Tärna - viktigt?
När det gäller val av tärna tycker ni det är viktigt att det måste vara en gamal barndomskompis elr en släkting??TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-25 11:41
Vad tänkte ni på när ni valde tärna?
Jag ska ha min syster, jag var hennes tarna ocksa. Jag kande inte att jag var till sa mkt hjalp nar jag var med, men det var nog mer narvaron. Jag ser verkligen fram emot att fa hedra min syster med en san roll pa mitt brollop ocksa eftersom hon ar min basta van som jag kan beratta allt for.
Jag vill inte ha något brudfölje. Vill inte att det ska kännas som ett luciatåg.
Vi ska inte ha något brudfölje alls, men min syster (och bästa vän) ska hålla i buketten under vigselcermonin men kommer sitta längst fram i kyrkan och bara kliva fram just då. Jag har inte riktigt fattat grejen tärnor och marsalker, vad ska man ha dem till? ;) Våra närmsta vänner och syskon kommer ju såklart att vara närvarande under dagen som stöd osv men inte "gå med" i kyrkan. Då vill jag att det bara ska vara vi två. :)
Mina två döttrar ska vara mina tärnor. Det känns väldigt fint att ha de käraste jag har i livet nära mig under den stora stunden. Min blivande man har inga barn men som tur är kommer de väldigt bra överens, mina döttrar och han. De kommer att vara 16 och 22 då.
Jag kommer inte att "använda" tärnorna till något speciellt. Alltså inga uppgifter direkt. De ska "bara" dela det största ögonblicket i mitt liv med mig och är rörda till tårar över det och att mamma hittat kärleken igen
Våra tärnor och marskalker hade inte direkt några uppgifter heller, annat än att dela vår stund. Min syster höll min bukett och läste ett bibelord vilket en av marskalkerna också gjorde och en annan av marskalkerna hade ringen.
För oss kändes det viktigt att få dela vår stund med våra närmsta. Att på något sätt visa vad de betyder för oss. Det var också väldigt skönt att stå där framme och kunna kika på dom, känna att vi hade dom med oss, deras stöd. Samma sak innan vigseln i brudkammaren och just utanför dörrarna när vi skulle gå in.
Väldigt roligt att fota alla tillsammans sedan också :)
Vi ska aven ha "brudnabbar". Min systers son och dotter (kommer vara 6 och 4) och min M2B's brorsdotter (5). Dock vet jag inte riktigt vad det ar meningen att dom ska "gora"? Ar det nagon som vet?
Tanken med brudnäbbet är att barnen ska symbolisera livets väg. Det är därför de går först in, och ibland följs avbrudtärnor och bröllopsmarskalker innan brudparet tågar in. Ibland har brudnäbbet även till uppgift att strö blomblad på brudparets väg, och en annan uppgift kan vara att få hålla vigselringen på en kudde eller hålla brudbuketten under vigseln.
Om det finns ett brudnäbb består det traditionellt av ett till fyra barn och väljs av brudparet. Oftast är det brudparets syskonbarn eller fadderbarn; enligt modern sed kan det även vara brudparets egna barn. Barnen brukar vara mellan tre och nio år gamla.
Jag skrev ju det ovan.
Jag vet men jag laste bara ditt forsta inlagg innan jag svarade pa det for jag holl pa med middagen och skyndade mig lite! Ursakta! :)
Vi var hela tiden bestämda på att vi inte skulle ha nåt brudfölje alls, det kändes så komplicerat. Men så bestämde jag mig för att fråga en ny (men vi "klickade" liksom snabbt och lärde känna varann intensivt) tjejkompis till mig och hon blev jätteglad. Och vips så hade vi plötsligt 2 marskalkar också!
Rent krasst vet jag i efterhand inte om de hade nån funktion alls. Tärnan var helt suverän och hjälpte oss med massor, men det hade hon nog gjort ändå. Marskalkarna gjorde absolut ingenting, just som marskalkar. De hjälpte till med lite annat, men det hade de redan sagt att de skulle innan vi "uppgraderade" dem.
Men hur jag tänkte? Det gjorde jag inte, jag bara frågade den jag verkligen tyckte om!