Inlägg från: Sjörå |Visa alla inlägg
  • Sjörå

Champangeskål i det gröna?

Hos polisen kan man läsa följande om alkohol på allmän plats

Alkoholförtäring på offentlig plats

Vid förtäring av alkohol på offentlig plats gäller lokala föreskrifter. Varje kommun bestämmer alltså själv vilka regler som ska gälla.

Observera att olika bestämmelser kan gälla för olika områden inom samma kommun.

Polisen kan utfärda ordningsbot och förverka alkoholen om föreskrifterna inte efterföljs.

För att få reda på vilka regler som gäller vid alkoholförtäring på en specifik allmän plats ska du kontakta kommunen.

Vid en offentlig tillställning på offentlig plats får alkohol bara förtäras om det sker vid en servering med tillstånd, enligt ordningslagen 2 kap 18§.

• Sjörå
    Chicita skrev 2012-10-04 18:21:16 följande:
    Konstigt. Det står inte i utdraget från alkohollagen vi fick när vi gick "ansvarsfull alkoholservering". Förvånad

Där står det klart och tydligt att ingen alkoholförtäring får ske på allmän plats över huvud taget.
    Jag antog att det som står att läsa hos Polisen stämmer. Det enda jag kan tänka mig att det är skillnad på om man som yrkesutövare serverar alkolhol eller om man som privatperson gör det. Verkar också vara viss skillnad på om marken är klassad som offentlig plats i en detaljplan eller inte.
Svar på tråden Champangeskål i det gröna?