• Zandra86

Tärna - viktigt?

När det gäller val av tärna tycker ni det är viktigt att det måste vara en gamal barndomskompis elr en släkting??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-25 11:41
    Vad tänkte ni på när ni valde tärna?
  • Svar på tråden Tärna - viktigt?
  • Tokig

Jag hyade från början inte ens tänkt att ha tärna. Men det var en vän till mig som rådde mig att ha det. Hon sa att det var ett skönt stöd att ha när man står där framme och är nervös. Och jag måste säga att idag, en dryg vecka innan bröllopet är jag glad att jag kommer ha min tärna bredvid mig.

Mitt val var självklart. Min bästa vän. Inte min äldsta men min bästa. Vi har känt varandra i typ 8 år nu, lärde känna varandra på universitetet. Men hon har blivit familj. Skulle inte kunna tänka mig att ha någon annan bredvid mig den dagen.

• Tokig
    Tokig skrev 2012-09-25 11:43:22 följande:
    Jag hyade från början inte ens tänkt att ha tärna.
    hehehe jag vet inte vad "hyade" betyder. Hade skulle det ju stått såklart. Jag hade från början inte ens tänkt att ha en tärna.
  • Aniara4

Vi valde att inte ha något brudfölje i kyrkan. Däremot insåg jag under planeringen att det var två saker jag behövde hjälp med, men det löste jag utan att formellt utnämna en tärna.

Min bästa kompis var med mig under förmiddagen, hon skjutsade mig till frisören och sen därifrån till fotograferingen, och sen skjutsade hon också mig och blivande maken till kyrkan. Hon var en ovärderlig hjälp! Men när vi kom till kyrkan gick hon in och satte sig med sin man, och hon hade ingen särskild roll i själva vigselakten.

Sen kom jag också på att jag behövde hjälp med att hålla blommorna under ringväxlingen, och det var lätt att komma på en lämplig person, nämligen brorsans sambo. Hon har funnits länge i familjen, hon satt ju väldigt lämpligt nära till hands på första raden, och dessutom stod de näst i tur att gifta sig, så det blev en liten blinkning mot att kasta brudbuketten, fast jag lämnade över den fint istället. {#emotions_dlg.flower}

Hade vi haft ett brudfölje med tärnor och marskalkar vet jag inte riktigt hur jag hade gjort. Jag tycker en tärna ska vara den som står en närmast, oftast en bästa vän eller en syster. Formellt ska en tärna inte vara gift, men jag tror jag hade struntat i det i så fall och valt min gifta bästa vän ändå, till hedersdam eller vad det då heter. Hursomhelst tycker jag man ska välja med hjärtat!

• daniiel

Jag tycker en tärna var viktig, för mig. Jag säger inte att det är viktigt för alla och är inget måste, såklart. Jag ville gärna visa någon att den personen är så viktig för mig att jag ville ha stöd av den personen i kyrkan på vår bröllopsdag. På samma sätt resonerade maken kring sina marskalker. För oss båda var det hela tiden självklart att ha ett brudfölje. Och nog var det skönt att ha hela gänget med oss när vi gick in och under själva vigseln.

Jag valde min syster och min makes syster som tärnor. För mig var valet hela tiden självklart. Min syster och jag står nära varandra, vi umgås och pratar ofta med varandra. Hon är alltså min syster, men också en nära vän. Min makes syster står jag inte lika nära, men det är hans syster. Det är familj och för mig är det viktigt med familj, att bli inkluderad. Jag hade inga barndomsvänner eller andra vänner som står mig nära på det sättet, så därför valde jag ingen vän som tärna.

Maken hade fyra av sina barndomsvänner/nära vänner som marskalker. Ingen av oss har någon bror. Vår dotter var också viktig för oss att inkludera, så hon var brudnäbb :)

• ThereseV

Jag tycker inte man ska haka upp sig på att det måste vara en syster eller gammal vän. Mina äldsta vänner är inte nödvändigtvis mina närmsta...
    Jag kommer ha tre systrar som tärnor (eller ja, mina två systrar och en "plast-syrra" om man ska vara petig). Jag och mina systrar står varandra väldigt nära så fanns inga andra alternativ. Jag har dock ett par vänner som jag gära hade haft med också, men det hade lätt blivit en hel parad isf:P

• Chicita

Maken ville ha sina båda bröder som marskalker så då tänkte jag be svägerskan som är sambo med äldsta brodern (eller tja han är mellanbror, min make är äldst) och en vän som jag var tärna åt.
    Tyvärr visade sig min vän vara till mer besvär, så hon ersattes med flickvännen till yngsta brodern.
    När vi ändå skulle byta så valde vi att hålla det inom familjen istället Glad 

Pga upplägget och temat så ville vi ha tärnor och marskalker. Men annars hade vi nog klarat oss utan Glad 
    Maken är dock väldigt tight med sin familj, så man vet ju aldrig... 

• novia72

Min syster var tärna i vårt bröllop, blod är tjockare än vatten trots allt. ;)

• Hockeytjejen

jag vill ha min bonusdotter men nu har mamman börjat bråka om det så får se hur vi löser det!

• maxmamma

jag har valt att ha min närmsta vän som tärna och sen min dotter som jag har sen tidigare o min m2b´s gemensamma son som brudnäbb.

men min äldsta son sen tidigare vill inte vara brudnäbb men han är dock 15år så han slipper

tärnans make ska vara marskalk eller bestman eller vad det nu heter oxå. men deras barn får inte vara med i brudföljet. 

• L och J

Dom är självklara för mig. Familjen är jätteviktig, och vi är väldigt nära varandra så 2 av mina systerdöttrar + min bästa vän ska vara tärnor och eventuellt en tredje systerdotter som brudnäbb.

Svar på tråden Tärna - viktigt?