• Boring­brick
    Äldre 1 Oct 14:03
    4100 visningar
    8 svar
    8
    4100

    Fel diagnos?

    Hej! 

    Vet inte alls om detta är rätt ställe att fråga om detta, men jag försöker.
     Har haft problem med magen och gick till läkaren, de såg att det var fel på sköldkörteln så vi tog ytterligare prover. Nu när jag skulle få svar på proverna(en annan läkare än förut) så visade det inget på sköldkörteln, istället så ställde han diagnos panikångest/attack. Men nu efteråt så känns det inte alls som rätt diagnos, och jag vill heller inte börja medicinera i ett år(måste tydligen hålla på så länge) om jag känner att det är fel diagnos.

    Vad tycker ni att man ska göra? Kan läkaren verkligen sätta en sån diagnos efter att ha träffat mig en gång i 15 min? 

  • Svar på tråden Fel diagnos?
  • L och J
    Äldre 1 Oct 14:05
    #1

    Ring vårdcentralen eller vårdguiden, dom kan nog ge dig tips och råd

  • Elin86
    Äldre 1 Oct 14:08
    #2

    Oj de där var svårt men känner du dig osäker tycker jag att du ska ta kontakt med vården och be att de gör om och gör ordentligt på ett vänligt men bestämt sätt.

    Om proverna inte visade ngt på sköldkörtel kan du lägga det åt sidan.
    Känner du att du inte lider av panikångest/attack så förutsätter jag att du har lite självkännedom och faktiskt känner om det stämmer el ej och då ska du inte äta medicin för det heller.

    Vad gällande magen har jag haft problem i sååååå många år och aldrig fått hjälp, testa massa inget hjälper. Så nästs gång jag får en period igen är det bra att ta nya tag.

    Lycka till <3

  • Äldre 1 Oct 14:08
    #3

    Sa han något om vad han baserade den diagnosen på? Vad vad det som gjorde att han ställde den diagnosen?

    Jag hade nog, speciellt om jag själv inte tycker att det stämmer, velat ha någon annan läkares åsikt om det hela också. Är det något vi lärt oss efter alla svängar inom sjukvården som vi gjort, så är det att aldrig bara lita på vad en läkare säger, speciellt inte om magkänslan säger att det är fel. Sök vård igen, prata med någon annan.


  • Boring­brick
    Äldre 1 Oct 15:02
    #4

    Tack för svar! 

     Han ville att jag skulle komma tillbaka om drygt en månad, och då kommer jag att träffa min riktiga läkare. Saken är ju den att jag känner att jag möjligen har någon form av hypotyreos ( en ämnesomsättningssjukdom), detta har jag kommit fram till då jag har flera i släkten med den sjukdomen och att jag passar in på så många symptom. Det är en svår diagnos att ställa då blodprov/urinprov ofta inte visar något. Inom symptomen finns även panikattack och IBS, vilket kanske visar varför jag förmodligen har både panikattacker och IBS. Så jag ska nog inte säga att panikattacker är fel på mig, men tror att det ligger något mer bakom det. Att panikattack snarare är ett symptom än en diagnos. 

    Tycker ni att jag borde berätta om detta för min vanliga läkare sen? Kanske ge honom en lista på mina symptom och jämföra med sjukdomens symptom? Några tips/åsikter?  

  • Tant M
    Äldre 1 Oct 15:08
    #5

    Hej! Jag har själv problem med sköldkörteln och vet att olika läkare ser olika på vad som bör behandlas och inte. Till att börja med tycker jag att du ska googla på t ex sköldkörtel, hypothyreos och hyperthyreos. Det finns en hel del på nätet att läsa, men man måste komma ihåg att mycket inte alls är skivet av vårdfolk. Men kanske känner du igen dig när det räknas upp symtom. För mig var det så att allt "föll på plats" när jag fått min diagnos. Jag har mängder av småproblem som jag inte sett något samband mellan. Sedan tycker jag att du ska kontakta din vårdgivare och begära dina provresultat. Där är det olika vad olika läkare bedömer som över och under referensvärdet. De prover som tas på sköldkörteln brukar vara TSH samt T4 och T3. Om den vårdcentral du varit i kontakt med inte lyssnar på dig rekommenderar jag dig att byta. Lycka till!

  • Boring­brick
    Äldre 1 Oct 15:51
    #6
    Tant M skrev 2012-10-01 15:08:55 följande:
    Hej! Jag har själv problem med sköldkörteln och vet att olika läkare ser olika på vad som bör behandlas och inte. Till att börja med tycker jag att du ska googla på t ex sköldkörtel, hypothyreos och hyperthyreos. Det finns en hel del på nätet att läsa, men man måste komma ihåg att mycket inte alls är skivet av vårdfolk. Men kanske känner du igen dig när det räknas upp symtom. För mig var det så att allt "föll på plats" när jag fått min diagnos. Jag har mängder av småproblem som jag inte sett något samband mellan. Sedan tycker jag att du ska kontakta din vårdgivare och begära dina provresultat. Där är det olika vad olika läkare bedömer som över och under referensvärdet. De prover som tas på sköldkörteln brukar vara TSH samt T4 och T3. Om den vårdcentral du varit i kontakt med inte lyssnar på dig rekommenderar jag dig att byta. Lycka till!
    Tack! Jo, det är ju precis som för dig. Små saker som jag inte ser samband emellan. Har dessutom pratat med min moster som har hypotyreos och hon berättade hur det var innan hon fick diagnosen, och jag känner igen mig i nästan allt. Saker jag inte ens tänkt på, som min låga temp eller andra "obetydliga" saker, som man bara tänkt att "Aja, det är väl bara att leva med" har jag insett att det kanske finns orsak till då jag läste om hypotyreos. Så jag vet inte, man bara har den där känslan av att något är fel på min kropp, men kan inte sätta fingret på vad riktigt. 
  • Alylly­ra
    Äldre 2 Oct 15:20
    #7

    Självklart måste du ju berätta din släkts sjukdomshistoria för din ordinarie läkare. Annars blir det ju nästan omöjligt för hen att att ställa rätt diagnos. Framförallt om det är som du säger, att det är svårupptäkt.  Då kan man i alla fall utgå ifrån något.

  • Boring­brick
    Äldre 2 Oct 16:45
    #8
    Alyllyra skrev 2012-10-02 15:20:53 följande:
    Självklart måste du ju berätta din släkts sjukdomshistoria för din ordinarie läkare. Annars blir det ju nästan omöjligt för hen att att ställa rätt diagnos. Framförallt om det är som du säger, att det är svårupptäkt.  Då kan man i alla fall utgå ifrån något.
    Det har jag gjort, har nämnt flera sjukdomar som finns. Vet inte riktigt om han har tagit det till sig, så kanske jag borde berätta det igen. Kanske säga att jag känner igen mig när min moster berättar om hur det var för henne innan ställd diagnos. 

    Tack för svar. :) 
Svar på tråden Fel diagnos?