• smulan8118

Undran om underkjol.

Hej hej!

Sitter å ska beställa underkjol bland annat...

Men hur brukar man göra... jag är inte så lång så jag tror att underkjolen kommer bli lite lång. Lägger man upp en underkjol eller hur fasiken gör man? det är denna jag tänkte beställa....www.jenjenhouse.com/se/A-linjeformat-Golvlang...

• Svar på tråden Undran om underkjol.
  • smulan8118

Näää, nu vet jag inte hur jag tänkte.... mätte igen och nä. 
    Nu kanske den snarare blev för kort. Ska underkjolen gå ända ner? 

• daniiel

Underkjolen ska inte gå ända ner mot golvet. Helst inte klänningen heller. Då finns en stor risk att du trampar på underkjolen/klänningen och snubblar. Det bör finnas någon/några cm mellan. Någon sa en gång att man ska få in en hand mellan klänningen och golvet.

Det som är bra med en underkjol är ju att den inte syns. Så är den lite för lång, så kan man dra den lite högre upp i midjan och är den lite för kort, så kan man hasa ner den en bit.

• smulan8118

Jo det är sant...

tycker att de verkar lite snålt tilltagna i midjan. Men förhoppningsvis är de ganska anpassningsbara där också. =)

Jag kan inte se att det står att de här ringarna är justerbara. Brukar de typ alltid vara det, så att det är standard?
    Jag vill ju givetvis ha vidd i kjolen, men det är ganska mycket tyll i kjolen (underkjol) redan så jag vill ju inte att det blir fööör mycket.

Vet inte vad jag ska beställa, en med släp eller inte... du tycker inte att det är klumpigt med en underkjol som har släp? Det känns som det blir väldigt mycket tyg. 

• daniiel

Det brukar vara resår i midjan, med karborre, så de brukar vara ganska anpassningsbara. Skulle den ändå vara för snäv, så är det ganska enkelt att förlänga resåren :)

Det brukar vara standard att ringarna är justerbara. Det brukar inte stå i beskrivningen.

När det gäller med eller utan släp, så beror det på hur man vill att klänningen ska se ut. Vilken form man vill ha på kjolen och släpet. Jag försökte rita i paint, men det blev lite snabbt och slarvigt.

Är man helt utan underkjol, så får ju kjolen ett mer rakt fall och släpet ligger platt på golvet. Har man en underkjol, men utan släp, så får kjolen ett lyft och ibland får släpet ett litet lyft, men ligger ändå mestadels platt på golvet. Har men en underkjol med släp, så får kjolen och släpet ett lyft och vidd.

Vad som är bättre beror på vad man själv tycker blir finare helt enkelt. Tyll går dessutom alltid att klippa bort eller tråckla dit om man vill ha mindre/mer volym :) Och då tänker jag i första hand tyllen som sitter på underkjolen, inte tyllen som finns i klänningen.
  • Burre

daniiel skrev 2012-10-04 19:19:13 följande:
    Det brukar vara resår i midjan, med karborre, så de brukar vara ganska anpassningsbara. Skulle den ändå vara för snäv, så är det ganska enkelt att förlänga resåren :)

Det brukar vara standard att ringarna är justerbara. Det brukar inte stå i beskrivningen.

När det gäller med eller utan släp, så beror det på hur man vill att klänningen ska se ut. Vilken form man vill ha på kjolen och släpet. Jag försökte rita i paint, men det blev lite snabbt och slarvigt.

Är man helt utan underkjol, så får ju kjolen ett mer rakt fall och släpet ligger platt på golvet. Har man en underkjol, men utan släp, så får kjolen ett lyft och ibland får släpet ett litet lyft, men ligger ändå mestadels platt på golvet. Har men en underkjol med släp, så får kjolen och släpet ett lyft och vidd.

Vad som är bättre beror på vad man själv tycker blir finare helt enkelt. Tyll går dessutom alltid att klippa bort eller tråckla dit om man vill ha mindre/mer volym :) Och då tänker jag i första hand tyllen som sitter på underkjolen, inte tyllen som finns i klänningen.
    Jag gillar hur du förklarar =)
    Frågade i ett forum någon gång vilken underkjol jag skulle välja till min klänning och jag blev rekommenderad att höra med dig daniiel :)

Här är en bild på klänningen jag ska ha... Vill att fallet på klänningen ska se ut så.. så om jag förstår dig rätt så ska jag jag ta en underkjol med släp?

Har beställt den från Jenjen och har inte fått den än, tänkte att jag väntar med underkjol tills jag ser hur den sitter på :)

Kram
  • daniiel
    Burre skrev 2012-10-05 08:52:23 följande:
    Jag gillar hur du förklarar =)
    Frågade i ett forum någon gång vilken underkjol jag skulle välja till min klänning och jag blev rekommenderad att höra med dig daniiel :)

Här är en bild på klänningen jag ska ha... Vill att fallet på klänningen ska se ut så.. så om jag förstår dig rätt så ska jag jag ta en underkjol med släp?

Har beställt den från Jenjen och har inte fått den än, tänkte att jag väntar med underkjol tills jag ser hur den sitter på :)

Kram
    Tack :) Ja, precis, för att släpet ska se ut så som på bilden, så måste du ha en underkjol med släp :) Är det klänningen på bilden du har beställt? En A-linje underkjol med två ringar och släp skulle nog bli det bästa till den :)
  • Burre
    daniiel skrev 2012-10-05 10:05:47 följande:
    Tack :) Ja, precis, för att släpet ska se ut så som på bilden, så måste du ha en underkjol med släp :) Är det klänningen på bilden du har beställt? En A-linje underkjol med två ringar och släp skulle nog bli det bästa till den :)
    Det måste jag kika på när den har kommit :) Tack snälla!
Svar på tråden Undran om underkjol.