• Redaktör Kristin

    Hur mycket julpyntar du?

    På söndag är det första advent, men många har redan börjat med julpynt. Hur mycket julpyntar du?

    Lägg gärna upp en bild!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket julpyntar du?
  • Aniara4
    stormhelen skrev 2012-11-26 11:43:58 följande:
    Haha, jag tror att de flesta fattade galoppen med vad jag menade. Jag brukar kalla det för julstjärna och inte adventstjärna. Men sak samma. 
    Ja, jag tror det är rätt många som säger lite vilket som. Men det kan ju bli lite förvirrande om man inte förtydligar som du gjorde!
  • Fröken fantastisk

    Jag älskar julen och går all in! Tycker det är lagom, men tror dom mesta skulle säga jättemycket. Även mattor i v-rum, hall och badrum ska bytas, även säng/soffkuddar. Julen är UNDERBAR!

  • stormhelen
    Aniara4 skrev 2012-11-26 11:50:29 följande:
    Ja, jag tror det är rätt många som säger lite vilket som. Men det kan ju bli lite förvirrande om man inte förtydligar som du gjorde!
    Precis, det var därför jag gjorde det, då jag upptäckte att det kunde tolkas på olika sätt. ^^ 
  • Sörön10

    Stjärnor och /eller stakar i alla fönstren! :) Julgardiner i köket. Lite tomtar här och var. I år är första året med vår bebis (på utsidan, förra året var hon ungefär 7 veckor gammal i min mage) så det blir lite speciellt i år! 


  • maxmamma
    Kjell Präst skrev 2012-11-26 11:39:29 följande:
    Till advent - bara gardiner, ljusstakar och stjärnor. Till jul, dvs 23 december: Extremt mycket. Jag tar ledigt två dagar inför julen - dag ett städar jag lägenheten, dag två pyntar jag från ca 6.00 på morgonen till 18.00 på kvällen. Då jobbar jag intensivt hela tiden. Vi har säkert tio rätt stora lådor pynt som ska upp ur garaget tillsammans med ett gäng tomtar som är för stora för att gå ner i några lådor. Vi byter även mattor på golven, har julhanddukar i badrummet, byter överdrag på soffan etc. etc.

    Kjell-Präst. är du seriös eller skämtar du med oss om hur mkt du o frugan pyntar??
     det där var verkligen jättemycket, det var inte på smått vis.

    Tycker nämligen är roligt o se hur mkt andra pyntar o ordnar men själv är jag en medelmåtta när det gäller pyntning Obestämd 
  • maxmamma

    tja jag hamnar mitt emellan kategorierna tror jag.

    Eftersom vi har barn  så blir det till advent nån ljusstake o när det närmar sig andra eller tredje advent så brukar jag byta gardiner i köket o finrummet.

    några dagar innan julafton brukar vi pynta mer med jul grejjer o vi har plastgran som dekoreras o tja det blir lite smått o gott för barnen tycker om sånt där.

    själv är jag inte så jättesugen på att pynta upp med massa saker, det som är viktigaste för mig är att få ställa upp julgranen o placera ut mina Nittsjötomtar som jag samlar på.

    Men det blir även lite pepparkaks bak o pepparkaks hus o vi bakar lussekatter o gör mkt av  julmaten själva då jag o m2b båda vi två älskar att laga mat o att baka.

    och självklart så storstädas det i huset så det blir riktigt fräscht.

    Vi kommer bara köpa julklappar till barnen o våra föräldrar i år, vi köper inte åt varandra iom att vi gifter oss 12/1-2013 o då lägger vi de pengarna på lite extra krut för bröllopet o middagen o festen.

    Tänkte nämligen köpa en fin armbandsklocka eller presentkort på tatuering åt blivande maken. jag själv vill hellre ha något sådant än julklappar i år. 

  • amelian

    Jag får nog rösta på sparsamt trots allt, fast julen är en av mina stora favoriter. Vi byter inte gardiner, dukar, kökshandukar, sängkläder eller liknande. Jag har istället sett till att vårt julpynt passar in i vår inredning. Det blir massor av adventsljusstakar, julstjärnor och såklart en julgran. Dock är allt fint anpassat efter vårt färgtema hemma: svart, vitt och silver.

  • Kjell Präst
    maxmamma skrev 2012-11-26 13:04:05 följande:
    100 % seriös. Kul att pynta och ha det pyntat, mindre kul när allt ska bort 13 januari!
  • Aniara4

    Kan tillägga att jag kör på med allt redan första advent eftersom vi aldrig är hemma hos oss på julafton, så jag vill hinna njuta av allt först. Det är därför vi inte har någon gran heller. Vår tradition hemma hos mamma är att granen tas in och pyntas på kvällen den 23:e, och då är jag ju inte hemma! (Därefter stipulerar traditionen att vi provsmakar skinkan och snapsen så att allt är ok inför morgondagen, och sedan är det kaffe och whisky och lite julgodis i vardagsrummet medan vi beundrar granen och lyssnar på något rimprogram på radion.)


    Kjell Präst skrev 2012-11-26 13:46:00 följande:
    100 % seriös. Kul att pynta och ha det pyntat, mindre kul när allt ska bort 13 januari!
    Kan tänka mig det! Jag brukar dra ut på det så länge som möjligt, skittråkigt att packa ner allt igen ju. Ett år glömde jag en adventsstjärna bakom gardinen i gästrummet hela året, jag hade dragit ut sladden så den inte lyste men glömt att ta ner den. Hittade den någon gång på hösten och då fick den sitta till advent, då jag satte i sladden igen!
  • ThereseV

    Här blir det bara sparsamt dekorerat. Vi bor i en liten 1a så utrymmet att dekorera är väldigt begränsat, inte ens en liten gran får vi plats med=/. 
    Men jag är uppvuxen med väldigt mycket julpynt och julfixande så när vi flyttar till större och skaffar barn så kommer det garanterat bli all in.  

  • lillamy1978

    jag måste nog säga jättemycke :)


    byter gardiner i alla rum


    julmattor i alla rum


    julgran


    peppearkakshus


    adventsstjärnor


    hyacinter julstjänor


    kökshanddukar med tomtar + till badrummet å lilla toaletten


    julgran med tre belysningar i å en jätteängel i toppen på granen som lyser


    ljusslingor på bakongen julgardiner å matta även där


    tomtar över allt


    halmbock


    julkrubba


    apelsiner med nejlikor i dörröppningarna


    jultvålar på toaletten med mm :)


    ÄLSKAR JULENTomte

  • PiaB

    Jag pyntar till första advent. Då hänger jag upp julgardiner i köket och stjärnor i alla fönster. Nej förresten, jag och dottern har ju hjärtan sedan förra året i fönstret.


     


    Till lucia åker den rosa granen fram till allas fasa. Den pyntas med svarta- och discokulor Någon enstaka tomte någonstans kommer fram också men det är nog vad jag har.


     


    Sedan tar jag ner allt efter nyår. Utom hjärtana som inte är jättejuliga så de fick hänga som fönsterbelysning till slutet på februari


Svar på tråden Hur mycket julpyntar du?