Inlägg från: eliinon |Visa alla inlägg
  • eliinon

    Roaccutane! Nu räcker det....

    Hej alla! Jag är en tjej på 18 år som ett tag nu haft problem med djupa ömmande finnar som tyvärr lämnar märken efter sig. Det här tar död på mitt självförtroende och livsglädjen försvinner stundels. Går att sminka över, men hur kul är det?
    Jag har nu ätit p-piller Diane i 6 månader. Jag får fortfarande djupa finnar så dom har inte botat problemet. har också ätit en kort kur tetarysal utan bra effekt. Var hos hudläkare för första gången förra veckan och fick utsktiven en hydrokortisonsalva med 1 % svavel som jag ska smörja på nattetid och på dan ska jag endast smörja in med propyless. Om 6 veckor ska jag tillbaka för att få "diagnos" på lämplig behandling.

    Jag har läst mycket om roaccutan och om hur bra det tagit bort acne för andra. Min hudläkare var dock osäker på om det var acne jag hade eftersom jag inte har fet hud (är torr) och har inga pormaskar. Han nämnde att jag kanske hade rosacea men att han inte ville säga nått klart förrän om 6 veckor.

    Min fråga är om roaccutan skulle passa mig fastän jag redan har torr hud? (huden blir ju torr under behandling med roa). Sen undrar jag om roaccutan funkar även mot rosacea, om det nu skulle vara så att jag har det?
    Berätta gärna om era erfarenheter helt enkelt!
    Uppskattar verkligen svar, men snälla, om ni inte själva har upplevt någon hemsk biverkning så skriv inte om dom. Jag är medveten om att man kan bli deprimerad, förstöra lever, självmordsbenägen osv. Tack på förhand! Glad 

  • Svar på tråden Roaccutane! Nu räcker det....
  • eliinon

    Vad skönt att det ordnade sig för din v'än! känns bra att höra att andra blivit av med hudproblemen. Ja precis sol ska man vara försiktig med. Eftersom den snart är vinter tänkte jag att det skulle passa att ta kuren nu isåfall ;) Tack för pepp! GladSka absolut stå på mig. Hudläkaren jag träffade verkade iallafall väldigt förstående så jag håller också tummarna för att jag får rätt hjälpmedel!

  • eliinon
    marie87 skrev 2012-11-04 21:58:22 följande:
    En liten fråga tillbaka, har du provat Ery Max? Den åt jag i 3 månader och det hade en viss effekt! Kanske kan den va till hjälp för dig? Och sorry för att jag skrev några grejer som du redan visste om, läste lite för hastigt innan jag skrev! Kram
    Ingen fara alls! Det är intressant att höra hur du upplevde kuren :) syftade mer på personer som inte tagit roaccutan själv som bara vill "varna" om hemskheter. Låter inte alls kul de biverkningar som du fick! Förstår att det måste varit jobbigt, speciellt om du åt det i 6 månader. Det är väl bland de längre tiden som man "ska" äta roa om jag inte förstått fel?  Ush vad hemskt det där om din skolkamrat! Det visar såklart att man ska ta medecinen på allvar. Om jag börjar med den ska jag berätta så de får hålla koll på en om man blir deppig :)
     Kunde du träna trots att du fick ont i ryggen? Om du nu tränar/tränade något. 
    Stackars dig som får ångestattacker :/ vet inte själv om jag haft nån men jag misstänker att jag fått det. Har då fått höjd puls, känner mig stressad och gråtfärdig, vet inte vart jag ska ta vägen. I fredags fick jag ont i bröstet för jag går runt och känner mig sorgsen hela tiden. Det beror alltid på min hud också. Därför känner jag att jag vill ge roaccutan ett försök om jag får det utskrivet. 1000 kronor/månaden var dyrare än vad jag trodde! Vet dock att mina föräldrar är villiga att betala den men den var verkligen inte billig :O 
    Eyre max har jag inte testat tidigare men det är en typ av antibiotika? Kan ju i och för sig vara nått att testa, men samtidigt är jag rädd för att få en uppblossning som jag fick en månad efter jag slutade med Tetralysal. Har nu kvar märken på kinden efter den -.-
    Gick du ner i vikt av medecinen? tappade du hår? Fick du någon uppblossning? Jätte tacksam för att du tog dig tid att skriva! Glad 
  • eliinon

    Vad synd att du fick så ont i fötterna! Tränar själv regelbundet men man får väl helt enkelt lyssna på kroppen och se vad man orkar. Det måste vara jätte jobbigt så som du får det vid ångest, hoppas verkligen att det blir bättre och lugnar ner sig för dig! 

    Visste inte att roa hade effekt på ärr! Det var ett plus för mig. Vet inte vad som räknas som ärr men röda märken har jag ju. Skönt att höra att du slapp uppblossning, det är nog det som jag är mest orolig för faktiskt.
    Att man tappar lite hår kanske man kan stå ut med för att bli av med sin acne. Låter verkligen toppen att nästan aldrig få finnar :D jag ska nog verkligen försöka få roa om läkaren anser att det kan hjälpa mig. Kan tänka mig att man känner sig lite "befriad" när man avslutar kuren, men just nu känner jag mig också lite instängd med utslagen så jag känner ändå att jag vill ta mig igenom en roa kur! Jag som inte har i hela ansiktet och inte den allvarligaste typen kanske inte heller får en så lung kur isåfall?
    Vet precis vad du menar! Skäms som satan, går ALDRIG utan smink.. inte ens hemma. sminkar av mig i mörkret haha, brukar dimma ner ljuset så jag själv inte ska behöva se. Tycker ingen ska behöva ha det så, folk som aldrig haft det problemet kan nog själva aldrig sätta sig in i situationen.
    Okej hm vet inte riktigt om jag vill äta antibiotika igen som sagt, men man vet aldrig, den kan ju fungera. Dock känner jag att jag hellre vill, om jag får välja, en roa kur och förhoppningsvis bli av med eländet for good! Försöker tänka positivt! Det ska försvinna :D

    Kram! 

  • eliinon
    anne på grönkulla skrev 2012-11-05 18:58:11 följande:
    Jag åt roaccutan under sex månader, men för länge sen, snart  15 år sen om jag minns rätt. För mig fungerade det utmärkt, men visst fick jag biverkningar men mest i form av torr hud, etc. Det är superviktigt att man kollas under tiden, med blodvärden och grejer och att man respekterar de saker man inte ska göra (bli med barn t ex, sola, tänke rjag väl mest på). Jag hade just torr hud och acne och upplevde verkligen en förbättring av det, men fick ju smörja in min jättenoga (och gör fortfarande det dagligen).
    Kul att det funka! Känns som att de flesta med acne har fet hud, men då vet jag att även vi med torr hy kan bli hjälpta av roa :) upplever du att din hud blev ännu torrare efter kuren? eller samma? är också noga med att fukta huden, den mår inte bra av uttorkande produkter :)
Svar på tråden Roaccutane! Nu räcker det....