• Lovestar

Lila brudklänning och färgtema problem

Hej
    Jag ska ha en lila brudklänning men detta har skapat ett stort beskymmer i övriga färgtema på festen.
    Jag har ingen aning om vad mina tärnor ska ha på sig för att matcha mig. Jag har läst på nätet att de kan ha en annan nyans av lila eller att de går i vitt så det blir tvärtom men jag vill vara ensam med lila och vitt eftersom jag är bruden. Dessutom tycker jag en sal i lila och vitt blir för mycket lila.

Jag funderar på limegrön, ljusgul eller någon nyans av blå. Helst vill jag ha en nyans av blå så att det blir lite "påfågel färgtema" men blir det fel blå typ ljusblå ser det hemskt ut bredvid min klänning.

Jag letar efter någon därute som har haft lila brudklänning och vad hade ni för färg på era tärnor, blommor och dekorationer?

Tar tacksamt emot bilder på era klänningar tillsammans.

Det här med färgerna har varit det svåraste hittills hade varit så mycket lättare att vara vit så hade tärnorna kunnat vara lila...

• Svar på tråden Lila brudklänning och färgtema problem
  • lillsmilla

Tänker spontant på silvergrå tärnklänningar?

• miserere

Äntligen någon annan som inte har en vit bröllopsklänning!

Jag ska ha en mossgrön klänning som jag syr själv, min tärna kommer att ha en hallonröd klänning och jag kommer att ha lavendel(ljuslila) som dekorationsblommor, med en del grönt. Min man och bestman kommer att ha matchande.

Till denna lila kanske det skulle passa med en mild gul, eller grön. Ha naturen som inspiration! Kanske skulle du gå till en tygaffär med din färg och se (kanske fråga) om råd över vilka färger som passar till. I färgcirkeln är iaf gult komplementfärg till lila (framhävande ). Lila och blå kan skära sig i nyanserna.

• msE

jag tänkte silvergrå med, eller teal, alltså mörk turkos snudd på petroleum som går ihop med peacock temat

• PiaB

Vad härligt med en till som ska ha lila brudklänning! Jag ska också ha lila och mina tärnor också. Den ljuslila till höger är min brudklänning och den mörkare ska mina döttrar ha som ska vara mina tärnor. De är dock betydligt kortare än en modell så klänningarna går till knäna på dem

Vi har inget färgtema mer än att vi matchar klädseln. Brudgummen ska ha frack med lila väst och kravatt. Marskalken har vi inte ens frågat om han vill vara, men vem det nu blir tänker vi att han har en slips i samma färg som mannens väst och kravatt.

Vi ska vara på restaurang som dukar och de har vitt porslin, vita dukar och servetter och silverkandelabrar. Känns enkelt men klädsamt och helt i vår smak.

Till din nyans känner jag också att det vore snyggy med silver. Annars älskar jag gult och lila men man kanske inte vill känna sig som kaffereklam på sin bröllopsdag

• Principisessan

silvergrå, eller svarta klänningar kanske? 
    eller en rosa färg som funkar ihop med din lila. Lite blekare ton då kanske, så din klänningsfärg är mer framträdande.  

• daniiel

Jag tror att alla dom här färgerna nedan skulle kunna passa bra. Tänk då färgen på bilden som visas i länken, inte nödvändigtvis modellen på klänningen.

www.lightinthebox.com/Sheath--Column-V-neck-Knee-length-Taffeta-Bridesmaid-Dress_p171829.html
    www.lightinthebox.com/A-line-Sweetheart-Knee-length-Chiffon-Over-Mading-Bridesmaid--Gossip-Girl-Fashion-Dress--FSH0102-_p52058.html
    www.lightinthebox.com/Chiffon-A-line-One-Shoulder-Tea-length-Bridesmaid--Evening-Dress-inspired-by-Sex-and-the-City--FSD0188-_p54025.html
    www.lightinthebox.com/Ball-Gown-Halter-Knee-length-Satin-Bridesmaid--Wedding-Party-Dress--FSH0677-_p96006.html
    www.lightinthebox.com/A-line-Strapless-Knee-length-Satin-Bridesmaid--Cocktail-Dress_p172186.html

Och svart funkar ju alltid om inget annat känns rätt. Jag skulle undvika lila i andra nyander, rosa, rött, orange, gult och guld.

• Chicita

Jag svarar ändå även om jag redan är gift och inte hade lila klänning Flört

Din klänning verkar ha en del röda skiftningar, så jag skulle undvika alla typer av pasteller eller ljusa färger.
    Men vill du ha påfågelseffekten så kan du ju använda en djupgrön färg på dom, lite sådär blågrön. Eller mörkblå med dragning åt blått.
    Ta påfågeln som inspiration helt enkelt Glad 

Ni kanske till och med kan använda påfågelsfjädrar på något sätt. I buketten eller i håret, i dukningen... 

• Lovestar

Jag tycker Royal Blue, grön eller silver verkar fint och jag är glad för att så många har svarat. Nu har jag färgtemat och färre färger att dra mig i håret för. Vi får se vad det blir i slutändan. Tärnorna får välja en klänningsmodell så får vi se vad som kan tänkas vara snyggast till den.

Jag meddelar när jag vet något mer.

Men jag tar gärna mer diskussion om ämnet. Lila verkar vara en väldigt svår färg i alla fall när bruden är lila.

• passionsblomman

Jag tycker inte lila är en svår färg.
    som vanligt tycker jag istället det svåra är att välja väg och skala bort alternativen. Dvs-vad vill man ha för effekt?

Först och främst måste man verkligen inte ha något färgtema, (eller något som helst tema öht för den delen) OM man vill ha ett tema och en "röd tråd" (eller lila då, haha), så är det dock bra att väla ett par tre färger och hålla sig till dem. Det rär också viktigt att ha mest av en och sedan mindre och minst av de andra två. Det är basreglerna i komposition när det handlar om färger.

Sedan är frågan om man vill ha kontrast eller harmoni.
    Titta på den översta bilden jag bifogat. De lila och rosa nyanserna är harmonier som bildar en lugn och vilsam enhet. De färger som gör det ligger alltid nära varandra i färgcirkeln.
    Titta nu på de gula prickarna i blommans mitt-där har vi optimal kontrastverkan. Gult är den starkaste kontrasten till lila och fungerar som utropstecken. Man har nytta av en kontrast om man vill skapa lite drag och "god damn!" i en kreation. (Som tex i Löfbergs lila-reklamen, som ju vill synas)

Rent faktiskt, så kan du visst använda pasteller-gula om du vill ha mild kontrast och lila/rosa om du vill ha en ton-i ton bakgrund till din klänning. Vill du framhäva just klänningen, så är pasteller (som innehåller mycket vitt) bra eftersom klänningen bli den färg som är mest mättad.
    Vill du bryta med en lika mättad (klar) färg, så är tex starkt cerise en färg som ligger nära, men på tärnorna kan den upplevas som en konkurrent-precis som vilken lika mättad färg som helst faktiskt.

Ett knep är att använda sig av "smutsade" toner, dvs färger som blandats och därmed tappat en del av sin lyskraft. Det är alla typer av grått, brunt, beige och så vidare.

En tumregel när det gäller metaller är att välja kalla till kalla toner och varma till varma färger. Det blir alltså silver till din lila klänning.

Vill du köra påfågelsgrejen så är det ju en helt egen variant-och en ganska kaxig sådan också, eftersom lila inte är med i påfågelns färgskala.

Färger jag tycker fungerar ihop med din klänning:

Cerise (se bilden med lotusblomman)
    Ljusrosa (dvs cerise blandat m vitt)
    Silver
    Vitt
    Limegrönt-som en kontrast, men mjukare än gult

Faktum är, att i ett arbete som tex en brudbukett skulle även röda inslag vara fräckt.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Lila brudklänning och färgtema problem