• Läckö

Skulle du tacka ja eller nej?

Skulle du tacka ja eller nej till inbjudan av detta slag om det innebar att du var tvungen att skaffa en frack/aftonklänning

Supé och bal (istället för middag och dans)

Klädkod
    Herrar: Frack
    Damer: Aftontiolette 

Musik: 

Bild: Cary Grant
    Sagt ac Cary Grant  “Everyone wants to be Cary Grant. Even I want to be Cary Grant

Citat av Cary Grant

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-11 17:26
    Tack för all svar:)
  • Svar på tråden Skulle du tacka ja eller nej?
  • lurigmumin

Vi hade nog tackat ja om vi tyckte att vi var tillräckligt nära brudparet, kunde ta ledigt och hade råd med omkostnaderna som presenteroch övernattning. För mig och min sambo är frack och aftonklänning inte något speciellt eller ovanligt då vi är aktiva i studentlivet. Men det är ju alltid kul att få klä upp sig och gå på fest.

• Sofiiiz

Jag skulle hyrt kläder för det tillfället. Men skulle bara gå om de var nån som stod mig nära, men antar att man inte bjuder folk man inte känner på bröllop.

• maxmamma

ja var det min allra bästa väninna o hennes sambo så hade jag gjort det mesta som stod i min makt för att fixa denna klädkod.

hade det varit en bekant eller en vän som man har väldigt sporadisk kontakt med hade jag frågat om det var okej att ha en nivå lägre i klädkod.

en ytligt bekant jag knappt träffar alls så hade jag frågat om jag kunde få klä mig i vanlig finklänning eller jag vet inte  ens om jag hade gått på bröllopet då.

jag har inga syskon så jag kan inte referera till det men hade jag haft syskon som jag hade  bra kontakt med hade jag definitivt klätt mig som de ville.

har tyvärr bara väldigt mkt yngre kusiner jag inte har kontakt med alls så hade de bjudit hade  jag meddelat att jag tar på mig vanlig fin klänning o jag tror inte ens jag hade valt  att gå på deras bröllop. 

men ja jag hade tackat ja o gjort vad jag kunde för att följa klädkoden om det gäller min bästa väninna eller om jag hade haft syskon som jag haft god kontakt med. 

• anne på grönkulla

Vad är det för skillnad på "supe och bal" jämfört med "middag och dans"? Jag trodde supe var en enklare men elegant serverad måltid sent på kvällen, typ efter teatern eller så, men här låter det som att det bara ska vara ett tjusigare ord för middagen?

• maxmamma

glömde o tillägga att , jag måste se om jag får hästvakt, barnvakt och hundvakt, kan inte lämna bort min hund på hundpensionat så då måste jag veta att mina föräldrar tar hand om min hund isf o nån måste sköta hästarna o vara barnpiga.

och som chicita sa, mina barn min m2b o mina djur är det viktigaste i mitt liv, de går alltid i första hand sen kommer vänners göromål som tex bröllop på listan.

min värld kan inte sluta snurra bara för att nån gifter sig. och jag förväntar mig inte att andras liv slutar snurra bara för att jag ska gifta mig.

men jag skulle om allt klaffade verkligen försöka se till att komma iväg på bröllopet om det var min bästa vännina o hennes sambo det gällde,

men även min bästa väninna skulle veta att om jag inte kunde komma så berodde det inte på klädkoden utan på andra saker o hon skulle aldrig anklaga eller ifråga sätta heller dels pga att hon redan är gift o att hon är en människa som kan acceptera ett nekande utan att bli sur o oäven... 

• knackamackadam

Jag skulle tacka ja om andra omständigheter var ok. Jag skulle dock förvänta mig något utöver det vanliga, både gällande mat, festplatsoch arrangemang i övrigt.

• Emsie

Jag hade kommit, tycker om att klä upp mig och tycker att det låter som ett kul bröllop att gå på! Just nu när det är modern med maxiklänningar är det ju lätt att hitta fina och billiga klänningar. Fast jag skulle troligen inte dansa så mycket om det är meningen att man ska dansa mer gamla klassiska danser då jag inte tycker att det är lika roligt. Jag håller med många andra här att man får lite högre förväntningar på mat, lokal osv på ett sånt bröllop.

• Lady Antebellum

Jaaa Tack!! hur ofta får man gå på frackbröllop???
    Givetvis så måste allt runt i kring hemma klaffa barnakt hundvakt osv, men det tycker jag är irrellevant i frågan för det gäller ju alla tillställningar där fyrbenta och barn inte kan följa med..iallfall för mig och det klart att familjen står mig närmast det behöver jag väl knappast skriva och det tror jag gäller för de flesta.
    Visst frack är inte gratis men det går att hyra så känner man att plånboken håller för det så ja visst. För tjejjer är det enklare, det går att hitta aftonklänningar för en relativt hyfsad penning som sedan heller inte är låst som en frack är.

• javas

Om vi hade haft möjlighet JA!

Men har man en klädkod, som kan vara ganska kostsam så tycker nog jag att man kan skippa presenter?

Eller jag tänker så att jag inte vill kräva nåt av mina gäster. Så vi har både valfri klädsel och så har vi bett att ev  presenter undanbedes.
    Jag vill inte att någon ska behöva lägga massa pengar på att vi gifter oss. Men så tänker jag.

Hade inte personen varit inom närmsta familjen så kan det hända att vi avböjt.
    Om vi behövt hyra klädsel, köpa present och kanske betala boende o resa. Då blir det en rätt stor kostnad som vi kanske behövt till annat.
    Just den känslan vill jag att alla ska slippa på vårt bröllop. Jag vill bara ha dom där, det är de jag önskar!

Svar på tråden Skulle du tacka ja eller nej?