• lillsm­illa
    Äldre 20 Nov 21:49
    2101 visningar
    8 svar
    8
    2101

    Kaka på kaka?

    Skulle uppskatta era åsikter om NÄR tårtan "bör" serveras...

    Vi ska ha 3-rätters middag, med pannacotta som dessert, och nu funderar jag på tårtan... Ska man köra igång dansen efter middagen, börja med brudvalsen och sen ta dans en timme eller nåt och sedan bjuda till bords igen för tårta, kaffe och avec och efter tårtan ta vid med dans igen? Eller blir det ett oönskat avbrott? Är det kanske ändå bättre att vänta med dans till efter tårtan, men då riskera att det blir lite kaka på kaka så att säga?

    Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Kaka på kaka?
  • Äldre 20 Nov 21:53
    #1

    På de flesta bröllop jag varit på har tårtan serverats efter att dansen börjat. Vissa har också presentöppning innan tårtan. Men att ha tårtan direkt efter maten är nog inte så bra - folk är säkert mätta.

  • Äldre 20 Nov 21:55
    #2

    Vi hade 3-rätters med tårta senare på kvällen. Middagen började kl.18 och vi hade ätit klart vid kl.21. Då hade vi bensträckare, lite lekar och mingel egentligen. Sedan serverades tårtan vid kl.22-22.30 ungefär och efter det drog vi igång dansen. Nu vill ju inte alla ha lekar, så vill ni inte ha det att fylla ut tiden med, så kanske ni ändå kan ha lite mingel, "fritid" för gästerna, och ni kan ju dansa brudvalsen utan att alla andra dansar just innan tårtan serveras. Det går ju spara något tal som tas direkt efter efterrätten medan alla sitter till bords också.


  • Äldre 20 Nov 22:26
    #3

    Vi hade nog ca 16 rätter ( Tungan ute ) fördelat på 4 serveringar... Det var medeltida taffel, så många av rätterna som serverades separat kombinerades ju ihop på tallriken, så att på ett modernt sätt kanske man skulle sagt 4-5 rätters eller nåt...
    Sista var lingonkokta päron med messmörsreduktion.

    Sen tog vi en liten paus, gycklarna spexade lite. En bensträckare påannonserades av toastmastern och vår förberedda men ej uppsatta tipspromenad sattes också ut på order av honom.
    Ungefär en timme senare tog vi tårta och kaffe. Då hade cateringfirman hunnit få bort sitt porslin som vi hyrt och vår serveringspersonal hann få fram tårta, kaffe och annat som behövdes. 

    Kan ni inte ha det lite flytande? Vi hade inget skrivet i sten, toastmastern hade en dialog med serveringspersonalen och oss. När vi var för mätta för att ta tårtan direkt så tog vi en liten paus helt enkelt... 

  • Äldre 21 Nov 13:57
    #4

    Vi kommer att ha en 3-rätters middag men med tårtan som efterrätt.


    Det kan man göra precis som man vill. Har ni en lokal som tillåter att dansa utan att måsta stöka bort alla bord så skulle det helt klart funka att servera tårtan efter någon timmas dans, det brukar vara uppskattat med en bensträckare efter all mat.


    Ska ni servera vickning senare på kvällen?

  • lillsm­illa
    Äldre 21 Nov 14:27
    #5
    lenuz skrev 2012-11-21 13:57:04 följande:

    Vi kommer att ha en 3-rätters middag men med tårtan som efterrätt.


    Det kan man göra precis som man vill. Har ni en lokal som tillåter att dansa utan att måsta stöka bort alla bord så skulle det helt klart funka att servera tårtan efter någon timmas dans, det brukar vara uppskattat med en bensträckare efter all mat.


    Ska ni servera vickning senare på kvällen?


    Nope, har vigseln så sent som 17:00 så det kommer inte hinnas med det med

    Tack för era åsikter alla, och Chicita - Visst låter det bra att ha det flytande, ta det som det kommer osv, men jag är en planeringsmänniska utan dess like och kontrollfreak ut i fingerspetsarna Ska jag kunna lämna över det praktiska något sånär under kvällen så vill jag ha stenkoll på vad som förväntas av medhjälparna...
  • Äldre 21 Nov 20:51
    #6
    lillsmilla skrev 2012-11-21 14:27:29 följande:
    Nope, har vigseln så sent som 17:00 så det kommer inte hinnas med det med

    Tack för era åsikter alla, och Chicita - Visst låter det bra att ha det flytande, ta det som det kommer osv, men jag är en planeringsmänniska utan dess like och kontrollfreak ut i fingerspetsarna Ska jag kunna lämna över det praktiska något sånär under kvällen så vill jag ha stenkoll på vad som förväntas av medhjälparna...
    Om dom får vara med i planeringen och verkligen vet vad som förväntas (och kollar av med er under kvällen) så är det inga problem. Glad
    Kör på två alternativ som ni planerar i förväg.
    1 - direkt efter maten  
    2 - er brudvals + X- antal danslåtar sen paus för tårta och kaffe.

    När efterrätten serveras så kan toastmastern (eller vem ni nu har gett ansvaret under kvällen) komma fram och stämma av med er om ni vill vänta med tårtan eller köra direkt. När ni säger vilket alternativ ni vill köra på så vet dom vad som förväntas och vad dom ska förmedla till kökspersonalen...
    Då behöver ni inte bestämma er nu, innan ni vet hur mätta ni är och hur det känns då.
    Det kanske är så bra stämning vid borden och ni vill sitta kvar och dra ut på det ett tag och alltså passar det superbra med tårta och kaffe direkt.
    Eller så känns det som om ni måste få röra er ett tag innan ni orkar någon tårta. 
  • lillsm­illa
    Äldre 21 Nov 22:19
    #7

    Tack Chicita - du är klok som en bok

  • Äldre 21 Nov 22:40
    #8
    lillsmilla skrev 2012-11-21 22:19:06 följande:
    Tack Chicita - du är klok som en bok
    Hehe, nej men jag kände igen mig i din beskrivning och tänkte hur vi gjorde Flört
    Vår toastmater skötte ju det där jättebra, men vi hade flera möten med honom och han kom tidigt den dag som bröllopet var och kollade om vi hade några sista minuten ändringar.
    Att veta att den som ska få ansvaret under kvällen har full koll på vad man önskar, och att man kan lita på att den frågar om den blir osäker så kan man slappna av mycket mer.

    Jag skulle varit supernervig om vi inte hade pratat så mycket med honom i förväg som vi hade gjort men nu kunde vi lita på honom till 110% för han visste precis exakt hur vi ville ha det Solig
     
Svar på tråden Kaka på kaka?