Jag tycker inte lila är en svår färg.
som vanligt tycker jag istället det svåra är att välja väg och skala bort alternativen. Dvs-vad vill man ha för effekt?
Först och främst måste man verkligen inte ha något färgtema, (eller något som helst tema öht för den delen) OM man vill ha ett tema och en "röd tråd" (eller lila då, haha), så är det dock bra att väla ett par tre färger och hålla sig till dem. Det rär också viktigt att ha mest av en och sedan mindre och minst av de andra två. Det är basreglerna i komposition när det handlar om färger.
Sedan är frågan om man vill ha kontrast eller harmoni.
Titta på den översta bilden jag bifogat. De lila och rosa nyanserna är harmonier som bildar en lugn och vilsam enhet. De färger som gör det ligger alltid nära varandra i färgcirkeln.
Titta nu på de gula prickarna i blommans mitt-där har vi optimal kontrastverkan. Gult är den starkaste kontrasten till lila och fungerar som utropstecken. Man har nytta av en kontrast om man vill skapa lite drag och "god damn!" i en kreation. (Som tex i Löfbergs lila-reklamen, som ju vill synas)
Rent faktiskt, så kan du visst använda pasteller-gula om du vill ha mild kontrast och lila/rosa om du vill ha en ton-i ton bakgrund till din klänning. Vill du framhäva just klänningen, så är pasteller (som innehåller mycket vitt) bra eftersom klänningen bli den färg som är mest mättad.
Vill du bryta med en lika mättad (klar) färg, så är tex starkt cerise en färg som ligger nära, men på tärnorna kan den upplevas som en konkurrent-precis som vilken lika mättad färg som helst faktiskt.
Ett knep är att använda sig av "smutsade" toner, dvs färger som blandats och därmed tappat en del av sin lyskraft. Det är alla typer av grått, brunt, beige och så vidare.
En tumregel när det gäller metaller är att välja kalla till kalla toner och varma till varma färger. Det blir alltså silver till din lila klänning.
Vill du köra påfågelsgrejen så är det ju en helt egen variant-och en ganska kaxig sådan också, eftersom lila inte är med i påfågelns färgskala.
Färger jag tycker fungerar ihop med din klänning:
Cerise (se bilden med lotusblomman)
Ljusrosa (dvs cerise blandat m vitt)
Silver
Vitt
Limegrönt-som en kontrast, men mjukare än gult
Faktum är, att i ett arbete som tex en brudbukett skulle även röda inslag vara fräckt.