• hannij­ohanna
    Äldre 26 Sep 17:18
    17448 visningar
    16 svar
    16
    17448

    Kall buffé för 80 personer

    Undara om någon har tips på kall buffé. Vi tänkte göra maten själva med hjälp av familj och vänner, men vet inte vad. Det finns endast en liten spis i lokalen så därför kan vi inte hålla något varmt. 

  • Svar på tråden Kall buffé för 80 personer
  • Äldre 26 Sep 19:14
    #1

    Vi gjorde en kall, enkel, buffé till vår första bröllopsdag.

    Skivad kyckling med smak av citron och rosmarin.
    Skivad fläskytterfilé med smak av vitlök och peppar.
    Västerbottensostpaj
    Pastasallad med kassler
    Matmuffins
    Potatissallad
    Grönsallad
    Bröd och smör

    Det kanske inte är en perfekt bröllopsbuffé, men det var enkelt att tillaga och billigt. Vi var 32 personer och inklusive jordgubb- och rabarberpajer med vaniljsås till efterrätt kostade det ca 23kr/person, så 736kr. Motsvarande för 80 personer skulle alltså kosta ca 1840kr att göra.


  • Lombar­d
    Äldre 27 Sep 13:44
    #2

    Å, här vill jag också hänga och få tips! Vi kommer ha runt 100 gäster och ska ha buffé, maten ska vi göra själva med hjälp av hjälpsam familj, släkt och vänner. Det är riktigt svårt tycker jag, särskilt att få det att gå skapligt snabbt att hämta mat så gästerna inte behöver vänta i evigheter på att få mat.

  • Lombar­d
    Äldre 27 Sep 13:46
    #3

    Paj är ju alltid bra, funderade på minipajer eftersom man då inte behöver stå och skära och kladda vid buffebordet. Alternativt skära upp pajerna i bitar innan servering förstås...

  • sommar­vinter
    Äldre 27 Sep 14:23
    #4
    daniiel skrev 2012-09-26 19:14:51 följande:
    Vi gjorde en kall, enkel, buffé till vår första bröllopsdag.

    Skivad kyckling med smak av citron och rosmarin.
    Skivad fläskytterfilé med smak av vitlök och peppar.
    Västerbottensostpaj
    Pastasallad med kassler
    Matmuffins
    Potatissallad
    Grönsallad
    Bröd och smör

    Det kanske inte är en perfekt bröllopsbuffé, men det var enkelt att tillaga och billigt. Vi var 32 personer och inklusive jordgubb- och rabarberpajer med vaniljsås till efterrätt kostade det ca 23kr/person, så 736kr. Motsvarande för 80 personer skulle alltså kosta ca 1840kr att göra.
    Åh! Detta är ju ett supertips! Vi räknar med att vi kommer att vara 32 personer också och det känns skönt att se att man kan komma så billigt undan med maten.

    Du minns inte hur mycket ni hade av allt? På ett ungefär eller så? :)
  • Äldre 27 Sep 16:57
    #5
    Lombard skrev 2012-09-27 13:46:20 följande:
    Paj är ju alltid bra, funderade på minipajer eftersom man då inte behöver stå och skära och kladda vid buffebordet. Alternativt skära upp pajerna i bitar innan servering förstås...
    Vi gjorde pajen i långpanna och skar upp bitar innan, det funkade toppen :)
  • Äldre 27 Sep 16:57
    #6
    sommarvinter skrev 202-09-27 14:23:41 följande:
    Åh! Detta är ju ett supertips! Vi räknar med att vi kommer att vara 32 personer också och det känns skönt att se att man kan komma så billigt undan med maten.

    Du minns inte hur mycket ni hade av allt? På ett ungefär eller så? :)
    Jag tror att jag har det uppskrivet, så ska leta fram papperet under kvällen och återkomma :)
  • Oskars­dotter
    Äldre 27 Sep 17:21
    #7

    Mitt tips är pastasallader (italiensk, tomat & creme fraise, pesto, curry eller het)


    Potatissallad (antingen med majonäs eller bayersk)


    Kallskuret (parmaskinka, pastrami, rostbiff)


    Kycklingspett


    Focaccia bröd är ett bröd som klarar av att bakas dagen innan, och ändå vara gott. Rosmarin och oliver i gör susen!


    Ost och kex


    Tunnbrödsrullar med goda röror i.


    Hoppas du får lite idéer!

  • sommar­vinter
    Äldre 27 Sep 17:26
    #8
    daniiel skrev 2012-09-27 16:57:49 följande:
    Jag tror att jag har det uppskrivet, så ska leta fram papperet under kvällen och återkomma :)
    Vore jättesnällt! :)
  • sommar­vinter
    Äldre 28 Sep 18:33
    #9
    daniiel skrev 2012-09-27 16:57:49 följande:
    Jag tror att jag har det uppskrivet, så ska leta fram papperet under kvällen och återkomma :)
    Hittade du pappret på hur mycket ni hade av allt? :)
  • msE
    Äldre 28 Sep 19:13
    #10

    inte ett mattips utan mer ett praktiskt buffé tips är att när man har många på buffé så duka upp buffén så man kan ta från två håll... Annars kan det ta en mindre evighet innan alla fått ta mat första gången..

  • Äldre 28 Sep 22:53
    #11
    sommarvinter skrev 2012-09-28 18:33:30 följande:
    Hittade du pappret på hur mycket ni hade av allt? :)
    Tyvärr, lyckades inte hitta det. Jag tror dock att vi inte hade så väldigt mycket av allt. Om jag inte missminner mig helt så hade vi:
    2kg kyckling
    2kg fläskytterfilé
    2 långpannor med paj (skar färdiga bitar innan servering)
    Potatissallad på ca 3kg potatis (med salladsdressing, inte sånt vitt klegg :P)
    36st muffins som jag delade på mitten innan servering (18dl mjöl)
    Pastasallad på ca 4l pasta och 200g kassler
    2 stora skålar med grönsallad, ca 1kg sallad och 2-3 gurkor
    1 skål med tsatsiki på 2l yoghurt och 2,5 gurkor
    Brödet köpte jag färdigt och det var 2 baguetter som jag skar i bitar bara.
  • sommar­vinter
    Äldre 28 Sep 23:00
    #12

    daniiel: Var inte så viktigt med exakta siffror utan mer bara se lite hur andra tänker med mängder och så. Tack så mycket!

  • Äldre 28 Sep 23:04
    #13
    sommarvinter skrev 2012-09-28 23:00:51 följande:
    daniiel: Var inte så viktigt med exakta siffror utan mer bara se lite hur andra tänker med mängder och så. Tack så mycket!
    Haha mja, men det är lättare att bilda sig en uppfattning om hur mkt det rör sig om ifall man skriver ut mått och vikter tycker jag :) Nu är jag inte helt hundra på att de där måtten stämmer till 100%, men därikring iaf :)
  • Lombar­d
    Äldre 28 Sep 23:04
    #14

    daniiel; er buffé lät väldigt bra! msE; ja, det är ju sånt som är klurigt. Vi kommer förmodligen fylla upp vår lokal ordentligt (om nu alla tackar ja... ) så jag tänker febrilt på praktiska lösningar. Det blir ju inte så bra stämning om gästerna är vrålhungriga eller det alltid är någon som är och hämtar mat under tal och så.

  • Äldre 28 Sep 23:12
    #15
    Lombard skrev 2012-09-28 23:04:42 följande:
    daniiel; er buffé lät väldigt bra!
    Den var faktiskt bra, om jag får säga det själv :P Nu hade vi ingen som äter vegetariskt och enbart laktosallergiker att ta hänsyn till, så allt var ju laktosfritt. Alla åt sig väldigt mätta och många gick en andra vända och några en tredje och berömde maten. Enkelt, men ändå med viss variation :) Det blev faktiskt över till lunch dagen efter åt oss också, vilket inte var så dumt att få stiga upp till ;D
  • hannij­ohanna
    Äldre 1 Nov 11:01
    #16

    Tack så jättemycket för alla bra tips! Kom gärna med fler om ni kommer på något mer ;)

Svar på tråden Kall buffé för 80 personer