• AngelicaSTHLM

Jag har provdukat !

Nu har jag och min bästa sambo provdukat...vi dukade bara 4 platser mest för att få en "feel" på hur det kan se ut.

Det som saknas är placeringskort som kommer knytas med "hampa-snöre" runt mitten glaset sen även en organsa påse med godis som kommer stå/ligga till höger om vatten glaset. Menyn kommer att ligga på tallriken...har inte den ännu så det fick bli utan ,-)

Till servetter har vi istälet för "linne eller pappersservetter" användt oss av diskhanddukar...tycker det är sååå snyggt...har snot ideen direkt från Erik Lalelrstedt å hans resturang gondolen ,-)

VAD säger ni?? Godkännt?? Eller behöver jag tänka om på nått sätt...kom GÄRNA med synpunkter.

• Svar på tråden Jag har provdukat !
  • CoG
    daniiel skrev 2012-10-07 17:53:34 följande:
    SKITSNYGGT!!!!

Ha absolut ingen löpare i silver och definitivt inga små stenar och skit (ursäkta uttycket, men jag gillar verkligen inte sånt) i silver eller någon annan färg. Det kommer enbart se billigt och plottrigt ut, enligt min mening. Ni får ju såklart ha det om ni vill :P Hellre då fler såna låga ljushållare från Ikea med värmeljus i,om ni ska ha mer på borden.

Man varken behöver eller ska tycka som alla andra bara för att vara snäll eller så...
    Men ordvalet och ditt sätt att påpeka att jag verkligen hade urusel smak (enligt dig själv) var faktiskt onödigt.

Jag brukar inte bry mig så mycket vad folk skriver på forum, men ibland kan jag faktiskt inte låtabli att fundera över hur andra gör.

Tyck som du vill, absolut.
    Men du skulle kunna öva på försöka att framhäva din åsikt utan att trycka ner någon annans i samma mening.
  • Chicita

Det enda som jag tänker på när jag ser er dukning är att jag av erfarenhet vet att ljus och vaser mm flyttas runt av gästerna för att få plats med brödtallrikar, programmet osv. Och att en murgröneranka då kan vara ivägen.
    Och tyvärr även en brandrisk till slut om den puttas in i ett av dom låga ljusen.
    Så jag skulle skippat murgrönan och hellre lagt något plattare i mitten, som CoG föreslog.
    Men jag skulle nog inte valt silver, och väldigt smalt... Kanske en 10 cm bred remsa bara eller nåt.
    Gles dekorväv kan vara riktigt snyggt att ersätta en ranka med.
    http://www.pandurohobby.se/search?q=dekorv%C3%A4v

Eller varför inte juteväv Glad

Vattenkaraffer (som någon påpekade) kan också vara en sak att föra in i dekorationerna.
    Exempelvis, om man har grönt som tema så kan man ha citronmeliss eller limeklyftor i vattenkarafferna.
    Eller sätta ett band runt karaffen.

Men det är bra att ni håller det enkelt Glad

• Kotthare

Jättefint, känns lite lantligt! 
    Vi ska också vara i en lada, men vi kompenserar det med lite krimskrams i dukning och dekor. Jag gillar kontraster, hade jag varit i en slottssal hade jag valt en mer lantlig dukning. 

• daniiel
    CoG skrev 2012-10-07 18:38:19 följande:
    Man varken behöver eller ska tycka som alla andra bara för att vara snäll eller så...
    Men ordvalet och ditt sätt att påpeka att jag verkligen hade urusel smak (enligt dig själv) var faktiskt onödigt.

Jag brukar inte bry mig så mycket vad folk skriver på forum, men ibland kan jag faktiskt inte låtabli att fundera över hur andra gör.

Tyck som du vill, absolut.
    Men du skulle kunna öva på försöka att framhäva din åsikt utan att trycka ner någon annans i samma mening.
    Och jag måse säga att jag tycker nog att du var lite känslig nu, faktiskt. Jag tycker definitivt inte att de ska ha löpare i silver eller små stenar, paljetter, konfetti, glasbitar, diamanter i plast eller annat smått krimskrams på borden för det skulle göra att dukningen ser lite billig, men framförallt plottrig ut. Jag tycker verkligen sånt är krimskrams och inte hör hemma på borden, speciellt inte på bröllop. Jag tycker att det skulle stjälpa mer än hjälpa.

Det är ju dock jättemånga som har, så nog förstår jag att långt ifrån alla håller med mig om den saken, vilket är helt okej. Jag skrev dessutom ursäkta för ordvalet "skit", men jag vet inte vad jag annars ska kalla det. Ja, krimskrams kanske hade varit mer passande iofs, men i stundens hetta...

Jag tryckte inte ner din åsikt på något sätt alls, jag var bara extra tydligt angående min. Du är varmt välkommen att tycka att det skulle bli mkt finare med sådant, det är inget fel med det. Du gillar vad du gillar. Jag garanterar att du inte tycker om allt jag tycker om heller.
  • Fröken Finemang
    AngelicaSTHLM skrev 2012-10-07 17:08:48 följande:

Nu har jag och min bästa sambo provdukat...vi dukade bara 4 platser mest för att få en "feel" på hur det kan se ut.

Det som saknas är placeringskort som kommer knytas med "hampa-snöre" runt mitten glaset sen även en organsa påse med godis som kommer stå/ligga till höger om vatten glaset. Menyn kommer att ligga på tallriken...har inte den ännu så det fick bli utan ,-)

______________________-

Jag gillar verkligen handdukarna, och att det går i stil, men är olika i mönster!

• msE
    daniiel:  Att skriva " ha absolut inte" och sedan beskriva de som skit (även med en ursäkt) kan tolkas som något starkt uttryckt, även om det nu är din åsikt.

Jag är inte heller förtjust i småstenar ( kanske mest rädd för städning efteråt) men man måste respektera att andra gillar det, vilket jag inte tycker framkommer i ditt inlägg.

ber nu TS om ursäkt för att tagit över tråden och hoppas att den nu kan handla om det som du frågade om.
  • daniiel

Som jag skrev här ovan, så är det helt okej att tycka olika och gilla olika. Jag tycker det är underförstått och inget man alltid måste påpeka, trots att jag vanligtvis brukar vara noga med det. Jag valde dock att pilla in ett "Ni får ju såklart ha det om ni vill", för att det trots allt skulle komma fram att alla har en fri vilja och ingen kan stoppa någon från att göra som den vill och tycka som den tycker. Ibland glömmer jag dock bort att jag skriver på BT, där silkesvantarna alltid måste vara på och att man ständigt måste vara otroligt noga med att påpeka att "Aaaalla gör ju såååklaaart som dom vill", kasta in glada gubbar osv för att ingen ska ta illa vid sig.

Min tanke var inte alls att trycka ner CoGs åsikt på något sätt, men det är svårt när man skriver, då tonlägen, ansiktsuttryck och likande inte kan komma fram. Och ja, jag står för det jag skrev, jag ser faktiskt inget fel i det och skulle nu CoG tycka att det var helt fruktansvärt gjort av mig, så kan inte jag göra så mkt åt det. Det är tråkigt att hon tog det så personligt och blev ledsen, för det var, återigen, inte menat att tracka ner på henne och/eller vad hon tycker på något sätt.

• MoN

Tycker det var jätte snygg dukning!

• maxmamma

Snyggt dukat måste jag säga, roligt o fiffigt med handukar som servetter.

själv är jag en sån  där människa som älskar "krimskrams" och ska ha låtsas diamanter i djupröd färg och vita(ljusa) grus eller vad man ska säga som dekorerar borden.

men som sagt väldigt fint o orginellt gjort. 

• Kramarina

Vi hade murgröna och det var inga problem med runtflyttande, men vi valde att ha mindre bitar och även lösa blad. Kanske därför det funkade så bra. Tycker också det ser avskalat ut fså jag hade lagt lösa blad för att göra det mindre stelt.

• AngelicaSTHLM

Va bra att det fungerade med murgrönan...men ska ta till mig det om "mindre bitar" det är nog helt rätt!! Tack för feedback!!

• SOMA

Vi har också tänkt att ha murgröna på borden. Jag funderar dock på hur långt innan man kan lägga ut den för att den inte ska vissna. Vi ska duka dagen innan men frågan är om man ska be någon lägga ut murgrönan samma dag. Vad tror ni?

• Principisessan

superfint dukat! Tycker inte ni behöver ändra på något. hampasnöret på placeringskorten blir pricken över i :) 

• AngelicaSTHLM
    SOMA skrev 2012-10-08 10:45:15 följande:
    Vi har också tänkt att ha murgröna på borden. Jag funderar dock på hur långt innan man kan lägga ut den för att den inte ska vissna. Vi ska duka dagen innan men frågan är om man ska be någon lägga ut murgrönan samma dag. Vad tror ni?
    Jag lät dukningen vara kvar igår just så jag kan se hur murgrönan ser ut ikväll...OM den håller sig eller om jag måste lägga dit den på dagen "D" Återkommer med rapport om hur det ser ut!
  • AngelicaSTHLM
    majjja skrev 2012-10-08 10:56:39 följande:
    superfint dukat! Tycker inte ni behöver ändra på något. hampasnöret på placeringskorten blir pricken över i :) 
    TACK...jag är själv väldigt nöjd men det är VÄLDIGT bra med alla kommentarere och att alla faktiskt tar sig tid att kommentera och hjälpa till med råd och förslag...
Svar på tråden Jag har provdukat !