Fotas före vigseln och bjud på lunch? En vigsel tar ju sällan mer än ca 30min och om man sedan räknar med lyckönskningar och eventuell riskastning efteråt, så tar det väl kanske 40-50min. Ofta är det ju något annat, kanske en annan vigsel, i kyrkan efteråt och därför bör man ju inte stanna kvar så länge efteråt. Har ni en borgerlig vigsel, så tar ju en sådan ännu kortare tid, ifall ni in lagt in många och långa egna moment.
Vigs ni kl.11, så bör ni alltså vara klara före kl.12 och ska ni då fotas i 2,5 timmar? Oavsett om det är middag, lunch eller fika, så kan det nog upplevas lite väl länge av gästerna att vänta 2,5 timmar efter vigseln. Speciellt om det inte blir en "helkväll" så att säga. Det är klart att det beror lite på vad ni har för gäster, alltså om många måste resa en bit eller om alla bor i närheten och kan åka hem en sväng. Vi hade ju flera timmar mellan vigsel och middag och det funkade ju, men jag vet inte om så många hade återvänt om vi "bara" hade bjudit på tex fika.
Ni skulle ju kunna skjuta på vigseln till kl.11.30 eller kl.12 kanske, fotas före, och bjuda på lunch direkt efteråt. Alternativt ha vigsel, bjuda på lunch och sedan fotas efter ni är klara med allt.