Jag skulle nog hellre ha satsat på senare vigsel, och självklart haft fotografering innan då.
Vi hade fått en tidigare tid från början, men sen ändrade kyrkan sig så vi blev tvungna att ta klockan 16, vilket vi egentligen tyckte var för sent, men det funkade bra ändå. Festlokalen var knappt 2km bort, så vi åkte iväg en sväng i Rolls Roycen medan gästerna en stund senare skickades i taxi (som vi betalade, det blev billigare än att hyra buss!). Vi kom till festlokalen klockan 18 eller strax därefter, vi hade brudskål och lite mingel, och sen satte vi oss till bords ca 18.30. Om er vigsel börjar klockan 17 och ni har nära emellan kan ni också gott och väl hinna ha brudskål klockan 18, så schemat torde bli detsamma.
Vi hade lokalen till 2, och själva avvek vi strax efter 1. Det kändes kanske en aning stressat, i alla fall för mig som är kontrollfreak och hade ett tidsschema i huvudet som skulle tillåta ett visst antal timmar kvar på festen när vi äntrade dansgolvet. Men med trerätters middag (eller snarare två rätter och sen en liten godbit medan det var underhållning), tal och ett sångframförande, tårta och presentöppning (mot min vilja!) tror jag ändå att vi drog igång brudvalsen vid 23-tiden.
Så man hinner ha en fest på den tiden, men det beror förstås på hurdana ni och gästerna är, och kanske om ni har möjlighet att festa längre på natten. När vi smet var det bara några få gäster som gått och de flesta verkade rätt pigga, även om det inte var så jättemånga som dansade (så var det iofs hela tiden).
Har ni vigsel tidigare är det risk att det blir segt. Det kan vara svårt för gästerna att hinna äta lunch innan, så ni måste förmodligen servera något "mellanmål" om ni inte ska börja med middagen vid 15... Men om ni gärna vill ha vigseln tidigare så kan ni ju hitta på något för gästerna att göra medan ni fotograferas efteråt.
Jag minns fortfarande med obehag ett bröllop jag var på i min ungdom där gästerna fick stå (inga sittplatser vad jag minns) utanför herrgården, visserligen i fint vädet och så, utan något att äta (tror inte champagnen serverades förrän brudparet kom) i över en timme. Då var det ändå en bra bit från kyrkan, och jag undrar om vi inte rentav hade varit hemma och bytt bil emellan. Borde ha passat på att äta och ta det lugnt på samma gång.
Undrar förresten om det inte var på det bröllopet jag däckade i migrän halvvägs genom förrätten sen.
Så oavsett hur ni planerar, glöm inte att även tänka igenom gästernas perspektiv!