• smisa

Är 12.30 för tidigt?

Som rubriken lyder så kan kyrkan vi vill ha vigseln i endast erbjuda tiden 12.30 alternativt kl17. Vi tycker att 12.30 är för tidigt och 17 för sent Tungan ute Kyrkan ligger nära festlokalen, ca 10 min med transport som vi skall hyra så där försvinner ju ingen tid. Vårt mål med bröllopsdagen är att ha kul och därmed en grym fest. Orkar man det efter en sådan långdag och hur ska man fördriva tiden?

Jag tänkte därför se om någon har haft eller ska ha vigseln vid 12-tiden och hur ni planerar detta med middag etc? 

• Svar på tråden Är 12.30 för tidigt?
  • Vichy

Jag kan inga regler och jag har inte planerat nått bröllop nångång. Men jag tänkar att jag skulle heller börja tidigare och få ut mer tid av dagen!

Vi gärna hinna med både middag med tal och ha tid till dans med mera sen... 

• Mmmaria

Jag skulle inte ha vigsel vid 12.30 eftersom det finns stor risk att gästerna blir sega efter en sån lång dag och festen blir lidande. 17.00 är väl ok om man kapar ev mingel efteråt och äter middagen ganska snabbt efter vigseln.

Lycka till

• Mmmaria

Kom på att.....

Det kan vara svårt att hinna med sminkning, hår, plåtning och sånt (om man vill) till 12.30. För mig tog håruppsättning, sminkning, äta lunch, ta på klänning/smycken och åka till vigselplatsen ca 4 timmar. Sedan fotografering i en timme. Hade varit skönt med mer tid innan vigseln : )

Har varit på ett bröllop som startade 18.00 med vigsel i festlokalen och det var jättetrevligt och en bra fest.

• ThereseV

Vi ska ha 12.30 men då ska vi ha fika efter (med alla inkl dom som vi inte kan bjuda på middag och fest) Efter det blir det ändå en paus, men det är kanske bra då många äldre kan vila sig lite. För oss hade 17 blivit för sent men om middagen ska vara direkt på så borde det ju fungera bra.

• Aniara4

Jag skulle nog hellre ha satsat på senare vigsel, och självklart haft fotografering innan då.

Vi hade fått en tidigare tid från början, men sen ändrade kyrkan sig så vi blev tvungna att ta klockan 16, vilket vi egentligen tyckte var för sent, men det funkade bra ändå. Festlokalen var knappt 2km bort, så vi åkte iväg en sväng i Rolls Roycen medan gästerna en stund senare skickades i taxi (som vi betalade, det blev billigare än att hyra buss!). Vi kom till festlokalen klockan 18 eller strax därefter, vi hade brudskål och lite mingel, och sen satte vi oss till bords ca 18.30. Om er vigsel börjar klockan 17 och ni har nära emellan kan ni också gott och väl hinna ha brudskål klockan 18, så schemat torde bli detsamma.

Vi hade lokalen till 2, och själva avvek vi strax efter 1. Det kändes kanske en aning stressat, i alla fall för mig som är kontrollfreak och hade ett tidsschema i huvudet som skulle tillåta ett visst antal timmar kvar på festen när vi äntrade dansgolvet. Men med trerätters middag (eller snarare två rätter och sen en liten godbit medan det var underhållning), tal och ett sångframförande, tårta och presentöppning (mot min vilja!) tror jag ändå att vi drog igång brudvalsen vid 23-tiden.

Så man hinner ha en fest på den tiden, men det beror förstås på hurdana ni och gästerna är, och kanske om ni har möjlighet att festa längre på natten. När vi smet var det bara några få gäster som gått och de flesta verkade rätt pigga, även om det inte var så jättemånga som dansade (så var det iofs hela tiden).

Har ni vigsel tidigare är det risk att det blir segt. Det kan vara svårt för gästerna att hinna äta lunch innan, så ni måste förmodligen servera något "mellanmål" om ni inte ska börja med middagen vid 15... Men om ni gärna vill ha vigseln tidigare så kan ni ju hitta på något för gästerna att göra medan ni fotograferas efteråt.

Jag minns fortfarande med obehag ett bröllop jag var på i min ungdom där gästerna fick stå (inga sittplatser vad jag minns) utanför herrgården, visserligen i fint vädet och så, utan något att äta (tror inte champagnen serverades förrän brudparet kom) i över en timme. Då var det ändå en bra bit från kyrkan, och jag undrar om vi inte rentav hade varit hemma och bytt bil emellan. Borde ha passat på att äta och ta det lugnt på samma gång.

Undrar förresten om det inte var på det bröllopet jag däckade i migrän halvvägs genom förrätten sen.

Så oavsett hur ni planerar, glöm inte att även tänka igenom gästernas perspektiv!

• Kaffegrus

Ajdå, nu får jag lite ångest. Vi har bokat tid klockan 13.30 då det inte fanns något annat ledigt, trots att vi bokade över ett år i förväg.

Jag hade tänkt att vigseln startar 13.30 och är klar vid 14.30. Så tar man ju kort utanför kyrkan, minglar, kramar osv. Plötsligt är klockan nästan 15 för vi kommer oss iväg.

Vi drar då för att fotas medan gästerna hittar fram till festen som är ca 6 km från kyrkan. Gästerna samåker och hänger där till vi kommer. De får då välkomstdryck och värdparet kanske hittar på en lek eller något likande. Har hört det är vanligt med någon tipsrunda. Kanske gästerna även får något lätt tilltugg här då..

Så kommer nog budparet vid 16 och 15 minuter innan borde gästerna ha gått in då de ska ta emot oss med en brudskål. Så det handlar väl om 30-45 minuter de får mingla, dricka och leka på egen hand..

För vi har fått satt oss och maten är serverad är nog klockan hunnit bli 16.30 i alla fall och jag tycker det är en lagom tid att börja. Med tre rätter, tal, kanske någon lek, någon bensträckare osv, så är vi kanske färdigätna vid 19.30. Så kanske mer lek, mingel, bensträck för kakskäring och vals som sedan går över i festligheter med DJ och allt. 

Hoppas inte detta blir ett för illa schema.. Eller vad tror ni? 

• LyckligaBruden

Jag var på ett bröllop där vigseln var kl 17 och man hinner med en jäkla massa ändå kan jag lova. Jag tror vi pallrade oss tillbaka till hotellet vid 4 på morgonen.

Jag skulle inte vilja gifta mig så tidigt eftersom det är så mycket som ska hinnas med innan och man lär ju vara lite smått stressad och möjligtvis trött till en början på morgonen för det hinns ju inte med så mycket innan det är dags att åka iväg.

Jag skulle hellre välja 17!

Och om festlokalen är nära så behöver ju inte middagen börja så himla sent, 18-18.30 är väl normal middagstid dessutom.

• TheD

Vad gör det om gästerna skulle gå hem kl 19 istället för 01 eller tvärtom? Jag håller med om att det är tidigt respektive sent.

Svar på tråden Är 12.30 för tidigt?