått inbjudan till ett bröllop med dom permisserna.

    En vacker sommardag när det inte blåser så mycket och det går att fixa någon sorts transport, i alla fall för dom som har svårt att gå, så skulle det nog vara jättefint där.
    Men om ni inte blir där hela dagen så kanske det inte är värt besväret med att frakta dit sittplatser eller ett tält "för säkerhets skull" osv. Och om ni ska vara där hela kvällen... Hur blir det då med toalettbesök, hur sköter man eventuell mat på ett hygieniskt sätt för så många personer osv...

    Jag hoppas att ni kan lösa alla saker och få ert drömbröllop, oavsett plats Glad 

    Men om ni vill ha det lite lantligt och estetiskt så kanske ni kan få låna en lada av någon och ha vigseln i den (eller utanför om vädret tillåter).
    Ställ upp höbalar och lägg ut gamla trasmattor på dom, där folk kan sitta. Kolla på loppis efter gamla tallrikar mm att duka upp maten på, bry er inte om ifall dom matchar eller inte för det bidrar bara till charmen.
    Stora vaser med vilt växande blommor på borden och kanske längs "altargången" gör också en hel del för känslan.

    Minnesvärt...
    Tja alla vill väl ha ett minnesvärt bröllop.
    Men jag upprepar det jag sagt många gånger. Jag minns inte om brudparet kom ridande på åsnor, hjulade in till prästen eller om det var något speciellt med dukningen.
    Det jag minns är brudparets glädje, hur avslappnade dom var och om dom såg ut att njuta av dagen. Och eftersom alla brudpar är olika så blir också alla bröllop individuella Solig 

  • maxmam­ma
    Äldre 8 Dec 23:07
    #6

    första gången jag gifte mig var utomhus i min o min dåvarandes trädgård, det var 2juli o vädret var tokbra lagomt varmt o soligt, vi hade partytält uppsatta som vi hade middag o fest i.

    denna gång ville jag oxå gifta mig ute men vi gifter oss i januari 2013 och insåg tillslut att det  förmodligen blir för kallt att vara ute o valde att ha vigsel o middag o fest i en lokal inomhus.

    men hoppas kunna få några fina vinterbilder på oss ute iaf.

    gör som någon föreslog, lägg upp fördelar o nackdelar med båda alternativen o se vad som gynnar både er o gästerna bäst o som sagt lita inte på att vädret är så superbra med tanke på att de senaste sommrarna inte har varit helt jättevarma o fina.

    Lycka till hur ni än väljer.

  • vinkel­bodafo­to
    Äldre 10 Dec 15:08
    #7
    Sörön10 skrev 2012-12-08 14:15:42 följande:
    Vi gifte oss utomhus på en som alla gäster skulle transporteras till. Det var ett pyssel vill jag lova.. Hade en kyrka som backup ifall det skulle vara dåligt väder. Trodde ju i min enfald att beslutet om ute eller inne skulle gå att tas typ en vecka innan! Väderprognoser liksom! 

    Jo, hejdu! Det skiftade var fjärde timme! Fredag kväll kunde vi skicka iväg ett "vi kör!!"-sms till alla gäster. Vi hade nämligen ordnat buss och bussen skulle avgå olika klockslag om det blev havsalternativet eller kyrkan.

    Pust!

    Men vi fick vårt drömbröllop men jag skulle nog inte råda nån att göra sig beroende av vädret!  
    Ja jag förstår att det är svårt och blir lite extra stressigt! Hmm.. får fundera lite på det tror jag. 
  • vinkel­bodafo­to
    Äldre 10 Dec 15:10
    #8
    Men om ni vill ha det lite lantligt och estetiskt så kanske ni kan få låna en lada av någon och ha vigseln i den (eller utanför om vädret tillåter).
    Ställ upp höbalar och lägg ut gamla trasmattor på dom, där folk kan sitta. Kolla på loppis efter gamla tallrikar mm att duka upp maten på, bry er inte om ifall dom matchar eller inte för det bidrar bara till charmen.
    Stora vaser med vilt växande blommor på borden och kanske längs "altargången" gör också en hel del för känslan.

    Minnesvärt...
    Tja alla vill väl ha ett minnesvärt bröllop.
    Men jag upprepar det jag sagt många gånger. Jag minns inte om brudparet kom ridande på åsnor, hjulade in till prästen eller om det var något speciellt med dukningen.
    Det jag minns är brudparets glädje, hur avslappnade dom var och om dom såg ut att njuta av dagen. Och eftersom alla brudpar är olika så blir också alla bröllop individuella Solig 
    Tack för dina fina tips! Håller med om att det är glädjen inte jippot i sig som ska stå i centrum. 
  • vinkel­bodafo­to
    Äldre 10 Dec 15:11
    #9
    Tessla skrev 2012-12-08 20:54:06 följande:
    . Även om mopeder låter underbart! Har en liten dröm om att få skjutsa min blivande på en flakmoppe till vigselplatsen framför alla våra gäster. Så mkt pynt behövs väl inte? U aug blimmar sen sommar blommorna son bäst! Lite bänkar vore kanske bra men om det blir en borglig vigsel är den ju inte så lång.
    Haha har också den tanken på ett ungefär men det blir nog sidovagn om vi kör in på bröllopet! Skulle vara roligt att se dock! 
Svar på tråden Gifta sig utomhus och hoppas på vädergudarna eller i underbart vacker kyrka? Tradition eller kreativitet?