Vet inte varför det blev en tumme upp på mitt förra inlägg, det var inte direkt så jag kände!
För det första måste jag bara påpeka att det finns ett antal tjocka tjejer här på BRÖLLOPStorget, och uppenbarligen finns det killar (och i vissa fall tjejer) som ville ha dem och t.o.m. gifta sig med dem. Så det skulle knappast vara kört för dig även om du till äventyrs skulle bli tjock i framtiden. Men nu är du ju frisk och normalviktig och har dessutom någon som alldeles uppenbart vill ha dig, så han dillar om problem som inte ens existerar.
Men nu tänker jag så här, att vi kan väl alla vara överens om att din pappa är ute och cyklar, inte bara rent faktamässigt (du är inte tjock!) utan också på så sätt att han inte har rätt att klanka ner på dig oavsett hur du skulle se ut. Så jag tycker diskussionen behöver styras över från dina ynkliga eventuella extrakilon, hur du bör se ut och om och hur mycket du behöver motionera (de sakerna tror jag du klarar att avgöra själv!) till hur du ska hantera din taskiga pappa. Det är inte en viktfråga, det är en relationsfråga! För grejen är ju att även om du nu hade varit överviktig, oattraktiv och ohälsosam, så hade de sakerna knappast blivit bättre av att dessutom få skit istället för stöttning av dina föräldrar.
Vad du behöver göra är först och främst att göra det väldigt klart för din pappa att du inte vill höra en enda kommentar från honom om din kropp. Hans kommentarer är sårande och kränkande, och du tänker respektera dig själv även om inte han gör det och inte utsätta dig för något som är dåligt för dig längre. Tala om att du inte kommer att lyssna på fler såna kommentarer, säger han något om din kropp kommer du att omedelbart avsluta konversationen. Och sen gör du det (att hota utan att fullfölja är värdelöst!). Pratar ni i telefon är det lätt, då är det bara att lägga på luren DIREKT när han säger något (utan diskussion) och sen inte svara om han försöker ringa igen den dagen. Är du hemma hos dem tar du dina saker och går därifrån. Varje gång.
Alltså: Förklara en gång för alla (i ett brev om du inte tror att du kommer att få prata utan att bli avbruten):
1) Att hans kommentarer är sårande, att han inte har rätt att kommentera din kropp, och att du vägrar bli utsatt för det längre
2) Att du vill ha kontakt och umgås med honom så länge han beter sig schysst
3) Att du kommer att avbryta samtalet/besöket direkt om han kommer med såna kommentarer, istället för att stanna kvar och lyssna på dem.
4) Att detta inte är förhandlingsbart. Du är inte intresserad av hans förklaringar av varför han gör det eller om han själv tycker det är ok att säga som han gör, slutresultatet är oavsett hans intentioner att du mår dåligt, och DU tycker inte det är ok. Det här är dina villkor. Det är han som väljer om det är viktigare för honom att få säga taskiga saker än att få fortsätta prata med dig. Klarar han inte av att göra det valet får han skylla dig själv om du går därifrån, så får han sitta där i sin egen gallpöl.
Men han kommer förmodligen inte att ändra sig bara för att du blir ledsen och ber honom att sluta, det måste nog bli någon konsekvens av hans beteende för att han ska fatta.