• Anonym (Ledsen)

han tjatar och tjatar

Hej ! Jag har kommit i ett läge att jag känner att det inte är kul att planera bröllopet. Pappa tjatar om att ja måste gå ned i vikt. Jag kontrar med att titta på dig själv och hur du ser ut. Han kontrar med att han har all rätt att se ut som han gör men att ja inte ser fräsch ut . =( *tårar strilar* jag försöker bakna i honom att han inte ska klanka på mig men det gör han varje gång vi pratas vid. Enlogt honom är jag inte söt

• Svar på tråden han tjatar och tjatar
  • Fremm
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-10-16 12:25:44 följande:
    Japp jag ska försöka gå ned ett par kilo iaf ska börja simma nu denna månaden och sen ska ja cykla lite med;) Ursch va ja gruvar mig för att prova klänning. Jag kanske blir nöjd men sen så ska ja ju va "vacker" för dem som är med också:)

Det viktigaste är väl att du och din blivande man är nöjd med hur ni ser ut?

• Fremm
    Chicita skrev 2012-10-16 12:30:19 följande:
    Alla brudar är vackra på sin dag, oavsett storlek och klänningsmodell.

Skönheten kommer från det strålande leende och glittret i ögonen som man inte verkar kunna få bort även om man försöker.
    Så sant!
  • Anonym (Ledsen)

jopp det är de ha just cyklad 20 min på motionscykeln:) nu myser ja i soffan =)

Fremm skrev 2012-10-16 13:29:01 följande:

Det viktigaste är väl att du och din blivande man är nöjd med hur ni ser ut?

• Fremm
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-10-16 13:43:44 följande:
    jopp det är de ha just cyklad 20 min på motionscykeln:) nu myser ja i soffan =)
    Härligt det har du gjort dig väl förtjänt av! Tråkigt att det ska vara på det viset med din pappa och om han är svår att prata med försök (om du kan) att inte lyssna vid dessa tillfällen... antingen stänga av "osynligt" eller gå iväg/lägga på när han börjar mala på om din vikt, det är ju han som inte mår bra genom att han pikar dig för en övervikt som så gott som är obefintlig... min pappa kan vara lite "plump" ibland fast väldigt sällan jag vet att han inte menar något illa med det och jag vet ju egentligen om när jag ökat i vikt fast det är jobbigare att höra från andra... min mamma har själv gått ner till sin målvikt och jag har i princip varit den "smalaste" i familjen och då är ingen direkt överviktig nu är det jag som bär på ca 6 kg övervikt och det är ju inte så roligt att va den som är "störst" även om jag inte är så stor egentligen...

Så mamma har väl inte pikat utan mer sagt att om jag försöker gå ner några kilo inför bröllopet så kommer det göra stor skillnad och jag håller med henne så hon har peppat mig att försöka gå ner de sista kilon (i och med att jag alltid varit "normalbygd" så vill jag ju inte bära på dessa kilon just på bröllopet- kanske det hade varit skillnad om jag alltid haft dessa kilon i övervikt och inte mått dåligt av det då är det ju jag men just nu är det ju inte jag då dessa kilon har kommit de två senaste åren... :)

Men jag fungerar som så att det är jag själv som måste vilja och bestämma mig det spelar ingen roll hur mkt andra tjatar det hjälper inte det blir bara värre som chicita säger då tröstäter man istället och mår dåligt över hur misslyckad man är... fast visst många som inte fattar det utan tror att det är av välvilja de slänger ur sig sånt.

Hade en pojkvän en gång som började tjata på mig om att jag borde motionera mera och tänka på vad jag äter för om jag fortsätter i min takt så skulle jag snart bli ganska överviktig när jag närmade mig 30... visserligen hade han säkert rätt då jag förr kunde stoppa i mig var som helst utan att motionera och inte öka ett gram men det går ju inte längre, tyckte dock inte att det va han som skulle påpeka detta... det höll inte så länge till efter det. :) Han sa "Så du gör slut för att du vägrar börja träna?" En riktig idiot ;)
  • Anonym (Ledsen)

Ja precis. Jag tycker dagens samhälle är helt sjukt med dess ideal. Pappa tror att han kan bara äta sallad och bli pinnsmal. Jag tror hellre på normal kosthållning och motion... Ja jag skall lyckas gå ned ett par kilo iallfall. Ja jag har bestämt att jag ska skita i och svara om han ringer och frågar om min vikt.

Fremm skrev 2012-10-16 14:39:48 följande:
    Härligt det har du gjort dig väl förtjänt av! Tråkigt att det ska vara på det viset med din pappa och om han är svår att prata med försök (om du kan) att inte lyssna vid dessa tillfällen... antingen stänga av "osynligt" eller gå iväg/lägga på när han börjar mala på om din vikt, det är ju han som inte mår bra genom att han pikar dig för en övervikt som så gott som är obefintlig... min pappa kan vara lite "plump" ibland fast väldigt sällan jag vet att han inte menar något illa med det och jag vet ju egentligen om när jag ökat i vikt fast det är jobbigare att höra från andra... min mamma har själv gått ner till sin målvikt och jag har i princip varit den "smalaste" i familjen och då är ingen direkt överviktig nu är det jag som bär på ca 6 kg övervikt och det är ju inte så roligt att va den som är "störst" även om jag inte är så stor egentligen...

Så mamma har väl inte pikat utan mer sagt att om jag försöker gå ner några kilo inför bröllopet så kommer det göra stor skillnad och jag håller med henne så hon har peppat mig att försöka gå ner de sista kilon (i och med att jag alltid varit "normalbygd" så vill jag ju inte bära på dessa kilon just på bröllopet- kanske det hade varit skillnad om jag alltid haft dessa kilon i övervikt och inte mått dåligt av det då är det ju jag men just nu är det ju inte jag då dessa kilon har kommit de två senaste åren... :)

Men jag fungerar som så att det är jag själv som måste vilja och bestämma mig det spelar ingen roll hur mkt andra tjatar det hjälper inte det blir bara värre som chicita säger då tröstäter man istället och mår dåligt över hur misslyckad man är... fast visst många som inte fattar det utan tror att det är av välvilja de slänger ur sig sånt.

Hade en pojkvän en gång som började tjata på mig om att jag borde motionera mera och tänka på vad jag äter för om jag fortsätter i min takt så skulle jag snart bli ganska överviktig när jag närmade mig 30... visserligen hade han säkert rätt då jag förr kunde stoppa i mig var som helst utan att motionera och inte öka ett gram men det går ju inte längre, tyckte dock inte att det va han som skulle påpeka detta... det höll inte så länge till efter det. :) Han sa "Så du gör slut för att du vägrar börja träna?" En riktig idiot ;)
  • Anonym (mamma)

Jag tycker verklingen inte din pappa har någon verklighets koll. Förlåt men är man vuxen får man inte säga så till sin dotter. Oavsätt vad du väger får man aldrig kränka någon så som jag tycker din pappa gör. Jag tycker du ska vara stolt över dig själv och det är som tur ej inte din pappa du ska gifta dig med eller en med den synen på kvinnor.... Vad säger din mamma är hon? Jag hade sagt till honom på skarpen att antingen så tycker du om mig som jag är och slutar snacka om min vikt om jag inte ber dig eller får jag överväga om du är välkommen på vårt bröllop.
    Jag har två barn själv och skulle aldrig i hela mitt liv göra något eller säga något så elakt till dem. Dom är ju det bästa på hela jorden för mig. Har väldigt svårt att förstå din pappa.
    Skickar en stärkande kram till dig. 

• Anonym (Ledsen)

Mamma är också av samma åsikt. Hon är överviktig hon med. Jag ha börjat skapa ett pansar mot hans attacker men i dag brast fastaden stora floder av tårar strömmade.. Min underbar m2b älskar mig oavsett han tycker jag är det sötaste o finaste o goaste . Det är nog det som får mig att stå stark, Har ingen vidare lust att bjuda pappa då han åkker på på detta vis. Jag drar mig för att köpa klänning bara för att vänta o se om ja kan gå ned. Man borde ju njuta men ja inte rikigt i mitt fall. Kram tillbaka

Anonym (mamma) skrev 2012-10-16 16:34:01 följande:
    Jag tycker verklingen inte din pappa har någon verklighets koll. Förlåt men är man vuxen får man inte säga så till sin dotter. Oavsätt vad du väger får man aldrig kränka någon så som jag tycker din pappa gör. Jag tycker du ska vara stolt över dig själv och det är som tur ej inte din pappa du ska gifta dig med eller en med den synen på kvinnor.... Vad säger din mamma är hon? Jag hade sagt till honom på skarpen att antingen så tycker du om mig som jag är och slutar snacka om min vikt om jag inte ber dig eller får jag överväga om du är välkommen på vårt bröllop.
    Jag har två barn själv och skulle aldrig i hela mitt liv göra något eller säga något så elakt till dem. Dom är ju det bästa på hela jorden för mig. Har väldigt svårt att förstå din pappa.
    Skickar en stärkande kram till dig.
  • Anonym (Ledsen)

Måste bara inflika med att vilka underbara svar vilka underbara människor nu är KRAM på er

• Aniara4

Det låter som anorexi by proxy - nej, det är inte en riktig diagnos, men man borde uppfinna den åt din pappa!

Eller också vill han bara trycka ner dig och gör det på en punkt där han gissar att det känns.  Oavsett vilket är han en usel pappa som trycker ner dig istället för att stötta dig, och det ska du inte tolerera en sekund. Börja inte försvara dig och diskutera huruvida du är tjock med honom, fokusera ljuset på honom istället och tala om HANS beteende. Som han får lov att lägga av med.

• Anonym (Ledsen)

Försökte ta upp det i dag men de enda han kommer med i försvar " jag är ju bara rädd om dig en tjej som är tjock är det ingen man som vill ha" det hela slutade med att ja slängde på luren i örat på honom och tårarna strömmade.. Han har alltid klankat ned på mig ang vikten.

Aniara4 skrev 2012-10-16 17:34:54 följande:
    Det låter som anorexi by proxy - nej, det är inte en riktig diagnos, men man borde uppfinna den åt din pappa!

Eller också vill han bara trycka ner dig och gör det på en punkt där han gissar att det känns. Oavsett vilket är han en usel pappa som trycker ner dig istället för att stötta dig, och det ska du inte tolerera en sekund. Börja inte försvara dig och diskutera huruvida du är tjock med honom, fokusera ljuset på honom istället och tala om HANS beteende. Som han får lov att lägga av med.
Svar på tråden han tjatar och tjatar