• sirifredde

Champangeskål i det gröna?

Hej jag skulle vilja veta om det är möjligt att man kan ta en liten champangeskål efter vigseln gärna ute i det göna innan middage. Vi skall ha det borgerligt i Göteborg.. Undrar om det är någon som tänkt samma tanke och hur löser ni det då? I vilka parker får man ta sig en skål?

• Svar på tråden Champangeskål i det gröna?
  • Chicita

Rent generellt så finns det inga parker någonstans där man får dricka alkohol offentligt.
    Alltså inte någonstans i hela sverige.

Sen är det väl inte så ofta som polisen haffar ett bröllopsgäng som skålar. Men lagligen så ska sådant egentligen ske i en trädgård och inte på offentlig plats om man vill vara helt säker på att inte farbror blåbär kommer och ger en böter  Flört

• sirifredde
    Chicita skrev 2012-10-04 16:14:00 följande:
    Rent generellt så finns det inga parker någonstans där man får dricka alkohol offentligt.

Sen är det väl inte så ofta som polisen haffar ett bröllopsgäng som skålar. Men lagligen så ska sådant egentligen ske i en trädgård och inte på offentlig plats om man vill vara helt säker på att inte farbror blåbär kommer och ger en böter Flört
    mmm vi får se va vi kommer fram till
  • FruNovember

Jag tror ju att risken är minimal att konstapel surpelle skulle bötfälla hela sällskapet för en brudskål.. ring polisen och fråga om man kan söka tillstånd? :-P jag funderar lite på typ Lilla Änggården- har ni varit där? Eller botaniska- man kanske kan fråga om lov ifall man kan gifta sig där?

• Chicita
    FruNovember skrev 2012-10-04 16:24:01 följande:
    Jag tror ju att risken är minimal att konstapel surpelle skulle bötfälla hela sällskapet för en brudskål.. ring polisen och fråga om man kan söka tillstånd? :-P jag funderar lite på typ Lilla Änggården- har ni varit där? Eller botaniska- man kanske kan fråga om lov ifall man kan gifta sig där?
    Nej som sagt är nog inte risken så stor. Men det är ändå en risk eftersom det är ett lagbrott.
    Och dom brukar inte ge dispens för att dricka på allmän plats om det inte är typ en invigning eller att kungen kommer. Däremot brukar dom upplysa om att det ju inte är säkert att polisen kommer att se dom och då kan dom ju inte göra något Flört
    Så sa dom när vi skulle arrangera ett stort nyårsfirande och dom inte kunde ge oss tillstånd för att fyra av raketer eller att folk fick ta med något ut för att skåla i på tolvslaget... "vi har inte tid att åka runt och kolla alla ändå, så om vi inte kommer på er så kommer ni ju undan"

Botaniska är väl allmän plats? I så fall gäller reglerna även där.
    Och löfte om vigsel är ju inte samma sak som ok att dricka alkohol 
  • sirifredde

nej ha aldrig varit på lilla änggården.. Botaniska ha jag ju varit i . men det är ju en bit i från

FruNovember skrev 2012-10-04 16:24:01 följande:
  • Magenta

I Stockholm är det bara vissa parker om har alkoholförbud och inte alls alla. Så det beror nog på. Men att polisen skulle ingripa för en skål vid ett bröllop känns nog inte så troligt.

• Chicita
    Magenta skrev 2012-10-04 17:17:03 följande:
    I Stockholm är det bara vissa parker om har alkoholförbud och inte alls alla. Så det beror nog på. Men att polisen skulle ingripa för en skål vid ett bröllop känns nog inte så troligt.
    Det låter konstigt. I så fall är det privata parker och alltså inte räknas till allmän plats.
    Eller så ser dom mellan fingrarna när det gäller populära picknickområden så länge det inte är ren fylla.
    För det finns ju en lag som säger att man inte får förtära alkohol på allmän plats och det ska ju gälla i Stockholm också 
  • sirifredde

Jag tror att det är lite olika klart det kan va allmänt alkohol förbud men ja ha märkt i vissa parker kring studenttider o så så dricks det =)

• Chicita
    sirifredde skrev 2012-10-04 17:38:53 följande:

Jag tror att det är lite olika klart det kan va allmänt alkohol förbud men ja ha märkt i vissa parker kring studenttider o så så dricks det =)

Ja det dricks. Men det betyder inte att det är tillåtet. Det är fortfarande förbjudet.
    Men som jag nu har skrivit flera gånger så brukar polisen se mellan fingrarna ibland. Speciellt i studenttider, vid möhippor/ svensexor osv.

Det är dock ändå en risk, eftersom det är olagligt och man inte kan vara 100% säker på att dom kommer att se mellan fingrarna. Man kanske råkar på en polis som redan haffat 4 alkisar i samma park och nu känner att han/hon måste vara rättvis. Eller bara polisen som hade en dålig dag, eller den nyutexaminerade som vill visa framfötterna osv...

Jag försöker inte vara elak. Eller förstöra någon bra idé.
    Men om jag säger att "i den här parken brukar dom dricka alkohol så där går det jättebra" och så kommer polisen och bötfäller er så har jag ju sabbat er dag rätt rejält. Eller hur Tungan ute 
    Det är bättre att tänka efter före, och om man ändå väljer att chansa så vet man vad man ger sig in på. 
  • Sjörå

Hos polisen kan man läsa följande om alkohol på allmän plats

Alkoholförtäring på offentlig plats

Vid förtäring av alkohol på offentlig plats gäller lokala föreskrifter. Varje kommun bestämmer alltså själv vilka regler som ska gälla.

Observera att olika bestämmelser kan gälla för olika områden inom samma kommun.

Polisen kan utfärda ordningsbot och förverka alkoholen om föreskrifterna inte efterföljs.

För att få reda på vilka regler som gäller vid alkoholförtäring på en specifik allmän plats ska du kontakta kommunen.

Vid en offentlig tillställning på offentlig plats får alkohol bara förtäras om det sker vid en servering med tillstånd, enligt ordningslagen 2 kap 18§.

• Chicita
    Sjörå skrev 2012-10-04 18:17:38 följande:
    Konstigt. Det står inte i utdraget från alkohollagen vi fick när vi gick "ansvarsfull alkoholservering". Förvånad

Där står det klart och tydligt att ingen alkoholförtäring får ske på allmän plats över huvud taget. 
  • Sjörå
    Chicita skrev 2012-10-04 18:21:16 följande:
    Konstigt. Det står inte i utdraget från alkohollagen vi fick när vi gick "ansvarsfull alkoholservering". Förvånad

Där står det klart och tydligt att ingen alkoholförtäring får ske på allmän plats över huvud taget.
    Jag antog att det som står att läsa hos Polisen stämmer. Det enda jag kan tänka mig att det är skillnad på om man som yrkesutövare serverar alkolhol eller om man som privatperson gör det. Verkar också vara viss skillnad på om marken är klassad som offentlig plats i en detaljplan eller inte.
  • Chicita
    Sjörå skrev 2012-10-04 18:23:02 följande:
    Jag antog att det som står att läsa hos Polisen stämmer. Det enda jag kan tänka mig att det är skillnad på om man som yrkesutövare serverar alkolhol eller om man som privatperson gör det. Verkar också vara viss skillnad på om marken är klassad som offentlig plats i en detaljplan eller inte.
    Ja givetvis får man inte gå till en restaurang och köpa alkohol och sen gå och sätta sig i parken.
    Men det var något § med utdrag från alkohollagen och där stod det att förtäring (inte servering alltså) får ej ske på allmän plats.
    Har inte papperna här, dom blev kvar på gamla jobbet annars kunde jag scannat sidan och visat Obestämd 

Men det var ju bara olika utdrag som fanns i det häftet. Om dom har tagit det ur sitt sammanhang så kan ju innebörden bli en annan... 
  • Flixon
    Chicita skrev 2012-10-04 16:14:00 följande:

Sen är det väl inte så ofta som polisen haffar ett bröllopsgäng som skålar. Men lagligen så ska sådant egentligen ske i en trädgård och inte på offentlig plats om man vill vara helt säker på att inte farbror blåbär kommer och ger en böter  Flört
    Vill bara påpeka att i både Lund och Uppsala så är det inte olagligt att dricka på allmän plats, så det gäller inte riktigt i hela landet. Gissar att det har med det stora antalet studenter att göra... Oskyldig
Svar på tråden Champangeskål i det gröna?