• Boring­brick
    Äldre 16 Oct 20:22
    2384 visningar
    1 svar
    1
    2384

    Problem med hans självförtroende- hjälp tack!

    Har ett problem och hoppas verkligen på lite tips och råd här. 

    Det handlar om min pojkvän, och jag vill så gärna hjälpa honom med problemet, men vet inte hur.
     Han är lång och ganska stor i kroppen, och detta älskar jag bl.a. för att jag i mitt förra förhållande kände mig stor(han var kortare än mig), så jag älskar hans stora kropp som får mig att känna mig liten och nätt. Han har alltid haft övervikt i familjen och jag tror att detta har satt en del spår i honom. Han hade en del övervikt, men lyckades gå ner över 25 kg med en extrem diet(550 kcal/dag). Denna extrema metod tycker jag inte alls om då han rasade i vikt och blev väldigt trött, det kändes helt enkelt inte hälsosamt och det har jag talat om. 

    Med lite bakgrund så kommer jag nu till mitt problem: Som jag sa så älskar jag hans kropp(innan och efter viktnedgång), men trots viktnedgång så är han fortfarande osäker på sin kropp, han vill inte ta till sig mina komplimanger. Han tror att jag tycker att han är äcklig och ful, och det känns HEMSKT,  för jag älskar ju honom och hans kropp precis som han är.

    Så helt enkelt, några tips på vad jag kan göra för att få honom att ta till sig mina komplimanger och få honom att känna sig bättre med sig själv? 

  • Svar på tråden Problem med hans självförtroende- hjälp tack!
  • Sofiii­z
    Äldre 19 Oct 13:07
    #1

    Ibland så spelar det ingen roll vad andra tycker. Har man dålig självkänsla så känns de inte som andras ord är sanna.
    De enda du kan göra är att prata med honom om det, hur du upplever det. Kanske låta han berätta hur han känner.
    Han kommer ju inte bli lyckligare av att banta, självkänslan sitter inte i antalet kilon.
    Men såklart kan man jobba på att vara hälsosam, för alla mår bra av en bra sund hälsa.
    En sån extrem diet kan aldrig vara bra! Så bättre ni jobbar tillsammans på maten och motionen.

    Kanske du kan hjälpa honom där? Att ni börjar ta promenader tillsammans, och skriver en
    veckomatlista med hälsosam mat på. Så ni tillsammans jobbar med hälsan?

    Sen tycker jag du ska fortsätta med alla komplimanger! De gör ju knappast saken värre av att höra att man är fin och älskad.
    Du kan också visa att du älskar hans kropp som den är, genom att krama honom ofta. Ta på honom och berätta att du älskar att han har lite mer att älska än andra :)

Svar på tråden Problem med hans självförtroende- hjälp tack!