• hsmamma

Vet inte hur vi ska göra?

Först hade vi tänkt ha sk tebröllop m kakbuffe. Vigas kl 14 el 15. Vaea själva på kvällen, ha fest senare. Nu prata vi lite igår, svärmor tycker vi ska ha kallbuffe, de betalar allt. När är bäst att då vigas? Om vi vigs kl 11, fotograferas efter, blir ju kl ca 1430 innan vi är i lokalen. Blir sent för lunch, men tidigt för middag. Vi vill ha kvällen för oss själva! Nåt bra tips?

• Svar på tråden Vet inte hur vi ska göra?
  • CoG

När börjar kvällen, vilken tid?

Men visst kan gästerna äta innan vigseln så att dom klarar sig och sedan bjudas på en lite tidigarelaggd middag?
    Det kan väl fungera?

Det kanske kan finnas ngt för gästerna att smaka av i lokalen medans ni fotograferas.
    Snittar och dryck eller något annat lättsamt om det var ett tag sedan dom hade möjlighet att äta.

• daniiel

Fotas före vigseln och bjud på lunch? En vigsel tar ju sällan mer än ca 30min och om man sedan räknar med lyckönskningar och eventuell riskastning efteråt, så tar det väl kanske 40-50min. Ofta är det ju något annat, kanske en annan vigsel, i kyrkan efteråt och därför bör man ju inte stanna kvar så länge efteråt. Har ni en borgerlig vigsel, så tar ju en sådan ännu kortare tid, ifall ni in lagt in många och långa egna moment.

Vigs ni kl.11, så bör ni alltså vara klara före kl.12 och ska ni då fotas i 2,5 timmar? Oavsett om det är middag, lunch eller fika, så kan det nog upplevas lite väl länge av gästerna att vänta 2,5 timmar efter vigseln. Speciellt om det inte blir en "helkväll" så att säga. Det är klart att det beror lite på vad ni har för gäster, alltså om många måste resa en bit eller om alla bor i närheten och kan åka hem en sväng. Vi hade ju flera timmar mellan vigsel och middag och det funkade ju, men jag vet inte om så många hade återvänt om vi "bara" hade bjudit på tex fika.

Ni skulle ju kunna skjuta på vigseln till kl.11.30 eller kl.12 kanske, fotas före, och bjuda på lunch direkt efteråt. Alternativt ha vigsel, bjuda på lunch och sedan fotas efter ni är klara med allt.

• CoG

Bra förslag av daniiel

Fotas före tycker jag också låter som ett bra alternativ om inte gästerna ska stå och vänta.

Annars får ni fylla ut tiden på ngt sätt för dom.
    Om det är släktingar som inte träffas så ofta tror jag säkert att dom bara är glada om dom får en chans att träffas och prata innan ni kommer, eftersom att det ändå ska bjudas på mat och sen är det slut.
    Kanske kan ni ordna så att någon fotar gästerna, eller att ni har ett videobås där dom kan filma hälsningar till er?

• ThereseV

Jag skulle rösta på antingen: fotograferas - vigsel - lunch eller vigsel - lunch - fotograferas, och ha vigseln vid 11-12 oavsett vilket. 
    Det sistnämnda blir ju minst stressigt. Då kan ni göra er i ordning i lugn och ro och ni behöver inte bli uppstressade om fotograderingen tar lite längre tid än planerat.  

• frida o björn

Jag hade nog gärna haft fotograferingen före, och inte efter jag ätit mat. Skulle vara så tråkigt om man råkar spilla mat på sina fina kläder och att det ska synas på korten sen... Men ni kanske inte spiller lika lätt som jag... Tungan ute

• hsmamma

Tack för alla tipsen. Vi bestämde vi vigs kl 11, fotas tills med barna innan. Efter vigseln fotas vi själva. Kommer troligen till lokalen där vi ska vara runt 13-1330. Från Rådhuset där vi vigs, till lokalen tar det ca 20 min m bil, så gästerna behöver inte vänta så länge. Vad tror ni om detta?

Svar på tråden Vet inte hur vi ska göra?