• Sofia82

"Uppgifter" för M2B? Hur fördelar ni ansvaret?

Inför den stora dagen vill jag gärna att min fästman och jag planerar så mycket som möjligt tillsammans. Samtidigt så är det mest praktiskt att dela på ansvaret och framförallt känns det viktigt att planera så att jag inte gör majoriteten av uppgifterna själv. Hur gjorde eller gör ni? Vad har ni för tips inför planeringen? Vilka uppgifter överlät ni på er M2B?

• Svar på tråden "Uppgifter" för M2B? Hur fördelar ni ansvaret?
  • daniiel

Maken skötte kontakten med kyrkan för bokning osv samt kontakten med hotellet vi skulle ha middagen på. Det mesta gjorde vi dock tillsammans, även om jag nog var den som gjorde den mesta shoppingen ;P

• SaraJoakim

Vi gör automatiskt allt tsm hitills.. :) Men jag kan tänka mig att jag kommer ta över mer om tex själva dukningen medan han säkert kommer fixa med tex. ljussättning etc.. men det är ju bara praktiska förberedelser.. Du kanske menar mer pre-planning? Min M2B tycker om att mysa ner sig i soffan o surfa på BT så jag har inte tänkt så mkt på hur andra gör :p

• daniiel

Hur man fördelar ansvaret är helt och hållet upp till var och en, men det absolut viktigaste är att båda är överens och helt med på uppdelning. Då undviker man eventuella missförstånd. Som när det gäller allt annat är kommunikation A och O.

• Sofia82

Ja, jag menade nog lite mer planering i tidigt stadium, men även fördelning av uppgifter.

Dukningen ocg huvudansvar för festprogram mm faller på min lott, transport på hans osv. Känns ändå som om det är "risk" för att de flesta grejerna kommer på min lista och jag ser att många tar på sig otroligt mycket härinne. Tänkte försöka förebygga stressen i tidigt skede. Vissa saker kan man ju även delegera till andra?!

• maxmamma

min m2b har ikväll suttit o stansat ut fina papper till inbjudningskorten och kommit med förslag hur de ska se ut.

han kommer att hjälpa till med dukning och har även hjälpt till med vilka saker vi ska dekorera med o hur dekorationen ska se ut.

men jag har åkt o handlat det vi ska ha till dukning o dekoration osv, tycker inte han ska behöva ta ledigt från sitt jobb när jag har haft bra med tid att åka lite långväga o inhandla det som ska handlas.

• SaraJoakim

De funkar lite för oss som för daniiel och maxmamma...

Om du är orolig att de mesta kommer hamna på din lott får du ju prata med honom? De kanske finns saker som han jättegärna kan fixa som du inte trodde han ville göra utan förutsatte att du skulle va tvungen att göra. Om det inte är kommunikationen på så sätt som är problemet utan kanske ointresse eller lathet å kan du ju alltid organisera med planeringskvällar där du förberett uppgifter.
    Ex:
    - Älskling, jag tänkte kika runt på IKEAS hemsida efter olika tillbehör till dukningen. Kan inte du kika ite på vilka trasportföretag som finns om vi skulle hyra en buss till gästerna? Sen vore de kanon om du letade fram lite olika telefonnummer till florister så kan jag ringa runt imorn :)

• daniiel

Här är vår fördelning lite mer specifikt.

Boka kyrka - Maken
    Boka festlokal - Maken
    Tillfråga marskalker - Maken
    Tillfråga tärnor - Jag frågade min syster, maken och jag frågade hans syster
    Tillfråga toastpar - Maken
    Köpa näbbklänning med tillbehör - Jag
    Köpa brudklänning med tillbehör - Jag
    Köpa tärnklänningar med tillbehör - Jag
    Köpa kostym med tillbehör - Maken
    Köpa skor till make och marskalker - Maken
    Köpa ringar - Jag köpte min, maken köpte sin
    Boka transport - Jag
    Boka solist - Jag
    Boka komp (en vän till oss) till solist - Maken
    Boka fotograf - Jag
    Välja meny - Tilsammans
    Välja och boka tårta - Valde tillsammans, jag bokade
    Beställa inbjudningar - Tillsammans
    Göra vigsel- och festprogram - Jag, maken åkte till tryckeriet
    Välja bibelord och fråga en tärna och marskalk att läsa - Jag valde och frågade tärnan, maken marskalken
    Välja psalmer - Jag
    Välja ingångs- och utgångsmusik - Tillsammans
    Göra spellista till festen - Tillsammans
    Köpa in gästbok - Jag
    Köpa buketter och corsager - Jag
    Göra placeringskorthållare - Jag
    Beställa tackkort - Tillsammans

Duka festlokalen gjorde personalen på hotellet, så det var inget vi behövde bekymra oss över. Jag har säkert glömt en massa saker ändå, men jag tycker att vi delade upp det hela bra. Jag tyckte aldrig någonsin att han inte var intresserad eller att jag fick planera ensam. Även om jag gjorde själva inköpen på vissa saker eller han bokade något, så tog vi nästan alltid beslutet tillsammans före.

• Jenny121212

Jag gör allt. Men min blivande ska köpa ring till mig och kläder till sig. Men resten gör jag. Det fungerar bra. Jag planerar o kollar upp allt o sen frågar jag honom vad han tycker innan jag bokar.

• tinaalpfält

Jag har nog också stått för det mesta av planeringen. I många fall kan man säga att jag har gjort grund research, presenterat ett par alternativ för sambon som vi sedan har diskuterat igenom och sedan beslutat om tillsammans.  

• Annamolly

Jag "ger" honom uppgifter eftersom annars skulle han lamna det till sista minuten. Och det tycker han ar jattebra sa han inte glommer. Hittills har han designat vara Save-the-Date kort och varit drivkraften bakom att hitta en festplats och en kyrka. Vi har bestamt att jag ar "projektledare" och det ar mitt ansvar att delegera till honom och det tycker jag ar jattebra for annars kanske jag skulle bli sur over att han inte tar initiativ. Jag jobbar inte just heller nu sa jag har mera tid ocksa.

• yavanna81

Jag förstår ditt problem. I början var vi jätteduktiga, men när det sen började bli så att man skulle ro saker i land blev det mest jag som drog i det vilket på sätt och vis irriterade mig. Men samtidigt knappast en överraskning, det är så våra personligheter är, inte bara när det gäller bröllop.

Jag tyckte det var väldigt svårt att hålla det jämnlikt.

Vi bestämde konceptet ihop, köpte ringar och kläder ihop, kollade på festlokaler ihop, bestämde meny ihop, bestämde och bokade solist, fotograf osv ihop och gjorde långt de flesta av alla synliga uppgifter ihop så de flesta skulle nog anse det ganksa jämlikt. Så långt allt väl.

Men det var jag som hittade alternativen, som att leta upp vilka lokaler vi skulle titta på eller vilka guldsmeder som hade ringar i vår stil och som vi ville besöka. Han fick ta ställning till de tio alternativen jag letat fram. Att leta upp alternativen tog mycket tid.

Dessutom var det jag som konkretiserade och styrde hela planeringen, när vi skulle fixa vad osv.

Så jag har väl inga direkta råd att ge, men förstår dig som sagt. Att göra allt tillsammans funkade visst inte så bra för oss, kanske skulle man delat upp det mer.

• Alyllyra

Vi har delat upp det i ansvarsområden, dvs bestämt vem som är ansvarig för att det blir gjort. Därmed inte sagt att den som är ansvarig måste göra det själv, men det kan vara skönt att veta vem som ska se till att det fixas.

Uppdelningen gjorde vi efter intresseområden, min m2b är tillexempel musikintresserad och har spelat i band, så han är ansvarig för musiken (både vigseln och efterkör). Däremot är han färgblind, vilket gör att jag tar hand om tex blommor eller andra saker som man vill ska "matcha". Det funkar rätt bra hittills i alla fall. Vi får väl se längre fram...

• CoG

Vi har inga ansvarsområden.

Bröllopet är min nya hobby.
    Jag kollar på nätet och hittar sånt jag tycker om, visar det och han nickar och säger att det blir bra.
    Han är nöjd att få mig till fru, men det som ramar in vår dag tycker han blir bra om jag är nöjd.

Vi var överens om hur vår dag ska se ut i stort.
    Kyrkan finns i hans hemort, lika så lokalen.
    Vi har inte tittat runt på olika alternativ utan är nöjda med det som fanns där.
    Han har en tjejkompis vars kille är med i en veteransbilsklubb, så det blir nog min blivande som kollar upp om dom kan ta med deras bil och sedan köra oss från vigseln. Eller om dom kan tipsa om någon annan.

Men den allra mesta planeringen står jag för.

Då det väl kommer till att ställa iordnign i lokalen, åka och hämta sånt som behöver hämtas och liknande.
    Det är då han kommer att hugga tag i sakerna, det är sånt han är bra på.

Skulle jag känna att det blir mycket att vika alla servetter, skriva ut innehållet till inbjudningskorten eller vad som helst annars.
    Då skulle han göra det om jag visar hur jag tänkt mig det hela.

Jag tycker inte att det känns betungande eller trist jag accepterar att vi är olika och tycker inte att dagen känns mindre som vår dag, bara för att han inte sitter med mig och surfar för att leta snygga dukar, frisyrer till mig eller liknande.
    Jag gör ju det jag tycker är roligt och är nöjd med det.

• Annamolly

Haller med CoG. Jag tycker inte alls det ar nagot sorgligt eller trakigt att min M2B inte ar sa intresserad av exakt hur blommorna ser ut, et.c. Han ar mest intresserad av att bli gift och det ar jag ocksa. Allt det andra ar roligt och spannande, men det ar inte det viktiga egentligen.

• Allis

Vi har nog gjort det till en gemensam hobby tror jag och eftersom vi båda är behäftade med familjer och vänner som mer än gärna är behjälpliga så finns det gott om extra händer. Det enda jag gör helt själv är att tänka ut förslag till tex utsmyckning av lokalen - jag har bra fantasi, hans färgsinne befinner sig på en annan planet haha. Inköp, åka runt och kolla på grejer/lokaler, samla på sig musik och lista vem som ska göra vad är något vi gör tillsammans. Det blir som roligare så också.

• L och J

Mitt hjärta har mycket bestämda åsikter, och det är jättekul! Han kommer vara mycket engagerad.
    Vi kommer bestämma allt tilsammans, 2 starka viljor
    Längtar till december så vi kan börja planera på riktigt!!

• Juni 2012

Jag bakade allt inför bröllopet, maken är inget vidare på att baka.

Han skötte allt med namnändringen, jag är inget vidare på att komma rätt i danska kommunväxlar.

Svar på tråden "Uppgifter" för M2B? Hur fördelar ni ansvaret?