Inlägg från: MarieTherese05 |Visa alla inlägg
  • MarieTherese05

    Skånebrudar 2013

    Hej brudar från Skåne! 

    Jag smiter in i denna tråden...
    Behöver verkligen någon att bolplanka med...
    Känner att nära & kära har öron som blöder då jag pratar gämt & ständigt om vårat bröllop.

    Kul att ni fixat så mkt & tiden går så fort..

    Jag & mrs M gifter oss utanför LA den 13 Juli så det blir ett sommar bröllop & så hoppas jag att vädret tillåter med uppehåll... 

    Lycka till med allt blivande bruda  

  • MarieTherese05

    Tjoohoo!

    thomazine = Tusen tack & kul att tården är öppnad kul förslag!
    Super bra med buffe det har vi, vi har valt från Haket i Helsingborg, så det är mkt blandad mat men så gott. Kan rek det varmt, mums! (våran gästlista är lite blandad med maten... ej fisk, ej kyckling, ej gris mm mm, då tyckte vi detta blev lättast)

    FrökenMäkelä = vart då... då kan vi ej bo långt från varandra ju? Så kul.
    Vart ska ni gifta er? 

    Evelina = Jag har börjat pyssla ihop mina kan se om jag kan försöka få upp en bild här på dem Vi gör dessa själva. Jag bjöd på 50stycken dubbelvikta kort från tradera för ca 150kr betalade jag, det är helt vita i grunder & sedan har jag gjort koten väldigt enkla. Sedan kommer vi ha lite kartong/ gamalt papper där inbjudan står samt lite informationsblad på andra sidan - våran hemsida är med med. 

    Vårat tema är Lantligt & romantiskt med inslag av vit & lila. Min gubbe har fått betsäma färg med & min favorit färg är lila så det blev toppen tycker jag själv. Drömmer  Är ju kul att de kan vara med att få betämma osså! 

  • MarieTherese05
    FrökenMäkelä = vava vava vi bor där med ju..... vi ska gifta oss i Härslöv ju Förvånad, världen är liten. Vi två måste ju ses, pucha varandra ju, om du vill! 

    Evelina = Vi använder oss av Word det är enklast efterosm jag går in & ändrar måtten så att det ska anpassa till korten. Vi har ett vitt kort & sedan blir det kartong färgat papper som texten är på som vi klistar in på en sida! 
    Ja det är ej lätt att arbeta med PP, jag tycker själv att det är lättare i Word eftersom du kan lägga upp det exakt. 
    Men prova & se vad som känns bäst för er Glad . 

    thomazine = jag bara kopierar erat namn & vips så! Ja jag har kollat den länket, allt går det är bara ens fantasi som stopar en. Min blivande tycker det är kul att få vara med & bestämma & prata ut... i början tycket han det var lite jobbigt tror jag men nu är han med i mina svängar. Tungan uteKakan 81LakinnaPillan = Trevlig tråd... hittade själv denna idag. 

     
  • MarieTherese05
    Millisch skrev 2012-10-31 23:41:27 följande:
    Min tärna kommer att få ett armband på morgonen av mig där hennes namn är inbankat, det är ett hjärta med hennes namn inbankat med två stenar på. Stenarna har de temafärger som bröllopet har, grönt och creme. 
    Du ser typ hur jag menar på länken nedan =)

    sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/600849...

    Det tror jag hon blir mycket glad över, personligt och dyrare än så tänker inte jag göra det =)
    Tack så mykcet för detta tipset,
    letat efter något likande till tärnor & de kvinnliga som hjälpet till under vårat bröllopet.
    Hur beställer man dem?

     
  • MarieTherese05
    FrökenMäkelä skrev 2012-11-03 23:06:57 följande:

     


    Har ni beställt från Haket än? Hur fungerar det i så fall?


    Kunde inte hitta något om buffe på deras hemsida. Men deras oxfile var billigare än de buffe vi kollat på hittills, så kanke inte blir buffe i alla fall, hahaha.


    Vi har redan pratat med ägaren om det & jag kommer ej riktigt ihog vad priset låg på tror det var 260Kr per person, men vi har valt buffe så de kommer laga tre kötträtter samt massor av tillbehör som är med. Vi har turen att det kommer köra ut detta till oss. (vet ej om det ingår - eftersom min blivande känner dem) Vi kommer förbereda bord & värme platter som de kommer att stå på. 
     
    Men det skadar aldrig att kolla med dem vad det säger till er! Maten är ju utsökt där, så för oss var det ett defenetift val då vi har många av våra gäster som äter så blandat. Då vet man osså att gästerna kommer hitta något dem tycker om förhoppningsvis med!

    Vad hade ni kollat & gämfört med? 
     
  • MarieTherese05
    FrökenMäkelä skrev 2012-11-04 10:10:43 följande:

    Haket är ju kännt för bra priser och mycket mat för de pengarna. Har själv bara ätit där en gång och man orka ju inte äta upp allt som låg på tallriken.


    Vi har inte kollat seriöst på matsidan än men hittat en Hem-Service som har för 220kr/person och Sirius Restaurang och catering har grillbuffe från 155kr till 185kr/person.


    Dannys Corner (fast de har flyttat catering till annat ställe nu) och vi inte riktigt kolla deras hemsida innan de flytta det och nu fungerar inte sidan där man kollar buffe.


    Vi har inte fastställt budgeten för mat än så får se om vi får gå på billigare alternativ eller dyrare. Men vissa sidor vi kollat så har de inte buffe under 300kr/person. Men man vill ju ha god mat också, inte bara billigaste.


    Haket är grymt bra mat & det är mkt mat för pengarna. 
    Jag kan ju ej de andra ställerna så bra & vet ej hur mkt mat man får å tallriken... 
    Vi har "stora" killar som kommer att käka under middagen & då kan vi ej ha två proatisar med en köttbit samt sås... de behaöver ha mer mat & det vet vi ju om, vi vill ej ha några gäster som känner sig hungriga eller att de ej kan äta det eller det?
    Så därför var vårat val mkt lätt. 

    Men kolla upp Dannys Corner de har ju jätte goda mat med  
    Om du besäller hem en plankstek kostar det ca 150Kr/ pers
    Absolut värt att kolla upp det så länge deras hemsida fungerar ju?

    Sedan kommer vi välja tårta vid sidan av & har ni hittat något än? 
    Eller vet något bra ställe? 
  • MarieTherese05

    Hej brudar! 

    Såg att ni har skrivit om Fredshög herrgård...

    Kan säga att vi bokade ca 1,5år innan för att få vårat datum hos just dem... vi var ute i godtid!
    Det första datumet vi hade tittad på var faktiskt redan då upptaget, så vi tog det andra datumet som vi hade & nu känns det toppen.

    man kan boka för att ha festen där eller så kan man boka för en hel helg som vi gjort...
    Super fin lada & du har så ett liveband kan spela där med utan några problem, ladan är stor & beroende på hur man själv är villgt till att se sina möjligheter så finns det plats för vilket bröllop som helst skulle jag säga.

    Fast ring & kolla med dem eftersom jag vet att de brukar ha fult upp & kan tänka mig att det är mkt bokat redan.  

    Har lite bilder så ni kan se hur det ser ut  
    Super mysigt & trevlig...

    Jag blev så fast vi stället då min blivande friade till mig där 2011 i nov så för oss blev det helt klart vårt val för bröllopshelgen Lycka till & är det några frågor om Fredshög så ska jag verkligen förska hjälpa till, alltid lika kul Kram där ute på er 



    Denna bilden är från en som sålde detta hjärtat som vi köpt, lokalen är Fredshö.




    Dessa två bilderna är lånade från Fredshög. 

     
  • MarieTherese05
    a ring on my finger skrev 2013-03-05 11:13:36 följande:
    Tack, för bilder och info om Fredshög. Verkar jättefint.Vi kommer ha värt bröllop nästa sommar istället så då finns det kanske chans att få en ledig tid.För att förnkla för alla gäster hade vi tänk vara i centrala Helsingborg men ju mer jag tänker på det ju mer fel känns det för jag är mer inne på det lite lantliga-stuket i en lada. Och eftersom vi har familjer och vänner i Helsingborg/lLandskrona så blir detta lite mitt emellan och vi kan isf hyra en buss till gästerna.Ska ringa och be om en tid vi kan åka dit och kika.       
    FrökenMäkelä skrev 2013-03-05 11:44:00 följande:
    Är ni intresserade av att hyra fredshög då är det klokt att ringa så snart ni vet datum. För stället är verkligen populärt, trots priset.

    Vi var och titta på det augusti/september minns inte riktigt vilket och då var sommaren och augusti redan fullbokat för år 2013. Vårt datum i september var just då ledigt men även bokningar på de andra helgerna fanns.

    Så jag rekomenderar verkligen att höra av dig till dem så snart ni kan.
    Instämmer FrökenMäkelä vi ringde till Fredshög & frågade hur det såg ut... 
    i var ca 1,5år tid i förväg för att få åran dag & då hade bara 2stycken datum uppbokats. 
    Så mkt klokt att kolla med dem & sedan se om ni kan ta en titt där ute eftersom jag vet att de har sjukt mkt att göra. 

    Men jag är så glad att vi fick en tid & vi tycker ej att priset är så högt med tanke på hela platsen & vi hyr en hel helg  

    Lycka till 
  • MarieTherese05
    FrökenMäkelä skrev 2013-03-10 10:00:01 följande:

    Priset i sig är ju inte så dyrt, men dåligt att städning inte ingår.


    Vet ej hur många gäster ni blir, men det finns inte porslin så det måste man hyra. Stolarna hade inte räckt för oss så det hade vi också behövt hyra så med tanke på dessa extra utgifter bara för att där inte finns något är inte värt priset, inte för oss i alla fall.


    Visst Folketshus i samma by är ingen rolig lokal men sjukt billigare och ingår städning och porslin till 100gäster finns så det räcker precis till oss.


    VA ingen städning... Det har vi då vi hyr en hel helg iförsig!
    Sedan viss inget porslin ingår det har vi fixat på egen hand Ikea är ej så dyrt & det kan bli fint då vi har kunnat välja exat så vi vill ha det. Fast vi är ca 80gäster & vi har plats för alla.

    Visst era kostnader hade ju då blivit lite mer & det bästa är att det finns något för alla vilket är toppen  

    Vi ville ej ha i Folketshus eftersom vi tycker att standarden ej är så Bröllopsaktig fast det är bra som sagt att vi är olika.

    Har du vart eran dekoration än? Vad ska ni ha för tema, färg mm?

    Ha en bra dag & njut av den fast man typ känner sin insöad längtar efter VÅREN  
  • MarieTherese05
    FrökenMäkelä skrev 2013-03-14 16:24:04 följande:
    Ja eller hur.. vi märkte det osså att det är billigare att köpa så nu står det talrikar, glas mm i ett rum & väntar på att få bli använda.

    Dock har vi ej köpt bestick... vet ej riktigt vad vi vill ha?! Något förslag?

    Vilka mjuka & sköna färger, när ska ni gifta er?

    Min blivande fick välja & då blev det vitt & lila som jag älskar

    Ja våren känns långt borta & det veerklar som det snöar lite igen då
     
  • MarieTherese05
    FrökenMäkelä skrev 2013-03-14 22:09:02 följande:

    Vi gifter oss i September så 6månader kvar :)


    Min favorit färg är rosa men då det inte riktigt passar sambon så ville jag/vi inte köra på det. Och hans älskade hobby bil är orange så blev det en färg som "passar" in på oss.


    Vad är det för tallrikar och glas ni köpt? Hade inte Ikea några bra bestick?


    Är en lång vinter i år så vi kan ju hoppas det blir en kanon sommar :)


    Å ett mysigt Höst Bröllop, blir det i kyrkan här nede med? 
    Vi kommer gifta oss i kyrkan, jag tycker den är så vacker.

    Jag rosa är snyggt speciellt när man har olika färger av rosa allt från den mörka skalan till ljusa

    Vill ni ha typsikt höst tema?
    Har sett väldigt många bilder för just höst tema..
    ex mkt äpple & löv med trä i typsika höst färgerna, det är snyggt

    Jo ska se om jag kan finna en bild på vad vi hittat... fast det är ej dessa bestick vi ska ha!



     Det är faktiskt min blivande som kom på att stämpla tårtpapprena & vi fick den iden att ha de som bordsunderlägg. Vi får väl se vilka servetter vi ska ha samt hur bestiken kommer vara? 
    Besticken kollar jag nog via tredera för att se om jag hittar mer rustika, äldre.

     Ja en riktig vinter har det ju varit.. 2 veckor till Påsk så då hoppas jag på SOl CoolKakan 81 Tack för tipsen om att hyra dukarna, tror det får blir det här i från med. 
    I morgon ska vi upp till vårat ställe & får väl mäta lite för borden så får man se... ev sy fast då åker jag till Borås för att handla tyg... riktigt billigt där. 

    Ha en stört skön kväll till er alla Skål
     
  • MarieTherese05
    a ring on my finger skrev 2013-03-18 12:37:14 följande:
    Vi skulle kollat på Fredshög i går men fick ställa in pga sjukdom. Hade tänkt om och funderat på att ha ceremonin på Citadellet i Landskrona och festen på H55 i Helsingborg. Men det kostar 5000:- för att bara ha ceremonin på slottet. Tyckte det var lite saftigt faktiskt för något som bara varar kanske 30minuter.Någon som har tips på ett fint ställe att ha ceremonin (helsingborg/landskrona med omnejd)? Vi kommer gifta oss i augusti/september så om det är fint väder är utomhus klart fint men jag vågar inte lita på svenska sommaren.
    tråkigt när man blir sjuk... 
    Jag håller med dig att det var lite väl saftigt för ceremonin på Citadellet. 
    Tänker lite på olika ställen..
    Fredshög är super fint, ni kan ej boka ny tid för att kolla det då?

    Har ni något gemensamt intresse går det för det mesta att få in det vid valet av vigselplatsen.
    De sportintresserade kan t ex gifta sig på fotbollsplanen eller respektive plats. Gästerna kan då antingen stå på planen eller sitta på läktarna. Golfbanan är ett annat alternativ, vilket bjuder på mycket fina vyer och omgivningar. För de som gillar att bowla går det säkert att abonnera bowlinghallen. Då står paret ute på banan (se till så att den inte är för hal bara). Efter vigsel kan brudparet tillsammans med gästerna spela en omgång. Ett väldigt bra tema som passar till detta är 70-tal och discotema. 

    Sofiero är en fin plats i Helsingborg 
    Ålabodarna 
    Glumslövs backar. 
    Bokskoge

    Man kan hyra ett litet tält som ni kan stå under fall vädret blir både för hett elller regnar.. 
    gästerna brukar ofta ha paraply om vädret ej tillåter... 

    Hoppas jag gett dig lite insperation! 
  • MarieTherese05

    Hej Alla igen! 

    Hur går det för er... våren är på väg & det är ej långt tills jag står brud... Ca 3månader kvar!
    Vart tog all tid vägen!!!

    Jo idag när jag äntligen är ledig är det lite som jag bör kolla upp
    blommorna, prata med min frisör, bokat tid för att kolla ringen, fixa lite pyssel då jag är i farten med detta hela tiden så känns det så skönt att fixa lite när man känner för det!
    Lite mat frågor ska vi osså gå igenom...

    Har bokat fest & tält med lite stå bord, dukar & lite annat. 
    Super bra tips! 

    Dock letar jag efter någon som ev kan köra oss i ca 2h & om jag ska vara helt ärlig så vill vi ej lägga ut en förmögenhet på detta, så har någon något tips så tar jag tacksammt emot dem?

    MrsBarth Vad är "billigt" för er & vad tycker du ska ingå i catringen? 
    Vi själva - hittat en för 180Kr/per person men då har vi buffe & då ingår inget porslin, serveringspersonal eller värmeskåp... (typ inget - bara maten) 
    Sedan har vi hittat en annan som tar ca 180Kr/per person & då ingår allt förutom porslin som vi själva har fixat! 

    Sedan vilken mat vill ni ha? Buffe eller Tre rätters? 

    Ha en härlig dag  
     

     

Svar på tråden Skånebrudar 2013