Växelfel i huvudet?
Det här blir kanske långt och handlar om övervikt. Så den som inte är intresserad kan sluta läsa så slipper ni ödsla er tid. Och jo, det är bröllopsrelaterat eftersom jag vill komma i form till bröllopet
Jag har alltid, iallafall hela mitt vuxna liv varit överviktig, och nu är jag extremt överviktig. Fet. Enligt BMI har jag sjuklig fetma. Enligt hälsotester hos läkare är jag kärnfrisk :-O Det syns inte att jag väger så mycket som jag gör, 110 kg, eftersom jag är jämnfet. Så när jag pratar om att gå ner i vikt säger folk "men du är fin, du kanske behöver gå ner några kilo bara om du inte mår bra". Hallå! Vi pratar 40-50-kg!
Jag är 158 cm och väger alltså 110 kg. Ingen vid sina sinnens fulla bruk kan påstå att jag "inte är så tjock". Problemet är att jag aldrig lidit av min övervikt. Jag har levt som alla andra. Haft baddräkt på sommaren och tänkt att de som inte gillar det de ser kan titta bort. Jag har varit ute och dansat, rest, festat, tränat och varit fetast på gymmet o.s.v. Jag har varit nöjd med mig själv och min personlighet. Jag kan glatt erkänna att jag ätit för mycket och rört mig för lite. Kan inte skylla på något annat. Jag vet precis vad jag ska göra för att gå ner. Vågar påstå att jag är ganska väl insatt i anatomi, fysiologi och kostkunskap. Pluggade till dietist en gång av eget intresse, inte för att jobba med det.
Nu har jag då för två år sedan träffat mina drömmars prins och vi ska gifta oss nästa sommar. Och plötsligt känner jag mig fruktansvärt obekväm av tanken att jag ska se ut så här på allas bilder som ska finnas resten av livet. Jag mår riktigt dåligt av det och får panik. Min blivande man älskar mig precis som jag är, det vet jag. Men han kommer att stötta och peppa mig om jag väljer att gå ner i vikt. Jag har köpt en brudklänning som redan sitter ganska bra. Skulle sitta ännu bättre om jag gick ner kanske 5 kg. Men går jag ner mer går den ju att ta in. Så problemet är inte att hitta en klänning eller så. Problemet är att jag får panik över hur jag ser ut.
Nu kan man ju undra varför jag inte gör något åt saken, jag som vet hur? Ja det undrar jag med. Det måste ju vara växelfel i huvudet! Jag kan gå in i affären och handla mat efter konstens alla regler, ha en veckomatsedel och inköpslista med mig. Och så går jag hem och beställer en pizza för jag är inte sugen på det jag köpt eller bestämt att jag ska äta. Jag tänker att jag ska promenera till tåget men befinner mig plötsligt på busshållplatsen utan att reflekterat över det. Jag kan boka tid för en klass på gymmet men avbokar de under dagen av någon outgrundlig anledning, för jag vill ju träna.
Så hur i allsin dar växlar man in sig på rätt spår? Jag vet ju allt men har liksom aldrig brytt mig förut. "Jag ser väl ut som jag vill, så länge jag mår bra", har jag tyckt. Men nu mår jag inte bra längre. Jag har faktiskt mått riktigt dåligt av det här i några veckor. Jag orkar inte ha så dålig kondition, jag orkar inte vara så trött, jag orkar inte ha ont i kroppen, jag orkar inte vara så anfådd.
Jag vill känna mig fin på bröllopet. Och jag vet att jag inte kommer att gå ner 40 kg till det om 11 månader. Men kanske 10? Och nu tänker många att utseendet inte är viktigt. Men för mig och min självkänsla är det det i det här fallet. Jag vill kunna titta på bröllopsbilderna och veta att jag mådde bra och kände mig fin.
Vet inte vart jag ville komma med detta. Kanske behövde jag skriva av mig. Kanske hoppas jag på peppande, konstruktiva kommentarer. Kanske någon vill hänga med i kampen om kilona.
Hur det än är så önskar jag mig själv lycka till och önskar er som läst en fortsatt bra dag