• sanon

    Ni som gjorde/ska göra egen bröllops tårta -ej sockerpasta

    Hit me med bilder på eran egen gjorde tårtor, ej sockerpasta. Eller inspirations bilder! Hittar nästan ingenting på google. Sockerpasta är något jag inte hanterar. Tänkte göra egen tårta för ca. 40 pers, några recept, tips på fyllningar, runda eller avlånga bottnar, dekoration? Hjälp en vilsen själ Tänkte mig en tårta med spritsad grädde på.

  • Svar på tråden Ni som gjorde/ska göra egen bröllops tårta -ej sockerpasta
  • Chicita

    Jag skulle ha täckt min med sockerpasta som jag brukar.
    Men min vita chokladmousse ville inte bli tillräckligt fast så det gick inte.
    Jag hade lite för lite grädde också, så den blev dåligt täckt.
    Men du kan ju få se en bild eller två i alla fall Flört
    Eftersom jag blev missnöjd med den (gillar inte gräddtårta egentligen) så tycker jag inte om att visa dom bilder där tårtan syns riktigt bra, men på den där jag visar upp caketoppern (nedersta bilden) så syns spritsningen lite mer.
    "bollarna" är chokladpraliner som egentligen skulle suttit fast som ett vattenfall på framsidan av tårtan men som nu bara ställdes runtomkring på varje våning...




     
  • Chicita

    Just ja, fyllning...

    Vi hade i den här ordningen (överst är överst på tårtan)

    Sockerkaksbotten
    Vit chokladmousse
    Sockerkaksbotten
    Hallonmousse med hallon 
    Mörk chokladbotten med chokladbitar
    Mörk chokladmousse med chokladcrisp
    Mörk chokladbotten med chokladbitar

    Maken är "chokladoman" och gillar hallon Tungan ute 

  • sanon

    Det där såg ju riktigt bra ut, jag får hopp om att det faktiskt går att göra egen Tack för bilderna!

  • Chicita

    Det är klart att det gör, akta dig för att vispa grädden för hårt bara, då blir den grynig och funkar inte så bra att spritsa eller spackla med Glad
    Om du vill så använder du lite gelatin (pulver gärna) i grädden för att få den lite styv men utan att behöva vispa den tills den börjar bli grynig.
    Prova hemma först så du lär dig den perfekta konsistensen.
    Sen rekommenderar jag att du har något att kyla både dina händer och spritspåsen med när du jobbar, annars har du till slut bara flytande grädde Flört 

    Att ta fram ett par kylklampar att kyla både händer och påse med lite då och då funkar bra 

  • Juni 2012

    Jag bakade 5 rulltårtor som jag inte rullade utan la som bottnar med fyllning emellan, minns inte exakt vilka fyllningar vi hade men typ mixad konserverad burkpersika (makens favvo), mosad banan och sylt.
    Täckte med ett tunt gräddlager och sen generöst med hallon, blåbär och jordgubbar och sen spritsade jag gräddtoppar runt alltihop.

  • BlomAnna

    Jag är ju helt såld på moussetårtor men du hade ju tänkt dig grädde på utsidan. Jag tänker att en helt vanlig gräddtårta väl är alldeles utmärkt som bröllopstårta.

    Lade denna bild i tåtinspirationsmappen för ett tag sen... Kanske kunde vara nåt? Rolig form iaf

    Man kan ju göra någon form av rulltårta och sen spritsa grädde på utisdan.



     
  • sanon
    Chicita skrev 2012-09-21 22:26:10 följande:
    Det är klart att det gör, akta dig för att vispa grädden för hårt bara, då blir den grynig och funkar inte så bra att spritsa eller spackla med Glad
    Om du vill så använder du lite gelatin (pulver gärna) i grädden för att få den lite styv men utan att behöva vispa den tills den börjar bli grynig.
    Prova hemma först så du lär dig den perfekta konsistensen.
    Sen rekommenderar jag att du har något att kyla både dina händer och spritspåsen med när du jobbar, annars har du till slut bara flytande grädde Flört 

    Att ta fram ett par kylklampar att kyla både händer och påse med lite då och då funkar bra 
    Spritsandet överlåter jag faktiskt till min blivande svärmor, hon säger att hon kan men jag ska ta med mig dina tips till henne! Alla tips är välkomna!
    BlomAnna skrev 2012-09-22 00:06:28 följande:
    Jag är ju helt såld på moussetårtor men du hade ju tänkt dig grädde på utsidan. Jag tänker att en helt vanlig gräddtårta väl är alldeles utmärkt som bröllopstårta.

    Lade denna bild i tåtinspirationsmappen för ett tag sen... Kanske kunde vara nåt? Rolig form iaf

    Man kan ju göra någon form av rulltårta och sen spritsa grädde på utisdan.


     Ja den där var verkligen fräck tyckte jag!! Rolig form!! Men varför funkar inte moussefyllningar med grädde, blir det för mycket eller..?? 
  • sanon
    Juni 2012 skrev 2012-09-21 23:08:54 följande:
    Jag bakade 5 rulltårtor som jag inte rullade utan la som bottnar med fyllning emellan, minns inte exakt vilka fyllningar vi hade men typ mixad konserverad burkpersika (makens favvo), mosad banan och sylt.
    Täckte med ett tunt gräddlager och sen generöst med hallon, blåbär och jordgubbar och sen spritsade jag gräddtoppar runt alltihop.
    Okej, hade du alla 5 bottnar på varandra eller gjorde du 2 tårtor, hur gjorde du? Hur många räckte det till?
  • BlomAnna
    sanon skrev 2012-09-22 11:36:51 följande:
    Spritsandet överlåter jag faktiskt till min blivande svärmor, hon säger att hon kan men jag ska ta med mig dina tips till henne! Alla tips är välkomna!
    BlomAnna skrev 2012-09-22 00:06:28 följande:
    Jag är ju helt såld på moussetårtor men du hade ju tänkt dig grädde på utsidan. Jag tänker att en helt vanlig gräddtårta väl är alldeles utmärkt som bröllopstårta.

    Lade denna bild i tåtinspirationsmappen för ett tag sen... Kanske kunde vara nåt? Rolig form iaf

    Man kan ju göra någon form av rulltårta och sen spritsa grädde på utisdan.


     Ja den där var verkligen fräck tyckte jag!! Rolig form!! Men varför funkar inte moussefyllningar med grädde, blir det för mycket eller..?? 
    Moussefyllningar funkar med grädde jag menade om man gör en sån "rikitgt" moussetårta (bara en botte och sen mousseuppepå så blir det konstigt att spritsa grädde på.

    Det här är min favorittårta en "riktig" moussetårta inte snyggaste bilden dock

     
  • BlomAnna

    Oj då bilden kom inte med... Det är mango och chokladmousstårta



     
  • Juni 2012
    sanon skrev 2012-09-22 11:37:45 följande:
    Okej, hade du alla 5 bottnar på varandra eller gjorde du 2 tårtor, hur gjorde du? Hur många räckte det till?
    Alla uppepå varann! Ville få lite höjd på det hela eftersom fyllningarna var så pass "platta", mousser ger ju lite mer volym. Ja, vi var 20 pers på fikat, jag vet inte om alla tog tårta men mina jobbarkompisar, ca 8 st, smaskade i sig resterna dagen efter. Tårtan var lika stor som en långpanna alltså, så måtta på din långpanna hur många bitar du tror att det blir. Ju högre tårta, desto mindre bitar tar folk.
Svar på tråden Ni som gjorde/ska göra egen bröllops tårta -ej sockerpasta