• daniiel

    "Varning för Bröllopstorget"

    Nu har förmodligen de flesta här i tråden redan läst detta kloka inlägg av passionsblomman i en annan tråd, men jag tycker att det tål att upprepas.

    "Fast allvarligt talat; det är en sak att man som företagare har både rätt och god anledning att bemöta dålig kritik i ett offentligt rum. Men det som nu plötsligt händer-som sagt ett bra tag efter att den här tråden startades, kan omöjligt uppfattas på annat sätt än att det nu strömmar in nyblivna medlemmar, som inte bara dementerar TS utsaga, utan faktiskt skriker och skäller å det ilsknaste om förtal och så vidare. Det, för en luttrad gammal BT-veteran, ser mycket ut som i det närmaste beställda kompisinägg. Det är antagligen menat att stötta och gå i god för företagaren i fråga, men jag tror bestämt att intrycket och efffekten blir den motsatta. Det blir kort sagt en aning pinsamt genom att vara så uppenbart.

    Jag tror de flesta som läst den här tråden inser och noterar att det finns två sidor av saken.
    Att få negativa omdömen på ett forum är å ena sidan allvarligt-det är viktigt med nöjd kundkrets och ett gott rykte. Å andra sidan är inte alla människor lättledda mähän, utan egen förmåga att reflektera och dra slutsatser, så det behöver heller inte vara the end of the world.

    (Tycker någon att tråden i sig är förtal och ska plockas bort, så är det ju bara att anmäla den genom att trycka på den lilla röda handen. Å andra sidan är yttrandefriheten ganska långtgående i det här landet.)

    Jag har all förståelse för att man som företagare tar illa vid sig av en sådan här tråd-det hade jag också gjort. Men jag tror inte någon löser någonting genom att dra detta vidare trådledes. Tvärtom!
    Jag förstår också att en frustrerad kund vill skrika ut en varning-fast kanske görs det ibland utan insikt om skadan man kan ställa till med,och utan särskilt stor insikt om rimligheten i ens egna krav. Jag har som hantverkare ibland lekt med tanken om att få svartlista somliga "kunder", spy galla och ge dem vad de tål-det finns gott om folk därute som beter sig som praktarslen även i egenskap av kunder. Men det är givetvis omöjligt och får stanna vid arga tankar en extra trött kväll eller fantasier över en fika med kollegor. Att hänga ut enskilda kunder vore ju helt omöjligt-fast ibland skulle jag önska att även de behövde ha bra referenser, med tanke på vad man ibland råkar ut för...

    ..hur som helst-försiktighet och omdöme är nog eftersträvansvärt från alla håll. Inte minst för den som läser andras omdömen."

Svar på tråden "Varning för Bröllopstorget"